ردپای سیاسی‌کاری سعودی‌ها نسبت به قهرمان ملی ایران در مستطیل سبز:

فرار از گودال مرگ

با وجود اینکه مقدمات کامل برای برگزاری دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد عربستان در شامگاه دوشنبه و در چارچوب هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا فراهم شده بود، تیم عربستانی برای گرم‌کردن پیش از بازی وارد استادیوم نشد.

تاریخ انتشار: 08:48 - چهارشنبه 1402/07/12
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
فرار از گودال مرگ

به گزارش اصفهان زیبا؛ با وجود اینکه مقدمات کامل برای برگزاری دیدار تیم‌های سپاهان و الاتحاد عربستان در شامگاه دوشنبه و در چارچوب هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا فراهم شده بود و حضور پرشور هواداران، نوید یک دیدار جذاب و تماشاگرپسند را می‌داد، تیم عربستانی برای گرم‌کردن پیش از بازی وارد استادیوم نشد و سپس در حالی که ساعت شروع بازی هم سپری شده بود، رسانه‌ها از ورزشگاه نقش‌جهان خبر دادند بازیکنان الاتحاد در حال ترک ورزشگاه هستند.

در ادامه نیز در میان بهت حاضران در نقش‌جهان و اخبار ضدونقیضی که از ورزشگاه مخابره می‌شد، بازیکنان سپاهان به سمت تماشاگران رفته و با تقدیر از حضور آن‌ها به سوی رختکن رفتند و سوار اتوبوس شدند.

بلندگوی ورزشگاه نقش‌جهان هم در اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد بازی برگزار نمی‌شود و باشگاه سپاهان از تیم الاتحاد شکایت خواهد کرد.

در شرایطی که برخی رسانه‌ها اعتراض تیم الاتحاد نسبت به کیفیت زمین نقش‌جهان را دلیل به زمین نرفتن این تیم عنوان کردند، کانال تلگرامی باشگاه الاتحاد عربستان، طی یک خبر مدعی شد به دلیل وجود تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه نقش‌جهان، تیم عربستانی حاضر به میدان‌رفتن نشده است.

انتشار این خبر موج خبری گسترده‌ای را در رسانه‌های ضد ایرانی به راه انداخت و این رسانه‌ها تلاش کردند با موج‌سواری بر احساسات هوادارانی که پس از چند سال دوری سپاهان از آسیا، چشم‌انتظار میزبانی این تیم بودند و پس از چند ساعت حضور در ورزشگاه، با اتفاق ناباورانه لغو بازی مواجه شده بودند، بهره‌برداری سیاسی خود را داشته باشند.

پس از لغو بازی و خروج تماشاگران از ورزشگاه، محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، اولین مسئولی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد و تأکید کرد: تیم عربستانی با دلایل بی‌مورد حاضر به حضور در زمین بازی نشد و ورزشگاه را ترک کرد. او با عذرخواهی از مردم و هواداران تیم سپاهان اعلام کرد هزینه بازی به کسانی که بلیت تهیه کرده بودند عودت خواهد شد.

دقایقی بعد باشگاه فولاد مبارکه سپاهان نیز با صدور بیانیه‌ای توضیحاتی را در خصوص لغو بازی و حواشی آن صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: «در ابتدا لازم می‌دانیم از صبر، همت، شور و حال و هیجان فوق‌العاده مردان و زنان هوادار سپاهان که با فرهنگ مثال‌زدنی خود جلوه‌های بی‌نظیری را در ورزشگاه نقش‌جهان خلق کردند، قدردانی کنیم و ضمن دعوت از ایشان جهت حفظ آرامش، اعلام می‌داریم تمام حقوق مادی افرادی که بلیت این دیدار را خریداری کرده‌اند، محفوظ بوده و در وقت مقتضی جبران خواهد شد. ورزشگاه نقش‌جهان بارها و بارها از سوی ناظران AFC، فدراسیون، سازمان لیگ و کمیته مجوز حرفه‌ای بازدید شده و با همین شکل و شمایل مورد تأیید آن‌ها قرار گرفته است، حتی در آخرین بازدید ناظران AFC پیش از آغاز مسابقات آسیایی بار دیگر این ورزشگاه به تأیید آن‌ها رسید. باشگاه سپاهان به دلیل ترک ورزشگاه از سوی تیم الاتحاد عربستان ادله خود را برای شکایت به AFC آماده خواهد کرد و در اسرع وقت اقدام قانونی لازم را انجام خواهد داد.»

