منطقه ۱۲ زیر دودکش‌های نیروگاه اصفهان

منطقه 12 شهرداری اصفهان، بزرگ‌ترین منطقه شهری اصفهان است و غیر از بخشی از منطقه که مسکونی است، ضلع غرب، شمال و شرق به سمت اراضی کشاورزی، زمین‌های بایر، کارخانه‌ها و صنایع قرار دارد.

تاریخ انتشار: 11:46 - یکشنبه 1402/09/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
منطقه ۱۲ زیر دودکش‌های نیروگاه اصفهان

به گزارش اصفهان زیبا؛ منطقه 12 شهرداری اصفهان، بزرگ‌ترین منطقه شهری اصفهان است و غیر از بخشی از منطقه که مسکونی است، ضلع غرب، شمال و شرق به سمت اراضی کشاورزی، زمین‌های بایر، کارخانه‌ها و صنایع قرار دارد.

زمین‌های کشاورزی با توجه به مشکل کم‌آبی به اراضی بایر و بلااستفاده تبدیل شده است؛ در حال حاضر برای تأمین آب موردنیاز فضای سبز از پساب فاضلاب شاهین‌شهر استفاده می‌کنیم که وضعیت آب در منطقه ۱۲ مناسب نیست و با توجه به شوری آب، موجب نابودی فضای سبز می‌شود.

با توجه به اینکه زباله‌های پراکنده در زمین‌های بایر وجود دارد، اگر کمیسیون ماده ۵ و مدیریت اداره کل راه و شهرسازی برای تغییر کاربری آن کمک کنند، مشکل مالکان رفع و از بلاتکلیفی رها می‌شوند.

منطقه ۱۲ زیر دودکش‌های پالایشگاه و نیروگاه شهید محمد منتظری قرار دارد و زمانی که هوای شهر آلوده است، شهروندان ما از نظر تنفسی دچار مشکل می‌شوند و سردردهای شدید دارند؛ بنابراین از نظر زیست‌محیطی در شرایط خوبی نیستیم که امیدواریم مسئولان برای رفع مشکلات تدبیری بیندیشند.

در حوزه ترافیکی این منطقه، ترافیک میدان شهید علیخانی و نداشتن راه خروجی برای شهرک نگین ازجمله مشکلات است و شهروندان مجبور هستند از میدان علیخانی به سمت کاوه بروند.

اگر تقاطع غیرهمسطح نزدیک بلوار آزادگان احداث شود، شهرک نگین از بن‌بست خارج می‌شود و مسیر خروجی از شهرک نگین به بزرگراه معلم برای رفتن به تهران، شاهین‌شهر و باغ فدک مسیر راحت‌تری خواهند داشت.

بسیاری از کمبودهای سرانه با پروژه‌هایی که به‌تازگی افتتاح شد، برطرف می‌شود؛ زیرا سرانه‌ها از گذشته تاکنون به‌خوبی در محله‌ها توزیع شده است. این منطقه حدود ۱۴۶هزار نفر جمعیت دارد. بافت فرسوده خیلی کمی در محله‌های امین‌آباد، محمودآباد و عاشق‌آباد قرار دارد که در حال احیاست تا به صفر برسد.

برای اجرای پروژه‌های شاخص سرمایه‌گذاران ورود کردند؛ اما بهتر است در محله‌های امین‌آباد، محمودآباد و عاشق‌آباد نیز سرمایه‌گذاران ورود کنند تا بافت فرسوده این محله‌ها احیا شود؛ البته شهرداری نیز از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

بودجه سال جاری حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۵۵درصد آن وصول شده است و تا پایان سال بعضی اتفاقات در حوزه مشارکت‌ها رقم می‌خورد که تلاش می‌کنیم به تحقق صددرصدی آن برسیم.

