جشنواره‌ای از جنس طلای زرد در باغبادران

میوه «به»، بهترین میوه محسوب می‌شود و از آنجایی که معروف‌ترین میوه و سوغات باغبادران به شمار می‌رود، به همت شهرداری باغبادران و همکاری شورای اسلامی شهر، جشنواره‌ای از این طلای زرد در حال برگزاری است.

تاریخ انتشار: 12:58 - پنجشنبه 1402/08/11
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
جشنواره‌ای از جنس طلای زرد در باغبادران

به گزارش اصفهان زیبا؛ میوه «به»، بهترین میوه محسوب می‌شود و از آنجایی که معروف‌ترین میوه و سوغات باغبادران به شمار می‌رود، به همت شهرداری باغبادران و همکاری شورای اسلامی شهر، جشنواره‌ای از این طلای زرد در حال برگزاری است.

این جشنواره‌ که از روز گذشته در پارک ساحلی باغبادران راه‌اندازی شده است و امروز و فردا نیز پابرجاست، غرفه‌هایی از به و محصولات و فراورده‌های آن را تشکیل می‌دهد.

در کنار این میوه محبوب، غرفه‌هایی از محصولات بومی و سنتی و صنایع دستی، بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود کشانده است.

محصولات و صنایعی که به گفته مسئولین حاضر در جشنواره باعث ترغیب تولیدکنندگان و کشاورزان و نیز جذب هرچه بیشتر گردشگران و توسعه اقتصادی خواهد شد.

به نمونه‌هایی از نظرات و پیشنهادات آن‌ها با خبرنگاران اشاره می‌شود:

ماهیت باغبادران

حجت‌الله امینی، شهردار باغبادران: همزمان با پایان فصل برداشت میوه به از باغات شهر، دومین جشنواره به باغبادران امسال از روز چهارشنبه 10 آبان ‌برگزار شده و تا ۱۲ این ماه در پارک ساحلی باغبادران پابرجاست.

جشنواره‌ای که تاکنون از استقبال زیادی برخوردار شده است و هدف از برگزاری آن، رونق اقتصادی و پیوند آن با اقتصاد جامعه با عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به دست مصرف‌کننده، حمایت از بانوان کار‌آفرین در مشاغل خانگی‌، معرفی ظرفیت‌ها و ویژگی‌های شهر است.

 همچنین ایجاد همبستگی و نشاط اجتماعی و استحکام پیوندهای خانوادگی و جمعیت از دیگر اهداف برگزاری جشنواره است.

گفتنی است؛ شهر تاریخی‌، فرهنگی و گردشگری باغبادران از مقاصد گردشگری ملی کشور است که دارای ماهیت استراتژیک در گردشگری استان اصفهان است و عمده گردشگران برای استفاده از فضای طبیعی و بیشه‌زارها و استفاده از طراوت زاینده‌رود همیشه روان به این شهر سفر می‌کنند.

از سوی دیگر، کشاورزان عزیز در باغات زیبای این شهر محصولات قابل توجهی از جمله گردو‌، بادام‌، سیب و به را تولید کرده که هر کدام با کیفیت و مرغوبیت خاصی در بازارهای میوه از خوشنامی برخوردارند.

در واقع، بخشی از ماهیت باغبادران وابسته به تولید این محصولات است که تاکنون کمتر به آن پرداخته شده است. به عنوان مثال قریب یک‌هزار تن‌ میوه به مرغوب و خوش‌عطر و طعم از باغات این شهر برداشت می‌شود، میوه‌ای که باعث شده است بسیاری از گردشگران علاوه بر بهره‌مندی از طبیعت زیبای شهر، برای تهیه این محصولات به باغبادران سفر ‌کنند.

اکنون محصولات کشاورزی باغات شهر، فرآورده‌هایی که از میوه باغات توسط بانوان شهر تولید می‌شود، غذاهای محلی، سوغات و صنایع دستی شهر و روستاهای اطراف، در قالب بیش از ۵۰ غرفه در محل برگزاری جشنواره عرضه می‌شود.

با این اوصاف، بازدید‌کنندگان عزیز می‌توانند در کنار بازدید و خرید از غرفه‌ها؛ از برنامه‌های فرهنگی‌، اجتماعی، ورزشی، آموزشی و شاد جشنواره که تا فردا شب پابرجاست، استفاده کنند و لذت ببرند.