با وجودی که شرایط به ضرر تیم عربستانی قلمداد می‌شد و این ذهنیت وجود داشت که این تیم تصمیم به لغو بازی گرفته است، تیم الاتحاد عربستان در بیانیه‌ای مدعی شد که «پس از حضور در روز دوشنبه در ورزشگاهی که بازی در آن برگزار می‌شود، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا به او اعلام کرد که این بازی در تاریخ مشخص‌شده برگزار نمی‌شود و این تیم می‌تواند ورزشگاه را ترک کند و بر این اساس هیئت باشگاه ورزشگاه را به سمت فرودگاه ترک کرد.»

کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز دقایقی بعد از لغو این دیدار و ترک ایران از سوی باشگاه عربستانی بیانیه‌ای منتشر کرد و بدون این که توضیح زیادی درباره این دیدار بدهد نوشت: مسابقه میان دو تیم سپاهان و الاتحاد به دلیل حوادث غیرمترقبه لغو شده است.

ادای احترام به قهرمان ملی در ورزشگاه خانگی سپاهانی‌ها

در حالی وجود تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه نقش‌جهان دلیل تیم الاتحاد عربستان برای ترک ورزشگاه عنوان شده که باشگاه سپاهان در جهت تکریم اسطوره‌های باشگاهی و ملی خود اقدام به نصب تندیس‌هایی در ورزشگاه نقش‌جهان کرده و از چهار سال قبل تاکنون سه تندیس در این ورزشگاه نصب شده است.

یکی از این تندیس‌ها مربوط به محمود حریری، مؤسس باشگاه شاهین است که در سمت نیمکت تیم‌های مهمان نصب شده است. تندیس دیگر مربوط به محمود یاوری، پیش‌کسوت فوتبال اصفهان و ایران است که این تندیس در سمت نیمکت تیم میزبان قرار گرفته و تندیس سوم مربوط به سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی است که به عنوان یک اسطوره ملی از حدود چهار سال پیش در ورزشگاه نقش‌جهان نصب شده است.

باشگاه سپاهان برای دریافت مجوز حرفه‌ای که لازمه حضور در لیگ قهرمانان آسیاست، ورزشگاه نقش‌جهان را به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده و بازرسان AFC پس از بازرسی از استادیوم، مجوز بازی در آن را صادر کردند.

مجوز آسیایی سپاهان با همین وضعیت ورزشگاه بوده و از زمان صدور مجوز تاکنون تغییری در آن ایجاد نشده است.

همان طوری که در بیانیه باشگاه سپاهان نیز اشاره شده، در جلسه هماهنگی مسابقه در روز یکشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱ صبح نیز ورزشگاه نقش‌جهان برای آخرین بار جهت برگزاری مسابقه تأیید و مجوز برگزاری این مسابقه در این ورزشگاه صادر شد.

ضمن اینکه تیم الاتحاد عربستان روز قبل از بازی، در ورزشگاه نقش‌جهان که تندیس سردار سلیمانی در آن وجود داشته، یک جلسه تمرینی برگزار کرده بود؛ اما اینکه برای مسابقه اصلی چنین تصمیم آماتوری را اتخاذ کرده و پای رفتارهای سیاسی را به ورزش باز کردند، سوال بی‌جوابی است که طرفداران فوتبال به دنبال جواب آن هستند.

رفتار غیرحرفه‌ای تیم الاتحاد عربستان واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت و خبرگزاری فارس در مطلبی این سوال را طرح کرد: در ورزشگاه‌های عربستان همواره تندیس‌ها و عکس‌هایی از مقامات سعودی در ورزشگاه‌ها نصب شده و هیچ وقت این مسئله مشکلی برای برگزاری مسابقه در ورزشگاه‌های عربستان برای تیم‌های ایرانی نداشته است؛ اما چطور یکباره وجود تندیس قهرمان ملی کشورمان تبدیل به بهانه‌ای برای بازی‌نکردن تیم الاتحاد عربستان می‌شود؟

تقدیر باشگاه عربستانی از میزبانی سپاهان پیش از بازی

پس از بیانیه باشگاه سپاهان، نوبت به محمدرضا ساکت، مدیرعامل این باشگاه، رسید که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به ابعاد جدیدتری از این ماجرا بپردازد.

