نمایشگاهی از مشاغل خانگی بانوان در باغبادران برگزار شد

هفته گذشت در حاشیه طبیعت زیبا و سرسبز باغبادارن، جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره به» برای خانواده‌ها و گردشگران برگزار شد. جشنواره‌ای که همراه با غرفه‌های به و دیگر سوغات معروف همچون گردو، بادام، پولکی برقرار بود. همچنین نمایشگاهی از مشاغل خانگی بانوان و صنایع دستی خودنمایی می‌کرد.

تاریخ انتشار: 13:41 - شنبه 1402/08/13
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
نمایشگاهی از مشاغل خانگی بانوان در باغبادران برگزار شد

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته گذشت در حاشیه طبیعت زیبا و سرسبز باغبادارن، جشنواره‌ای با عنوان «جشنواره به» برای خانواده‌ها و گردشگران برگزار شد. جشنواره‌ای که همراه با غرفه‌های به و دیگر سوغات معروف همچون گردو، بادام، پولکی برقرار بود. همچنین نمایشگاهی از مشاغل خانگی بانوان و صنایع دستی خودنمایی می‌کرد.محصولات و صنایعی که به گفته شهردار و مسئولین حاضر در جشنواره باعث تشویق تولیدکنندگان و کشاورزان و نیز جذب هرچه بیشتر گردشگران و توسعه اقتصادی می‌شود.

در حاشیه آن نیز غرفه‌هایی از ایستگاه سلامت جهت پایش و اندازه‌گیری فشارخون، غرفه بازیافت، غرفه کودکان برای کشیدن نقاشی و‌… در نظر گرفته شده بود.

 

با تعدادی از غرفه‌داران مصاحبه‌ای داشتیم که به آن اشاره می‌شود:

به و فراورده‌های آن

شهناز جهاندار: میوه به، از معروفت‌ترین میوه باغبادران است که بسیار خوش‌عطر و بو است. از همین رو محصولات و فراورده‌هایی از به بخش اصلی اقلام غرفه ما را تشکیل می‌دهد، از جمله به بوداده مخصوص دمنوش و به بونداده که مخصوص دمپخت و خورشت و سایر خوراکی‌ها است.

مربای به نیز از دیگر محصولات به است. اما از لحاظ خواص می‌توان گفت ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. از جمله اینکه برای تقویت قلب و معده و روده سودمند است.

سبد و سبدبافی

سکینه طاهرزاده: من با سبدبافی که چند سالیست انجام می‌دهم، هم لذت می‌برم، هم بخاطر استقبال مردم درآمدی به دست می‌آورم.

سبدبافی، یکی از هنرهای اصیل بانوان در باغبادران است که جهت تهیه انواع سبد به صورت کاربردی یا تزئینی تولید و عرضه می‌شود.

اما، برای تهیه این سبدها، باید ساقه‌های دورریز گندم را از پوستش درآورده و با مدل‌ها و طرح‌های مختلف سبد بافت. بدین نحو که ساقه‌ها را ابتدا حدود 48 ساعت در آب می‌خیسانیم تا کاملا نرم و انعطاف‌پذیر باشد. پس از آن شروع به بافت می‌کنیم. بافت‌های مختلفی که به‌راحتی می‌توان آن را به اشکال گوناگون درآورد. در ضمن این سبدها قابل شست‌وشو و رنگ‌آمیزی نیز هست.

پولکی‌های رسی

امین امامی‌فر: در باغ بهادران، مردم محلی نوعی پولکی خاص با نام پولکی رسی درست می‌کنند که بافتی نرم و طعمی شیرین و دلچسب دارد. پولکی رسی را اغلب در کنار چای و دمنوش میل می‌کنند و این شیرینی مهم‌ترین سوغات باغ بهادران محسوب می‌شود.

اما، برای معطر کردن آن و خواص بیشتر، زنجبیل یا هل و یا گل محمدی و یا پرتقال به آن اضافه می‌کنند. این پولکی‌‌ها با زعفران و یا ساده نیز درست می‌شود و پس از چبدمان در جعبه‌های زیبا عرضه می‌شود.

نمک و نمک‌درمانی

کبری جعفری: نمک سفید، نمک صورتی و نمک آبی از جمله محصولات اینجا است.

این نمک‌ها هم جنبه تزئینی دارد و هم از لحاظ خوراکی حرف اول را می‌زند. چون خواص زیادی دارد. مثلا نمک آبی که بسیار هم کمیاب و گرانقیمت است، فشارخون را تنظیم می‌کند. نمک صورتی نیز برای رفع کم‌خونی و کمبود آهن بسیار مفید است.

گوی نمک هم از دیگر محصولات است که با گرم کردن آن، برای افرادی که دچار دردهای مفصلی و عضلانی هستند، جنبه تسکینی و درمانی دارد.

ظروف مسی

نرگس پولادی: وسایل تزئینی و ظروفی زیبا از جنس مس از جمله محصولات عرضه شده در اینجا است.  همانطوری که می‌دانید مس پس از مدتی رنگش سیاه می‌شود، اما اینها بخاطر اینکه از نانو تهیه شده است، هیچگاه رنگش سیاه و کدر نمی‌شود.

جالب است بدانید مس برای افرادی که کمبود این فلز را دارند، مفید است.

زیورآلات و وسایل تزئینی سنگی

مریم ایمانی: یکی از هنرهای این خطه، تهیه زیورآلات رزین است که پس از تهیه با فیروزه و سنگ تزئین می‌شود.

وسایل تزئینی سنگی نیز از دیگر هنرهای اینجاست که از پودر سنگ تولید می‌شود و در قالب سلیکونی کار می‌شود.

کاربرد آن هم در انواع وسایل اکسسوری و تزئینی مثل گلدان است که با دوام بالا، ضد آب و قابل شست‌وشو است. ضمنا رنگ این وسایل سنگی نمی‌رود و سال‌ها می‌توان از آن استفاده کرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × دو =