دانستنی روز:

نکات آبی

۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. این مناسبت هر سال در سالروز تأسیس سازمان جهانی فائو‌(سازمان خوار و بار و کشاورزی) در تمام کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود.

تاریخ انتشار: 14:53 - سه شنبه 1402/07/25
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
نکات آبی

به گزارش اصفهان زیبا؛ ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر روز جهانی غذا نامگذاری شده است. این مناسبت هر سال در سالروز تأسیس سازمان جهانی فائو‌(سازمان خوار و بار و کشاورزی) در تمام کشورهای جهان گرامی داشته می‌شود. شعار روز جهانی غذا امسال «آب زندگی است، آب غذاست‌، هیچ کس را محروم نکنید» اعلام شده است. حال در این زمینه الهام شکل‌آبادی، کارشناس ارشد نغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان به نکاتی اشاره می‌کند:

آب برای حیات روی زمین ضروری است. بیش از ۵۰ درصد از بدن ما را تشکیل می‌دهد و حدود ۷۱ درصد از سطح زمین را پوشانده است. تنها 2/5 درصد آب شیرین‌، مناسب برای آشامیدن، کشاورزی و بیشتر مصارف صنعتی است.

آب یک نیروی محرکه برای مردم، اقتصاد و طبیعت و اساس غذای ما است.

راه‌های پیشگیری از اتلاف آب

با توجه به این واقعیت که مانند همه منابع طبیعی، آب شیرین بی‌نهایت نیست بنابراین لازم است در خصوص راه‌های پیشگیری از اتلاف آب بیشتر بدانیم:

-‌از يك رژيم غذايي به صرفه براي آب پيروي كنيد.

-‌میوه‌ها و سبزيجات فصل را انتخاب كنيد. زيرا معمولاً براي توليد به آب كمتري نياز دارند. اگر می‌توانید، سعي كنيد غذاهاي بيشتري را به رژيم غذايي خود اضافه كنيد كه به آب كمتري نياز دارند. مانند حبوبات و آجيل.

 اين يك انتخاب دوستانه براي سياره است و در عين حال تنوع بيشتري را به بشقاب شما اضافه می‌کند.

-‌بيشتر غذاهاي تازه بخوريد. هنگام خريد غذا، محصولات تازه را انتخاب كنيد. زيرا به‌طور كلي سالم‌تر هستند و نسبت به غذاها و نوشیدنی‌های فرآوري‌شده به آب كمتري براي توليد نياز دارند.

-‌ضايعات غذايي خود را كاهش دهيد.

‌براي توليد غذا و رساندن آن از مزرعه به سفره به آب زيادي نياز است. به منظور كاهش ضايعات غذايي خود فقط آنچه را نياز داريد، بخريد.

اگر فضاي كافي داريد، ضايعات خود را كمپوست كنيد.

-‌از جریان آب برای یخ‌زدایی گوشت یا دیگر مواد غذایی منجمد استفاده نکنید. از شب قبل مواد غذایی منجمد مورد نیاز را در یخچال قرار دهید تا در طول شب یخ‌زدایی شود.

-‌آب مورد استفاده برای شستن یا آبکش کردن برنج و یا شستن سبزیجات را پس از خنک شدن برای آبیاری گیاهان داخل خانه یا فضای بیرون استفاده کنید.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

6 + هفت =