سرانجام وعده‌های داده‌شده به این قشر در اصفهان چه شد؟

پرداخت وام به بازنشستگان قطره‌چکانی است

از قانونی‌شدن طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با هدف رفع تبعیض میان شاغلان و بازنشستگان سال‌ها می‌گذرد و با وجود همه مطالبه‌گری‌ها از سوی قشر بازنشسته، اجرایی‌شدن آن اما با موانع بسیاری همراه بوده است.

تاریخ انتشار: 09:32 - چهارشنبه 1402/07/26
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
پرداخت وام به بازنشستگان قطره‌چکانی است

به گزارش اصفهان زیبا؛ افزایش حقوق، تأمین مسکن و پوشش هزینه‌های درمان اصلی‌ترین دغدغه‌های بازنشستگان به شمار می‌رود. فعالان تشکل‌های بازنشستگی حقوق بازنشستگان را در کلان‌شهرها 22 میلیون تومان برآورد می‌کنند. این در حالی است که بازنشستگان ماهیانه 7 میلیون و 500 هزار تومان دریافت می‌کنند.

از قانونی‌شدن طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با هدف رفع تبعیض میان شاغلان و بازنشستگان سال‌ها می‌گذرد و با وجود همه مطالبه‌گری‌ها از سوی قشر بازنشسته، اجرایی‌شدن آن اما با موانع بسیاری همراه بوده است.

بر اساس قانون کار، تورم و سبد معیشت خانوار باید مبنای افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی باشد، ولی این قانون در عمل رنگ واقعیت به خود نگرفته است.

افزایش هزینه‌های زندگی و گران‌شدن کالاها و مایحتاج اساسی، باعث شده که قشر بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، در تأمین این هزینه‌ها با توجه به دریافتی که دارند، دچار مشکل شوند.

این وضعیت در حالی اتفاق می‌افتد که جمعیت تحت پوشش تأمین اجتماعی رو به افزایش است و همین موضوع مشکلاتی را فراهم کرده است.

علاوه بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، وعده اعزام بازنشستگان به سفرهای زیارتی و سیاحتی و پرداخت وام 20 میلیون تومانی به آن‌ها داده شده است.

این‌طور که رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: وام 20 میلیون تومانی بازنشستگان به صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود، تا خرداد برای هزار و 20 نفر از بازنشستگان اصفهان تسهیلات پرداخت شده است و اخیرا هم سهمیه پرداخت وام برای هزار و 100 نفر بازنشسته اصفهان تخصیص داده شده است.

سید حسن هاشمی تصریح می‌کند: پرداخت تسهیلات نسبت به جمعیت بازنشستگان اصفهان یعنی (180 هزار بازنشسته) درصد پایینی بوده است؛ اگر ظرف 10 سال حدود 10 درصد بازنشستگان تسهیلات دریافت کنند سالیانه باید برای 17 هزار نفر سهمیه وام بازنشستگان اعطا شود. این در حالی است که در حال حاضر سالیانه فقط برای دوهزار بازنشسته تا دوهزار و 500 نفر سهمیه وام بازنشستگان یعنی کمتر از دو درصد اعطا می‌شود.

هاشمی اذعان می‌کند: فرایند دریافت وام 20 میلیون تومانی دشوار نیست وقتی سایت برای ما باز می‌شود ثبت نام بازنشستگان از تهران انجام می‌شود و به حساب آن‌ها واریز خواهد شد و ماهیانه 860 هزار تومان برای پرداخت قسط از آن‌ها کسر می‌شود.

بازنشسته‌ها هنوز سفر نرفته‌اند

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان درباره سفرهای سیاحتی و زیارتی بازنشستگان نیز می‌گوید: از اواخر سال گذشته این سفرها برای بازنشستگان قطع شد. فقط سفر به مشهد مقدس برای بازنشستگان در نظر گرفته شده که هنوز این سفرها آغاز نشده است وعده داده‌اند که در ماه‌های آینده این سفرها شروع می‌شود؛ البته ما اسامی 24 نفر بازنشسته را برای انجام سفر رد کرده‌ایم ولی هنوز اعزام نشده‌اند.

هاشمی درباره سرانجام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان نیز خاطرنشان می‌کند: لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را دولت قبلی به مجلس ارائه کرد؛ ولی دولت کنونی پس گرفت و این لایحه در مجلس مطرح نشد؛ 25 درصد مطالبات بازنشستگان بابت اجرای متناسب‌سازی سال 1400 و 1401 هنوز پرداخت نشده است.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان اذعان می‌کند: مطالبه اساسی و بنیادی بازنشستگان حقوق و معیشت است. به استناد ماده 96 قانون تأمین اجتماعی، قانون، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است که هرساله متناسب با نرخ تورم به حقوق بازنشستگان اضافه کند؛ سال گذشته بانک مرکزی نرخ تورم را 47 درصد اعلام کرد؛ ولی باوجود پیگیری‌ها و فشارهای وارد‌شده نسبت به این تورم پرداخت ها کمتر انجام شده است.

