ترفندهای رسيدن به آرامش بعد از کار

اگر به آرامش رسيدن بعد از يک روز سخت کاري برایتان مشکل است، اين 10 تدبير که از سوی مرکز بهداشت شماره دو ارائه شده را براي عوض کردن خلق و خوي‌تان به کار ببنديد:

تاریخ انتشار: 10:55 - یکشنبه 1402/09/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
ترفندهای رسيدن به آرامش بعد از کار

به گزارش اصفهان زیبا؛ اگر به آرامش رسيدن بعد از يک روز سخت کاري برایتان مشکل است، اين 10 تدبير که از سوی مرکز بهداشت شماره دو ارائه شده را براي عوض کردن خلق و خوي‌تان به کار ببنديد:

کار را در اداره به اتمام برسانيد

کارهايتان را بعد از ساعت کار اداري به خانه نياوريد و اگر اين کار لازم است، آن را به دو شب در هفته محدود کنيد.

اين امر سبب می‌شود که نگرانی‌ها و تشویش‌های بعد از کار کمتر شود.

به فضای محیط کارتان توجه کنید

پرده‌های اتاق کارتان را کنار بزنید و پنجره‌ها را باز کنید تا نور و هوای تازه وارد محیط كارتان شود.

 با گل‌های زیبا و رنگارنگ محیط کارتان را تزئین کنید. همین تزئینات ساده اثرات مثبت شگرفی بر مغز دارند و باعث كاهش استرس می‌شوند.

بازنويسي کنيد

اگر با يک وضعيت ويژه در محل کار روبه‌رو شديد که به آرامش رسيدن در خانه را برایتان غيرممکن می‌کند، يک خودکار را برداريد و درباره آن حادثه بنويسيد و سپس کاغذ را پاره کنيد و آن را دور بيندازيد، اینگونه ذهنتان نیز سعی می‌کند افکار مزاحم را دور بیاندازد.

برنامه روزانه منسجم تهيه کنيد

داشتن يک برنامه روزانه که هر روز از آن پيروي کنيد، می‌تواند به شما براي تغيير خلق و خوي‌تان در اداره و خانه کمک کند. ضمنا سعی کنید هر روز چيزي را که دوست داريد و یا از آن خاطره خوشی دارید، مقابل دیدتان قرار دهید و کارتان را با دیدن آن آغاز کنید.

بي‌نظمی‌هایتان را کم کنيد

يک خانه نابسامان و درهم و برهم می‌تواند شما را مستأصل کند يا سبب شود که عنان اختيار را از دست بدهيد. بنابراین قبل از آن که به رختخواب برويد، خانه را مرتب کنيد. در آن صورت وقتي که به خانه برمي‌گرديد، با يک خانه مرتب روبه‌رو خواهيد شد.

آرام بنشينيد

قبل از خوردن شام، سه تا پنج دقيقه چشم‌هایتان را ببنديد و نفس عميق بکشيد. اين موضوع به شما اجازه می‌دهد ذهنتان را پاک کنيد و از فشارهاي کاري رها شويد.

سفر کاري‌تان را دلنشين کنيد

هنگامي که در حال رانندگي هستيد، به موسيقي مورد علاقه‌تان گوش دهيد يا هنگامي که در اتوبوس يا قطار هستيد، می‌توانید کتاب مورد علاقه‌تان را مطالعه کنيد.

اختصاص بخش کوچکي از زمان به اين کارها باعث شادي می‌شود و به شما براي رهايي از فشارهاي عصبي کمک می‌کند.

آرامش خود را حفظ کنید

در انجام وظایف شغلی‌تان شتاب نکنید و در نهایت آرامش و در کمال امنیت خاطر به انجام امورات لازم بپردازید.

اگر با آرامش و آگاهی بیشتر در به انجام رساندن کارهایتان گام بردارید، معمولا موفق خواهید بود.

فعال باشید تا سرحال و شادمان باشید

فعالیت بدنی و جنب و جوش باعث تحریك سیستم عصبی مركزی و فعالیت ذهن شده و متعاقب آن با ایجاد توازن در تبادلات شیمیایی بدن باعث كاهش استرس در فرد می‌شود.

برای خود حد و مرز مشخص كنید

در انجام امور شغلی‌تان و وظایف مربوطه، برای خود حد و مرز مشخص كنید.

بسیاری از افراد در قبال خواسته‌های همکاران خود در معذوریت می‌مانند و خود را مجبور به پذیرش درخواست مساعدت و كمك آنان می‌بینند که در نتیجه، متحمل فشار و استرس فراوان می‌شوند.

بدین ترتیب، برای امتناع از استرس‌های مفرط، بهتر است سعی كنید در کمال احترام و ادب، به این درخواست‌ها به راحتی«نه» بگویید و اجازه ندهید آنها به حریم خصوصی و حد و مرز شما پا بگذارند.

نفس عمیق بكشید

نتایج تحقیقات نشان داده است، اکثر كسانی که احساس استرس و تنش می‌کنند، کمتر نفس عمیق می‌کشند و اغلب تنفس سطحی دارند. لذا بهتر است تصمیم بگیرید در طول روز چند باری، حداقل 10 بار، نفس عمیق بكشید.

هر بار که سعی می‌کنید نفس عمیق بكشید شما به‌طور طبیعی، اكسیژن بیشتری را به بدن خود وارد می‌كنید.

این کار فقط یك دقیقه طول می‌كشد، اما تأثیر مثبت طولانی مدت و چندین برابری خواهد داشت.

ضمنا بعد از برگشت از کار، سعی کنید بدون بر‌نامه نباشید. در كلاس‌های دلخواه خود شركت كنید، دوش بگیرید و یا خود را با خواندن كتاب و روزنامه، تماشای تلویزیون و… سرگرم كنید.

برای خودتان وقت بگذارید

انگار بسیاری از مردم هنوز یاد نگرفته‌اند زمان استراحت فقط زمان استراحت است نه چیز دیگر، چرا‌که اغلب افراد حتی در زمان استراحت نیز مشغول به كارند و به كارشان فکر می‌کنند و برنامه‌ریزی؛ گویی که كارشان تمامی ‌ندارد. به این افراد باید بگوییم که حتی یك ماشین هم نیاز به استراحت دارد چه برسد به شما که انسانید! لذا بهتر است به هنگام ظهر چند دقیقه استراحت کنید و حتی اگر نیاز به خواب دارید، بخوابید و یا اگر فرصت کمی دارید برای لحظاتی هر‌چند کوتاه چشمان خود را روی هم بگذارید، همین استراحت چند لحظه‌ای برای کاهش استرس شما بسیار مفید است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − 6 =