مستند «راویان» نگاهی به اثربخشی واحد تبلیغات در هشت سال جنگ تحمیلی دارد:

«راویان»؛ روایت غربت واحد تبلیغات!

مستند «راویان» نگاهی به اثربخشی واحد تبلیغات، مظلومیت و کمتر دیده شدن نیروهای این واحد و وظایف و مسئولیت‌هایشان در طول جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و به‌طور ویژه نگاهی به زندگی سردار شهید علی جنگعلی، قائم‌مقام (معاون) تبلیغات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) دارد.

تاریخ انتشار: 12:17 - شنبه 1402/09/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
«راویان»؛ روایت غربت واحد تبلیغات!

به گزارش اصفهان زیبا؛ جمعه سوم آذر، حوزه هنری اصفهان میزبان مراسم رونمایی و نقد و بررسی مستندی با عنوان «راویان» بود. این مستند نگاهی به اثربخشی واحد تبلیغات، مظلومیت و کمتر دیده شدن نیروهای این واحد و وظایف و مسئولیت‌هایشان در طول جنگ هشت‌ساله دفاع مقدس و به‌طور ویژه نگاهی به زندگی سردار شهید علی جنگعلی، قائم‌مقام (معاون) تبلیغات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) دارد.

اکران این مستند بهانه‌ای شد تا دقایقی را با سازنده آن، علیرضا جلیلی‌فر که خود از نیروهای تبلیغات لشکر امام حسین‌(ع) و از عکاسان جنگ و البته کارگردان و تهیه‌کننده این مستند است، هم‌صحبت شویم.

علیرضا جلیلی فر، متولد سال ۱۳۴۲ است که فوق‌لیسانس عکاسی دارد و ۶۰ ماه حضور در جبهه و جنگ را در کارنامه سال‌های جنگ به همراه دارد. او معتقد است باقی عمرش هم در خدمت به جبهه فرهنگی کشور سپری شده است.

فعالیت در واحد تبلیغات به چه صورت بود؟

بچه‌های واحد تبلیغات نیروهای به‌شدت مظلومی بودند؛ هم زحمتشان زیاد بود و هم بار کارهایی که بر عهده‌شان بود، بسیار سنگین. بچه‌های تبلیغات هر زمان در جبهه نبودند هم در مسجد انقلاب مشغول تهییج و تشویق مردم برای حضور و جهاد بودند.

حال و هوای جبهه و بچه‌های تبلیغات به چه صورت بود؟

جبهه که حال و هوای خاص خودش را داشت. واحد تبلیغات برای رزمنده‌ها، سرودهای شورانگیز پخش می‌کرد، صوت‌های مداحی می‌گذاشت، نامه‌هایشان را می‌گرفت و برای خانواده‌هایشان ارسال می‌کرد.

روی لباس‌های بچه‌ها شعارهای حماسی می‌نوشت و درودیوارها را هم دیوارنویسی می‌کرد. خلاصه یک نیروی واحد تبلیغات همان‌طور که گفتم زیاد کار می‌کرد؛ اما کم دیده می‌شد.

هم‌زمان با انجام عملیات‌ها چه مسئولیت‌هایی بر عهده واحد تبلیغات بود؟

در مواقع خاص مثلا زمانی که قرار بود عملیاتی انجام شود، کارهای مختلفی بر عهده‌مان بود. درواقع وظایف و مسئولیت‌های واحد تبلیغات لشکر زودتر از واحدهای دیگر شروع می‌شد؛ به‌عنوان‌مثال تعدادی از بچه‌ها برای عکاسی می‌رفتند و از چهار دسته هدف گوناگون عکس می‌گرفتند.

اول، عکاسی از توپولوژی منطقه برای کمک بهتر به شناسایی برای برادران رزمنده‌مان؛ دوم، گرفتن عکس‌های هنری برای ثبت در تاریخ و تبلیغ جهاد و مبارزه؛ سوم، گرفتن عکس از مجروحان و درنهایت گرفتن عکس از چهره شهدا.

کار در واحد تبلیغات حساس بوده است؟

بله، آن‌قدر حساس که به‌طور مثال ممکن بود نصب یک تابلوی اشتباه توسط واحد تبلیغات، باعث شناسایی اشتباه منطقه بشود و نتیجه‌اش هم بشود یک ضربه بزرگ و جبران‌ناپذیر به نیروها.

به‌عنوان یک نیروی تبلیغاتی بعد از جنگ چه دغدغه‌هایی در این راستا داشتید؟

راستش را بخواهید، دغدغه اصلی‌ام شناساندن مظلومیت شهدای واحد تبلیغات و همین‌طور پرداختن به جایگاه خانواده‌های شهدا، پدران و مادران و همسران شهدا در قالب یک اثر هنری به مردم بوده است.

من حتی فکر می‌کنم آقا سید مرتضی آوینی با هنر تمام خود هم از نشان دادن زحمات بچه‌های واحد تبلیغات مغفول مانده است؛ بنابراین به‌عنوان یک نیروی قدیمی واحد تبلیغات، دغدغه‌ام تولید مستندی برای این آدم‌ها شد.

پس مستند «راویان» همان ادای دِین شما به بچه‌های واحد تبلیغات است.

بله. این مستند در حقیقت نگاهی دارد به اثربخشی تبلیغات در دوران دفاع مقدس و به‌طور خاص به زندگی یکی از مظلوم‌ترین شهدای این واحد «سردار شهید علی جنگعلی».

از چه نظر می‌گویید ایشان از شهدای خاص هستند؟

در مظلومیت این شهید بگویم که ایشان سال‌ها درگیر عارضه شیمیایی شدند و خب به نظرم شاید به خاطر محدودیت‌ها، آن‌طور که بایدوشاید به روند درمان ایشان رسیدگی نشد و مظلومانه به شهادت رسیدند و البته در این سال‌ها خانواده‌شان هم سختی‌های زیادی را تحمل کردند.‌‌

در این سال‌های بعد از جنگ، کار شاخص دیگری هم داشتید؟

بله، یکی از کارهایی که برای شخص خودم ارزش خیلی فراوانی دارد و ان‌شاءالله که ادای دینی بشود برای باری که تمام این سال‌ها سنگینی‌اش را بر دوشم احساس می‌کنم، کار عکاسی از خانواده‌های شهدا، پدران و مادرانشان است.

حرف پایانی

یکی از افرادی که قرار است همراهمان باشند استاد شرف‌الدین هستند که حضور ایشان به‌عنوان یکی از بچه‌های قدیمی جنگ و انقلاب فرصت بسیار مغتنمی برای نقد و بررسی مستند است. امیدوارم روز اکران مستند دیده شود و مورد استقبال مخاطبان عزیز قرار بگیرد.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − 5 =