مقایسه عملکردی ورزش ایران در بازی‌های آسیایی:

چه می‌خواستیم؛ چه کردیم؟!

واقعیت این است که عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو دور از انتظار بود؛ البته که در بعضی از رشته‌ها تاریخ‌سازی شد؛ اما به‌موازات همین تاریخ‌سازی‌ها عملکرد فاجعه‌بار برخی از رشته‌ها زنگ خطر را برای ورزش ایران به‌صدا درآورد.

تاریخ انتشار: 10:29 - پنجشنبه 1402/07/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
چه می‌خواستیم؛ چه کردیم؟!

به گزارش اصفهان زیبا؛ با گذشت دو هفته از پایان بازی‌های آسیایی هانگژو و پیش از آنکه ورزشکاران پاراآسیایی به‌طورجدی وارد رقابت شوند، فرصت خوبی است تا عملکرد ورزش ایران در المپیک قاره کهن موردارزیابی قرار گیرد.

واقعیت این است که عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو دور از انتظار بود؛ البته که در بعضی از رشته‌ها تاریخ‌سازی شد؛ اما به‌موازات همین تاریخ‌سازی‌ها عملکرد فاجعه‌بار برخی از رشته‌ها زنگ خطر را برای ورزش ایران به‌صدا درآورد.

اینکه دختران ورزشکار ما نتوانستند حتی یک طلا برای ایران به ارمغان بیاورند؛ درصورتی‌که تا چند روز اول مسابقات تنها مدال‌های ایران را بانوان کسب کرده بودند، زنگ خطر جدی دیگری بود که علاقه‌مندان به ورزش را نگران کرد.

زنگ خطر بعدی را تعداد طلاهای ایران در مقایسه با طلاهای دوره‌های پیشین به صدا درآورد. باید بپذیریم عملکرد سایر کشورها در سال منتهی به المپیک 2024 پاریس، نگرانی ایرانی‌های ورزش‌دوست را برای کسب مدال در المپیک پیش ‌رو دوچندان کرد.

در این گزارش به سراغ بررسی عملکرد کاروان ایران در دوره‌های اخیر مسابقات آسیایی رفته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

همان‌طور که در جدول نیز مشخص است، دوره اخیر کمترین میزان مدال‌آوری کاروان ایران از سال 2010 را شاهد بودیم؛ ضمن آنکه تنها در بازی‌های 1998 بانکوک کمتر از هانگژو مدال طلا کسب کرده‌ایم.

اما نسبت مدال‌آوری ورزشکاران نسبت به کاروان اعزامی چقدر بوده است؟

وضعیت مدال‌آوری کاروان ایران نسبت به اعزام ورزشکاران، اما حکایت از آن دارد که بعد از بازی‌های اینچئون، بازی‌های هانگژو بهترین عملکرد کاروان ایران بوده است.

نکته مهم و قابل‌تأمل درباره ادوار مختلف که به چشم نیز می‌آید، این مسئله است که به‌جز در بازی‌های آسیایی اینچئون، ورزشکاران ایرانی هیچ‌گاه نتوانستند معدلی بالاتر از 20 درصد برای کسب مدال به‌دست آورند که توجه و دقت‌نظر مسئولان امر را در این حوزه می‌طلبد.

هرچند که بازی‌های هانگژو یکی از بهترین معدل‌های مدال‌آوری برای ایران بوده است؛ اما نباید از وضعیت مدال‌آوری کشورهای هم‌تراز ایران در دوره‌های مختلف غافل شویم.

وضعیت مدال‌آوری این کشورها چگونه بوده است؟

جدول مدال‌آوری کشورهای اشاره‌شده به‌خوبی نشان‌دهنده الگوی توسعه و پیشرفت این کشورها در حوزه حکمرانی ورزش است؛ آماری که نشان می‌دهد با دست‌فرمان فعلی مسئولان امر حوزه ورزش در ایران احتمالا شاهد سقوط آزاد کاروان ایران در بازی‌های 2026 ژاپن خواهیم بود و برای اولین بار جزو ده کشور برتر این بازی‌ها نباشیم.

نکته بعدی ناامیدکننده این است که اکثر کشورهای ذکرشده دارای نسبت‌ جمعیتی و سرمایه ‌انسانی بسیار کمتری در مقایسه با کشور ایران هستند؛ اما در مدال‌آوری بسیار جلوتر از ایران‌اند.

وضعیت در حوزه ورزش بانوان چگونه است؟

آمار هرچند نشان‌دهنده پیشرفت کند در ورزش بانوان است؛ اما اصلا امیدوارکننده و قانع‌کننده نیست (با توجه به عدم کسب مدال طلا در این دوره). بیشترین درصد مدال‌آوری با 6درصد، لزوم توجه و نگاه عمیق در حوزه سیاست‌گذاری ورزش بانوان دارد.

درنهایت همه آمار نشان از متوقف‌بودن الگو توسعه و پیشرفت در ورزش ایران دارد؛ آن‌هم در کمتر از ده‌ماه مانده به شروع رقابت‌های المپیک پاریس با وضعیت فعلی اصلا دور از انتظار نیست که سال آینده شاهد ضعیف‌ترین عملکرد کاروان ورزشی ایران در تاریخ بازی‌های المپیک باشیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

18 − پنج =