به گفته او، برای برگزاری مسابقه استاندارد همه شرایط از هفته‌ها قبل سازمان گرفته بود و همه عوامل موارد مربوط را انجام داده بودند، استقبال بسیار شایسته‌ای از تیم الاتحاد انجام گرفت و حتی تقدیر مدیر باشگاه عربستانی را درپی داشت.

آن‌طوری که ساکت اشاره داشت، روز یکشنبه و از ساعت ۱۱ صبح با حضور نماینده AFC و نماینده امنیتی این نهاد و طرفین جلسه هماهنگی بازی برگزار شد و همه چیز برای برگزاری یک مسابقه خوب تدارک دیده شد، ورزشگاه نقش‌جهان بیش از دوسال و نیم است مورد تأیید نمایندگان فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قرار گرفته و با همین شکل و شمایل میزبان صدها مسابقه بود.

به گفته مدیرعامل باشگاه سپاهان، در جلسه هماهنگی روز قبل مسابقه هیچ ابهامی وجود نداشت و در صورتجلسه آن نیز موردی دیده نمی‌شود، حتی باشگاه سپاهان با هماهنگی ناظر مسابقه روز گذشته ورزشگاه نقش‌جهان را از ساعت ۱۹:۳۰ در اختیار تیم الاتحاد گذاشت.

او تأکید داشت: این تیم در همین ورزشگاه، با همان شرایط و طراحی گذشته تمرین خودشان را انجام داد و مسئولان آن از میزبانی سپاهان تشکر کرد و عملکرد ما را مورد تقدیر قرار دادند. در روز بازی نیز شرایط به خوبی پیش رفت و همه برگزارکنندگان هواداران پرشور سپاهان را به خوبی سازماندهی کرده بودند، هواداران خانم و آقا حضور حماسی را در نقش‌جهان داشتند و همه موارد به سمتی می‌رفت تا این مسابقه برگزار شود. این درحالی است که سفیر عربستان هم به ورزشگاه آمد و درخدمت آن‌ها بودیم.

این بخش از صحبت‌های ساکت، نشانگر آن است که باشگاه الاتحاد معترض وجود تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه شده است: در نزدیکی شروع بازی مواردی از سوی ناظر عنوان شد که توسط تیم الاتحاد درخواست شده بود که چنین مواردی خارج از عرف ورزشی بود، این موارد برخلاف اصول بود و درحالی که روز یکشنبه ورزشگاه از سوی تیم حریف مورد استفاده قرار گرفته بود، جلسه هماهنگی برگزار شد، ناگهان متوجه شدیم این تیم اقدام به ترک ورزشگاه کرد و داوران نیز همان‌طور که در اخبار اعلام شد بازی را نیمه‌کاره اعلام کردند.

با وجود اینکه مدیرعامل باشگاه سپاهان به طور غیر مستقیم به درخواست نامتعارف سپاهانی‌ها اشاره دارد، باشگاه الاتحاد در بیانیه خود طور دیگری ماجرا را نشان داده و برگزار نشدن بازی را به ناظر بازی نسبت داده است تا ابهام بزرگ پرونده شکل بگیرد.

قانون صریح فیفا در نصب عکس رهبران و قهرمانان ملی در ورزشگاه‌ها

در متن صریح قانون فیفا درباره نصب شمایل‌ها، اشکال، تصاویر، پرچم‌ها و تندیس‌ها در ورزشگاه‌ها به هنگام مسابقات بین‌المللی اشاره شده که نصب تصاویر رهبران و قهرمانان ملی کشورها مصداق نشانه‌های سیاسی منع‌شده فیفا نیست.

از طرف دیگر در بخش دیگری از قانون فیفا آمده نصب بنر و نمادهای سیاسی منع قانونی دارد و تیم حریف می‌تواند بازی نکند.

در این شرایط این ابهام مطرح شده که وجود تندیس سردار سلیمانی در ورزشگاه نقش‌جهان، مصداق تصویر قهرمانان ملی است یا قصد سیاسی از آن برداشت شده است.