جذب توریست، با برگزاری جشنواره‌ها‌

محسن یونسی، معاون فرمانداری لنجان: معمولاً هر شهر و استانی، محصولات فرهنگی و صنایع دستی و سنتی بسیاری دارد، شهرستان لنجان و شهر و روستاهای آن نیز از این موارد مستثنی نیست و دارای محصولات و صنایع دستی فراوانی است.

صنایع و محصولاتی که باعث توسعه گردشگری و جذب توریست می‌شود.

اما، اکنون همانطور که شاهدید در این جشنواره، از اقصا و نقاط استان و کشورمان مراجعه کرده‌اند و ضمن آشنایی با تولیدات و محصولات اصلی اینجا، از فضای سرسبز طبیعت و زاینده‌رود استفاده می‌کنند.

همچنین با آداب و رسوم و فرهنگ اینجا آشنا می‌شوند.

ضمناً برپایی چنین جشنواره‌هایی نقش بسزایی در رونق اشتغال و کارآفرینی دارد.

شایان ذکر است یکی از سیاست‌های دولت، حمایت از مشاغل خانگی است. بنابراین در این جشنواره تسهیلات خوبی، با سود بسیار پایین در نظر گرفته شده است و در واقع همین حمایت‌ها در راستای رونق اقتصادی خانوارها بسیار مؤثر بوده است.

حمایت از تولیدکنندگان در هر منطقه

مژگان ایزدی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان: کمیسیون گردشگری در این دوره مایل است رویدادهایی که در شهرها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود، را شناسایی و حمایت کند.

 حمایت‌هایی که از طریق اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن هر چه بیشتر آن‌ها مؤثر واقع شود. چراکه این رویدادها، میراث ناملموس ما را زنده نگه می‌دارد.

گفتنی است؛ میراث ناملموس شامل: کلیه آداب و رسوم، فرهنگ محلی، غذا و… در هر منطقه و شهر و روستایی است.

بدون شک باید اذعان کرد که در تمام دنیا با برگزاری اینگونه رویدادها، گردشگری رونق می‌یابد.

 ما نیز در ایران و اصفهان باید به این رویدادها بها دهیم و با رسانه‌ای کردن آنها کمک موثری به اقتصاد و توسعه گردشگری آن منطقه داشته باشیم.

لزوم ثبت جشنواره در تقویم

احمد فتحی، رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لنجان: باغبادران از نظر طبیعت‌گردی، موقعیت شناخته‌شده‌ای دارد، به‌خصوص در فصل بهار و تابستان گردشگران و مسافران زیادی دارد، اما در پاییز مسافران و گردشگران کمتر می‌شوند. بنابراین برگزاری جشنواره در این فصل، بهانه‌ای برای جذب مسافر و معرفی محصولات این فصل به ویژه میوه به آنها است.

اما نکته‌ای که لازم است در این فرصت ذکر کنم، ثبت چنین رویدادی در تقویم است، موردی که با تکرار آن، شایسته است در تقویم ثبت شود.

خوشبختانه استقبال و بازخورد خوب این جشنواره هم می‌تواند انگیزه‌ای برای تکرار هر ساله آن شود.

از طرف دیگر شور و نشاط مردم و همبستگی اجتماعی در این جشنواره را هم نباید نادیده گرفت. با برگزاری این جشنواره، صنایع دستی و محلی معرفی می‌شود و رونق خوبی برای تولیدکنندگان به همراه دارد.

نیاز به تشکیل شرکت‌تعاونی و بازارچه‌های دائمی

کامران هارونی، دبیر ستاد گردشگری استان اصفهان: جشنواره‌ای که به عنوان میراث ناملموس شکل گرفته است، کمک مهمی برای جذب گردشگری داخلی و به‌خصوص میراث معنوی است.

اما، پیشنهاد می‌شود در راستای برگزاری چنین جشنواره‌هایی، شرکت تعاونی روستایی تشکیل شود و تمام اعضا و دهیارها را درگیر خود کند تا بتوانند با تشکیل آژانس‌ و حتی انجمن به توسعه گردشگر و اقتصاد کمک شایانی کنند.

همچنین سایت گردشگری و اپلیکیشن برای گردشگران ایجاد شود. بازارچه‌های دائمی برای معرفی محصولات و صنایع دستی نیز راه‌اندازی شود، حتی شرکت تعاونی هم می‌تواند چنین بازارچه‌هایی ایجاد کند تا بیش از پیش در راستای جذب گردشگر و توریست قدم موثرتری برداشت.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo محسن گفته :

    خوش به حالشون که آب دارند و ما با بی مسولیتی نداریم

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × 1 =