اصفهان چندروزی مهمان دارد:

کاروانی با دوازده مرد تمام‌عیار!

چندروزی بیشتر تا وداع با پاییز نمانده است. نفس‌های پاییز هم به شماره افتاده و آماده می‌شود برای خواندن غزل خداحافظی؛ وداعی که گره خورده به وداع همدم امیرالمؤمنین علی(ع).

تاریخ انتشار: 11:08 - شنبه 1402/09/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاروانی با دوازده مرد تمام‌عیار!

به گزارش اصفهان زیبا؛ چندروزی بیشتر تا وداع با پاییز نمانده است. نفس‌های پاییز هم به شماره افتاده و آماده می‌شود برای خواندن غزل خداحافظی؛ وداعی که گره خورده به وداع همدم امیرالمؤمنین علی(ع).

حرف از فاطمه(س) که می‌شود، گمنامی شکوفه می‌کند کنج دلمان. حرف از مونس علی(ع) که می‌شود بیخ گلویمان طعم دود و درد می‌دهد و حرف از رفیقِ علی (ع) که می‌شود، به زن‌بودنمان می‌بالیم…

مخلص کلام اینکه باز شهید آورده‌اند. دوازده پسر که غرق گمنامی‌‌اند؛ دوازده مرد که به احترام مادر از جا بلند شده‌ و رخ نشان دادند؛ همان‌ها که مقتدایشان شده فاطمه (س).

کاروان از صبح پنجشنبه به راه افتاده است؛ تابوت‌هایی پر از عطر خاک جنوب، پر از فریاد کارون، پر از قشنگی شلمچه، پر از بی‌قراری دهلاویه، پر از دود نخل‌های سوخته، اما ایستاده و پُر از گمنامی در کاروانی به نام اهالی بهشت…

با جانشین لشکر ۱۴ امام حسین(ع) گفت‌وگو می‌کنیم تا در جریان برنامه‌ حرکت این کاروان قرار بگیریم.

سرهنگ پاسدار حسن امینی صحبت‌هایش را چنین آغاز می‌کند: به لطف خدا برای سومین سال است که کاروان اهالی بهشت حرکتش را با دوازده شهید گمنام از صبح روز شانزدهم آذر آغاز کرده و تا روز بیست‌وششم این حرکت در سراسر شهرستان‌های استان ادامه خواهد داشت.

او برنامه حرکت کاروان طی ده روز را چنین تشریح می‌کند: «کاروان اهالی بهشت صبح پنجشنبه در خدمت مردم کاشان و آران و بیدگل بوده و عصر همان روز در خدمت اهالی گلپایگان. روز جمعه به سمت خوانسار حرکت کرده و مهمان مردم آن خطه بوده است که البته قسمتی از کاروان در فریدونشهر حضور داشت. شهدای عزیز ما بعدازظهر همان روز هم در جمع مردم فریدن بودند. صبح شنبه در بویین و میاندشت و البته هم‌زمان قسمتی از کاروان در سمیرم اجرای برنامه داشت و بعد ازظهر شنبه راهی چادگان خواهد شد. یکشنبه صبح در تیران و کرون و بعدازظهر مردم نجف‌آباد به دیدار با شهدا خواهند آمد.»

امینی در رابطه با رخدادی که برای اولین بار قرار است در طی این سه سال صورت بگیرد، صحبت می‌کند: «برای اولین بار قرار است کاروان در روز دوشنبه در خدمت دانشجویان دانشگاه اصفهان باشد و بعد هم راهی لنجان شود و ضیافتی با مردمان آن شهر داشته باشد. بعدازظهر روز دوشنبه به شهرستان مبارکه و سه‌شنبه صبح راهی دهاقان خواهد شد. بعداز ظهر روز سه‌شنبه، در شهرستان شهرضا و جرقویه و چهارشنبه صبح هم به لطف خدا  کاروان در نائین و بعدازظهر راهی شهرستان‌های ورزنه و هرند و کوهپایه خواهد شد. کاروان اهالی بهشت پنجشنبه صبح در خدمت مردم شهرستان اردستان و بعدازظهر هم به برخوار خواهد رفت. صبح روز جمعه به خمینی‌شهر و عصر جمعه در جمع مردمان عزیز شهرستان‌های درچه و فلاورجان و خوروبیابانک حضور خواهد یافت. به یاری پروردگار در صبح روز شنبه در شهرستان شاهین‌شهر و بعدازظهر به سمت بهارستان و سپاهان‌شهر و نطنز راهی خواهد شد و در روز یکشنبه هم‌زمان با روز شهادت حضرت زهرا(س) تشییع سراسری با حضور مردم شهیدپرور اصفهان خواهیم داشت.»

