توجه به میراث فرهنگی و قومیتی در «مسافری از گانورا»

نشست خبری پویانمایی «مسافری از گانورا» روز یکشنبه، شانزدهم مهرماه با حضور سیدمحمدحسین علمدار، تهیه‌کننده و سیداحمد علمدار، کارگردان این اثر برگزار شد.

تاریخ انتشار: 15:36 - سه شنبه 1402/07/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
توجه به میراث فرهنگی و قومیتی در «مسافری از گانورا»

به گزارش اصفهان زیبا؛ نشست خبری پویانمایی «مسافری از گانورا» روز یکشنبه، شانزدهم مهرماه با حضور سیدمحمدحسین علمدار، تهیه‌کننده و سیداحمد علمدار، کارگردان این اثر برگزار شد.

به گزارش کمیته خبرنگاران کودک و نوجوان سی‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان، تهیه‌کننده و نویسنده این فیلم در این نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر عدم حضور شخصیت دختر در این پویانمایی گفت: در گروه فیلم‌نامه‌نویسان ما که از اتفاق اکثر آن‌ها خانم هستند نیز این موضوع مطرح بود و قبول دارم که این مسئله باگ و عیبی در فیلم‌نامه ماست؛ اما ما باید مسائل فرهنگی را در نظر بگیریم. ما نمی‌توانیم نشان دهیم که گروهی دختر و پسر در مدرسه با هم دوست هستند و کارهای ابرقهرمانانه انجام می‌دهند؛ البته باید اشاره کنم که اثر بعدی پویانمایی ما کاملا دخترانه است.

سیدمحمدحسین علمدار درخصوص به تصویرکشیده‌شدن مسائل قومیتی در این اثر اظهار کرد: استودیوی ما یک خط‌مشی را دنبال می‌کند که در فلسفه به آن «ترانس مدرن» می‌گویند؛ یعنی  همه را با یک الگو جهانی ثابت نگاه نکنیم؛ مثلا هرکدام از ما تا صدسال پیش لباس‌ها، لهجه‌ها و حتی موسیقی خاص خود را در هر منطقه‌ای داشتیم؛ اما درحال حاضر تحت‌تأثیر یک جهانی‌سازی یا ملی‌گرایی افراطی قرار گرفته ایم.

علمدار افزود: اطلاع دارم که در شهر شما«اصفهان» بسیاری از بناهای تاریخی از بین رفته است و اگر از این میراث  محافظت نشود، این شهر فرهنگ و تمدن خود را از دست می‌دهد. فرهنگ و تمدن ایران هم از جمع همه این میراث  مثل مازندرانی ،کرد،عرب و… تشکیل شده است و اگر من به‌عنوان فیلم‌ساز این مسائل را درنظر نگیرم، این هویت فرهنگی به‌زودی از بین خواهد رفت.

این فیلم‌ساز با بیان اینکه متأسفانه در دهه‌های اخیر این موضوعات به حاشیه رفته و این خرده‌فرهنگ‌ها هویت خود را از دست داده اند، تصریح کرد: ما فیلم‌سازان باید این هویت را حفظ کنیم؛ حتی کمپانی‌هایی مانند دیزنی ارزش‌های خود را در قالب فرهنگ‌های اصیل بیان می‌کنندو ما سعی می‌کنیم در کارهای بعدی خود نیز قومیت‌ها را به تصویر بکشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو + یک =