گفت‌وگو با زیور حجتی، کارگردان و فیلمساز اصفهانی:

فیلم‌کوتاه؛ بهترین نقطه شروع

زیور حجتی، فیلمساز اصفهانی، امسال با فیلم «زنان لجمن» در جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران حضور یافت که در بخش صداگذاری نامزد دریافت جایزه شد.

تاریخ انتشار: 14:40 - شنبه 1402/08/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
فیلم‌کوتاه؛ بهترین نقطه شروع

به گزارش اصفهان زیبا؛ زیور حجتی، فیلمساز اصفهانی، امسال با فیلم «زنان لجمن» در جشنواره بین‌المللی فیلم‌کوتاه تهران حضور یافت که در بخش صداگذاری نامزد دریافت جایزه شد.

حجتی که دارای مدرک کارشناسی فلسفه غرب از دانشگاه اصفهان و کارشناسی ارشد فلسفه دین از دانشگاه تهران است، در دوره کارگردانی مؤسسه کارنامه و دوره فیلمسازی انجمن سینمای جوانان اصفهان کسب دانش کرد و در دوره‌های بازیگری امین تارخ حضور یافت.

فیلم‌های کوتاه «آدمک چوبی» که با مشارکت شهرداری اصفهان تولید شد و در جشنواره فیلم کودک موفق به کسب جایزه فیلمبرداری شد، «چشم بازار» و «فنگشویی وارونه» از جمله آثاری هستند که نام حجتی در کنار آن‌ها می‌درخشد.

«گلوله‌های تعمید» نیز در سال 98 تولید شد و در جشنواره‌های خارجی زیادی شرکت کرد و موفق به کسب جوایزی شد. آثار زیور حجتی در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی اکران شده است.

آثار او عمدتا دارای درون‌مایه فلسفی است و بسیاری از مفاهیم فلسفی در فیلم‌هایش دیده می‌شود. به مناسبت حضور او در این جشنواره بین‌المللی با او صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

آیا در آثارتان می‌خواهید حرفی را مطرح کنید؟

قطعا یکی از اهداف این است. هر آدمی که برای ثبت چیزی تلاش می‌کند، حتی اگر نخواهد، چیزی را دارد می‌گوید. با تولید فیلم هم همین اتفاق می‌افتد. در کنارش دغدغه‌های زیادی دارم و می‌خواهم آن‌ها را از این طریق ثبت کنم و نشان دهم. من جزو کسانی هستم که گاهی مسائل پیش‌پاافتاده هم برایم چالش می‌شود.

وضعیت و جایگاه فیلم‌کوتاه را در ایران و کشورهای خارجی مقایسه کنید.

فیلم‌کوتاه ایران جایگاه خیلی خوبی در دنیا دارد. همین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران هم یکی از معتبرترین جشنواره‌های دنیاست. فیلم‌هایی که در ایران تولید می‌شوند، به جشنواره‌های خوب دنیا راه پیدا می‌کنند و این نشان می‌دهد که فیلم‌کوتاه ایران توانسته استانداردهای لازم را برای حضور در این جشنواره‌ها کسب کند.

چشم‌انداز فیلم‌کوتاه ایران را چطور می‌بینید؟

با توجه به اینکه سال‌ها به عنوان مخاطب و بعد هم به عنوان فیلمساز پیگیر آثار بودم، این بخش از هنر تصویری، حداقل از لحاظ فنی و ساختاری، رو به پیشرفت است؛ با این حال، از نظر محتوایی هنوز جای کار و پیشرفت دارد.

فیلم‌کوتاه چقدر اثربخشی دارد و چه عوامل و شرایطی باعث افزایش این اثربخشی می‌شود؟

فیلم‌کوتاه تأثیرگذاری خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد؛ زیرا در کوتاه‌ترین زمان با یک ساختار متفاوت موضوعی را مطرح می‌کند که بالتبع می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

از سوی دیگر، خیلی از مخاطبان دوست دارند در زمان کمی با یک اثر مواجه شوند و خیلی صبر ندارند؛ به همین دلیل فیلم‌کوتاه را انتخاب می‌کنند؛ زیرا فکر می‌کنند به صورت مختصر و مفید حرفش را می‌زند. به همین دلیل فکر می‌کنم برای فیلم‌کوتاه این یک امتیاز مثبت است که در زمان کم می‌تواند اثرگذار باشد.

چالش‌های تولید فیلم‌کوتاه در ایران چیست؟

یکی از چالش‌های ما در ایران مسائل اقتصادی است. فیلم‌های کوتاه بازدهی اقتصادی ندارند، تولیدکنندگان فیلم‌کوتاه با هزینه‌های شخصی تولید اثر می‌کنند و برای تولید هر فیلم ریسک می‌کنند. آن‌ها نمی‌دانند نتیجه فیلمشان چه می‌شود و صرفا برای کسب تجربه تولید اثر می‌کنند.

در عرصه حاکمیتی نظرتان درباره مدیریت این سبک فیلم چیست؟

اگر بستری فراهم شود که فیلم‌هایی که تولید می‌شود، دیده شوند و بتواند برای تولیدکنندگان درآمد داشته باشد، خیلی انگیزه‌بخش است. این فیلم‌ها اکثرا خیلی حرفه‌ای هستند و به نظرم از بسیاری از فیلم‌های سینمایی که دارند تولید می‌شوند، جلوتر هستند.

چرا فیلم‌های کوتاه به اندازه‌ای که برایشان هزینه می‌شود، بازدهی ندارند؟

چون بستری در کشور ما برایشان فراهم نیست. اگر سالانه حساب کنیم، شاید حدود 400 فیلم‌کوتاه در کشور تولید شود. به این فکر کنید که این تعداد فقط در جشنواره‌های محدود که بهترینش همین جشنواره است، ارائه می‌شود؛ در واقع در کشور ما بسترهایی برای ارائه و دریافت بازدهی هنوز بسیار کم است.

علت استقبال فیلمسازان جوان از فیلم‌کوتاه چیست؟

علاقه‌مندانی که وارد حیطه فیلمسازی شده‌اند و تصمیم دارند این کار را ادامه دهند، می‌دانند که تولید فیلم‌کوتاه بهترین مدیوم و جایگاه برای شروع است. همین باعث شده که فیلم‌کوتاه برای فیلمسازان جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. آزمون و خطاها و تجربیاتی که با تولید فیلم‌کوتاه به دست می‌آید، بسیار ارزشمند و مفید
است.

ارتباط مردم با فیلم‌کوتاه چگونه است؟

برای مخاطبان عام این مدیوم از فیلم هنوز جا نیفتاده است و جایگاه عمومی ندارد. چون مختص جشنواره‌هاست و مخاطبان جشنواره‌ها نیز کسانی هستند که با عرصه فیلمسازی بیگانه نیستند. این مدیوم برای همه اقشار شناخته‌شده نیست. بخشی‌ از آن به این دلیل است که بستری برای شکل‌گیری ارتباط بی‌واسطه با مخاطب عام ایجاد نشده است.

آیا فیلم‌کوتاه فرصتی برای معرفی و تمرین بازیگران و دیگر عوامل برای ورود به دنیای سینماست؟

قطعا نه فقط بازیگران، کلا کسانی که در حوزه‎های مربوط به فیلم‌کوتاه کار می‌کنند، این برایشان یک موضوع مهم است. علاوه بر حیطه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، فیلم‌کوتاه فرصت بزرگی است تا درباره خیلی از مسائل به شناخت برسند.

اگر خروجی کار خوب باشد، حتما در معرفی این افراد تأثیرگذار است؛ اما نه به صورت مطلق و قطعی.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × سه =