امینی ما را می‌بَرد به سال گذشته و اشاره‌ای می‌کند به این موضوع که این کاروان در سال گذشته با حضور یک دستگاه خودرو و یک دستگاه تریلر در مجموع حدود ۴هزار و ۶۷۵ کیلومتر طی طریق داشته.

او صحبت‌هایش را چنین تکمیل می‌کند: «برنامه ما برای سال جاری پوشش همه شهرستان‌هاست. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است که کاروان در هر منطقه‌ای که شب‌ها آنجا مستقر می‌شود، در برنامه‌‌های مربوط به یادواره شهدا و مراسمات عزاداری خانم حضرت زهرا (س) حضور داشته باشد.»

سرهنگ پاسدار امینی شهدای گمنام را سند عزت و افتخار این خاک می‌داند و چنین ادامه می‌دهد: «شهدای گمنام به نوعی نماد ایستادگی و مقاومت هستند. بازگشت پیکر این عزیزان به وطن، آن‌هم بعد از سال‌ها، ایثار و مقاومت را برای مردم عزیز ما تداعی می‌کند. حضرت امام خمینی (ره) می‌فرمایند: سلام بر این پاره‌های تن ملت که همدمی چون نسیم صحرا و زائری به غیر از مادرشان فاطمه زهرا(س) ندارند. از آنجا که روز شهادت حضرت زهرا (س) به نام روز شهید گمنام نام‌گذاری شده است، در واقع مادری را به حضرت زهرا (س) نسبت داده و فرزندان ایشان را به‌عنوان شهدای گمنام می‌دانند.»

او اشاره‌ای هم می‌کند به برنامه‌های جانبی کنار این تشییع سراسری در استان و می‌گوید: «با توجه به اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص جهاد تبیین مطرح است، حضور شهید خودش معنویت را در جامعه به همراه دارد؛ البته که در کنار حرکت کاروان، برگزاری یادواره‌ها و پوشش برنامه‌های مذهبی را هم خواهیم داشت. این موضوع را هم بگویم که در طول این ده روز در خدمت راویان دفاع مقدس و روحانیان معزز  هم خواهیم بود و چنانچه شهرستانی تمایل داشته باشد، راویان ما آمادگی اجرای برنامه در آن شهرستان‌ها را خواهند داشت؛‌ البته در کنار موضوع تبیین، حمایت از مردم غزه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برنامه پرده‌خوانی از دیگر برنامه‌های کاروان خواهد بود.»

جانشین لشکر ۱۴ امام حسین (ع) با تأکید بر این مطلب که برنامه تشییع مشخص شده است و برنامه تدفین بعدها اعلام خواهد شد، صحبت‌هایش را اینطور تکمیل می‌کند: «در حال حاضر در شهرستان‌ها برنامه تشییع و تجمع خواهیم داشت؛ اما طبق برنامه‌ای که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهد شد، در پنج شهرستان کاشان، فریدونشهر، جرقویه، شاهین‌شهر و فلاورجان مراسم خاک‌سپاری شهدا انجام خواهد شد.»

امینی با اعلام این مطلب که شهدای گمنام از سومار، بدر، شرق دجله، شرق بصره، جزیره بوارین، شلمچه، جزیره مجنون تفحص شده‌اند، صحبت‌هایش را به پایان می‌رساند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + هفده =