این در حالی است که سپاهان هفته گذشته در ورزشگاه فرانسو حریری مهمان تیم نیروی هوایی عراق بود. حریری یکی از سیاسیون کردستان است که به دست یک گروه مسلح ترور شده و در ورزشگاه نیز عکس او نصب شده بود، اما سپاهانی‌ها هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نداشتند و کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز واکنشی نشان نداد، تا تناقض در برگزاری مسابقه در دو ورزشگاه، شائبه سیاسی‌کاری عربستانی‌ها و همراهی کنفدراسیون فوتبال آسیا به واسطه نفوذ و پول‌پاشی عرب‌ها را به وجود بیاورد.

شکی نیست که سردار سلیمانی، قهرمان ملی ایرانی‌ها محسوب می‌شود و نصب سردیس او در ورزشگاه نیز برای ادای احترام به رشادت‌های قهرمان یک ملت بوده است؛ اما چرا تیم الاتحاد نسبت به وجود تندیس او معترض شده و ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز با این خواسته همراهی کرده است، موضوعی است که باید ریشه آن را در عداوت‌های همیشگی سعودی‌ها عنوان کرد که این بار این خط تکراری را در مستطیل سبز دنبال کرده‌اند.

نوذر رودنیل و محمد فنایی، دو کارشناس فوتبال کشورمان طی مصاحبه‌هایی که با خبرگزاری‌های فارس و ایمنا داشتند، مدعی شدند تیم الاتحاد عربستان رفتار سیاسی داشته و باید علاوه بر ثبت نتیجه فنی سه بر صفر به سود تیم سپاهان، جریمه‌های مالی سنگینی هم برای تیم عربستانی در نظر گرفته شود.

ایمن الرفاعی، رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال عربستان نیز به سایت «کووورة» بحرین گفت: حالا همه چیز در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیاست، اگر ثابت شود که الاتحاد به خاطر عدم حاضر شدن در زمین مرتکب اشتباه شده است، مجازات خواهد شد.

او افزود: اگر جریمه در نظر گرفته‌شده جریمه سنگینی نباشد، با نتیجه ۵ بر صفر بازنده خواهد شد و ۱۰ هزار دلار هم جریمه نقدی می‌شود، مشروط بر اینکه به حضور در این مسابقات ادامه دهد، یا اینکه از حضور در این مسابقات منع خواهد شد و در جریمه‌ای سنگین‌تر حتی ممکن است از حضور در دوره بعدی لیگ قهرمانان آسیا با همان مبلغ جریمه نقدی محکوم شود.

الرفاعی تصریح کرد: اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا ببیند که هیچ تخلفی از سوی هیچ‌یک از طرفین صورت نگرفته است، ممکن است بازی در زمان دیگری تکرار شود.

سیدمهدی سیدعلی کارشناس و داور سابق باتجربه فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اتفاقاتی که برای دیدار تیم‌های سپاهان ایران و الاتحاد عربستان رخ داد گفت: با توجه به اینکه داوران و تیم میزبان طبق روال استاندارد در زمان مقرر در زمین حاضر بوده‌اند و تیم مهمان به هر دلیلی از حضور تمکین نکرده است، پرونده این بازی به کمیته انضباطی AFC خواهد رفت. براساس گزارشی که مسئول برگزاری بازی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال خواهد کرد، کمیته انضباطی این کنفدراسیون تنها نهادی است که درباره سرنوشت بازی رأی خواهد داد.

با مروری بر آنچه گذشت، به نظر می‌رسد به میدان نرفتن تیم الاتحاد عربستان مصداق رفتار سیاسی و بی‌اعتنایی به قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و اگر مدیران باشگاه سپاهان اهتمام لازم برای پیگیری حق این تیم را داشته باشند، می‌توانند خارج از مستطیل سبز حق خودشان را بگیرند؛ هر چند با توجه به ردپای همیشگی دلارهای سعودی در فیفا و AFC کار دشواری به نظر می‌رسد و تحقق این خواسته نیازمند حمایت مدیران ورزشی کلان کشور و مسئولان وزارت امور خارجه است تا مانع از تضییع حق نماینده فوتبال کشورمان شوند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

7 + 15 =