هاشمی اذعان می‌کند: به استناد ماده 96 قانون سازمان تأمین اجتماعی، دولت باید حقوق‌ها را اصلاح می‌کرد؛ ولی وزیر کار برای تشکیل شورای عالی کار به منظور بررسی موضوع جلسه‌ای ترتیب نداده است. از این بابت نگرانی بابت کوچک‌شدن سفره بازنشستگان وجود دارد؛ چون به تناسب نرخ تورم واقعی بازنشستگان به آن‌ها حقوق پرداخت نمی‌شود.

فشار هزینه‌های درمان روی دوش بازنشستگان

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان عنوان می‌کند: هزینه‌های درمان به شدت افزایش داشته است، داروهای اساسی و بنیادی از سازمان تأمین اجتماعی حذف شده و بازنشستگان ناچارند از بخش خصوصی مکمل درمان خریداری کنند که این خلاف قانون بوده و این هزینه‌ها بار مالی زیادی به بازنشستگان تحمیل کرده است.

واریز حق بیمه به امور مالیاتی خلاف قانون است

هاشمی ادامه می‌دهد: در برنامه هفتم توسعه متناسب‌سازی برای کارگران بازنشسته تحت پوشش تأمین اجتماعی دیده نشده است. یکسری آیتم‌های دیگر در این برنامه هفتم توسعه مدنظر است؛ از جمله واریزی حق بیمه به سازمان امور مالیاتی که خلاف قانون و خلاف اصل بیمه‌گری است، چون سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان مستقل غیردولتی است و دولت در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی کرده است که حق بیمه به سازمان امور مالیاتی واریز شود و پس از آن سازمان نیازهایش را از دولت دریافت کند که چه میزان برای حقوق و چه میزان برای درمان بودجه نیاز دارد. این موضوع در برنامه هفتم توسعه بی‌اساس است؛ البته ما با نمایندگان مجلس برای حذف این ماده رایزنی کردیم، ولی مطلع نیستیم نمایندگان در مجلس به این ماده چه رأیی می‌دهند؟

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان عنوان می‌کند: اگر این ماده در برنامه هفتم توسعه رأی بیاورد، اساس و بنیاد سازمان تأمین اجتماعی دچار خلل می‌شود؛ چون دولت بزرگ‌ترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی است. درواقع دولت حدود 700 هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است و با این ترفند پرداخت بدهی 700 هزار میلیارد تومانی هم از بین می‌رود.

بازنشستگان قادر به تأمین مسکن نیستند

هاشمی می‌گوید: بیشتر بازنشستگان فاقد مسکن هستند و مستأجرند؛ در شرایط کنونی هیچ بازنشسته‌ای قادر به خرید مسکن نیست. حقوق بازنشسته‌ها با حق مسکن و عائله‌مندی، بن و… حدود 7‌میلیون و 500 هزار تومان است. این میزان حقوق هزینه خوارک، پوشاک و درمان یک خانواده را هم تأمین نمی‌کند، چه برسد به اینکه بازنشستگان با این حقوق بتوانند مسکن خریداری کنند.

او ادامه می‌دهد: هزینه‌های اجاره مسکن به شدت افزایش داشته است. الان هزینه رهن زیر 300میلیون تومان و هزینه اجاره هم زیر 4میلیون تومان در ضعیف‌ترین مناطق شهر نیست. باوجود این تفاسیر بازنشستگان و مستمری‌بگیران قادر به خرید مسکن نیستند؛ یک آپارتمان 100 متری در حاشیه شهر دو تا سه میلیارد تومان به فروش می‌رسد؛ مسلم است بازنشستگان چنین پس‌اندازی ندارند و حقوقشان کفاف هزینه‌های ده روزشان راهم نمی‌دهد.

رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی اصفهان اذعان می‌کند: خط فقر بین 18 میلیون تومان تا 22 میلیون و 500 هزار تومان است؛ در کلان‌شهرها خط فقر 22 میلیون تومان تا 22 میلیون و 300 هزار تومان برآورد می‌شود. با وجود این تفاسیر حقوق 7 میلیون و 500 هزار توانی بازنشستگان زیر خط فقر برآورد می‌شود؛ بنابراین حقوق آن‌ها باید متناسب با خط فقر اصلاح شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 + یک =