سال ۱۴۰۳ با ۳۵درصد رشد ۷۵۰میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتیم که در حال بررسی است و در صورت تصویب در شورای اسلامی شهر اصفهان، برای تحقق و استفاده از آن  اقدام خواهیم کرد. با توجه به اینکه هزینه‌های جاری و عمرانی افزایش یافته است، مجبور به افزایش بودجه هستیم.

دکتر قاسم‌زاده، شهردار اصفهان به‌طور مستقیم محله‌ها را رصد می‌کنند و میز محله‌ها نیز در دفتر شهردار تشکیل شده است؛ بنابراین توجه ویژه‌ای به محله‌ها  داشتیم. مشکل مناطق پانزده‌گانه اصفهان کدهای ارتفاعی است که مسائلی را برای انبوه‌سازان ایجاد کرده و گلایه شهروندان را به همراه داشته است.

اگر کدهای ارتفاعی اصلاح نشود، شهر توسعه افقی پیدا خواهد کرد و این منطقه به سمت شاهین‌شهر توسعه پیدا می‌کند. اگر توسعه افقی داشته باشیم، توسعه سرانه خدماتی را به‌دنبال دارد که با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهیم شد.

در راستای تحقق اهداف بزرگ شهرداری اصفهان و اجرای پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در سطح مناطق شهری، منطقه ۱۲ نیز با توجه به بودجه مصوب سال‌های گذشته و سال جاری، برنامه‌های عمرانی خود را آغاز کرده است.

کلنگ بعضی از پروژه‌های منطقه ۱۲ به زمین زده شده و بعضی دیگر در دست اجراست که به‌تازگی ۳۳۶میلیارد تومان پروژه شامل ۹پروژه شاخص عمرانی، فرهنگی، خدماتی، ورزشی و ترافیکی در این منطقه افتتاح و یک پروژه کلنگ‌زنی شد.

منطقه ۱۲ به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه شهری اصفهان، مساحتی زیاد و محله‌های مختلفی دارد که پراکندگی آن به این دلیل است که قسمتی مسکونی و بخشی بافت صنعتی دارد؛ بنابراین اجرای هر پروژه‌ای مسائل خاص خود را دارد.

یکی از پروژه‌های منطقه ۱۲، احداث چهارراه ضلع شرقی میدان شهید علیخانی است. این میدان به‌واسطه قرارگیری در این محل، مشکلاتی را برای شهروندان به‌وجود آورده بود و چالش ترافیکی زیادی داشت.

برای رفاه حال شهروندان قسمتی از میدان شهید علیخانی به چهارراه تبدیل و دسترسی خیابان‌های رباط دوم به خیابان رباط سوم تسهیل و موجب شد مسیرهای ورودی میدان کمتر و بار ترافیکی زیادی از دوش آن برداشته و مشکل مردم رفع شود؛ البته این میدان به‌واسطه نوع بافت تجاری که اطراف آن در حال شکل‌گیری است، در آینده ترافیک سنگین‌تری خواهد داشت و نیازمند احداث تقاطع غیرهمسطح است.

برای احداث چهارراه در ضلع شرقی میدان شهید علیخانی ۱۲۰میلیارد ریال هزینه شد که عملیات عمرانی آن توسط سازمان عمران شهرداری اصفهان اجرا و هزینه‌های مرتبط توسط منطقه۱۲ تأمین و پرداخت شد.

در این پروژه چهار هزار مترمکعب خاک‌برداری، ۱۰۰۰ مترمکعب بتن‌ریزی، چهار هزار مترمکعب زیرسازی، ۱۶۰۰ تن آسفالت و ۲۵۰۰ مترمربع موزاییک‌فرش انجام شد که با دستور شهردار اصفهان برای تسهیل در روند ترافیکی زودتر در اختیار شهروندان قرار گرفت؛ اما مراسم افتتاح رسمی آن هشتم آذر سال جاری برگزار شد.

در مجاورت میدان شهید علیخانی، یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های متروی شهر اصفهان با نام همین شهید احداث شده است که با توجه به نیاز به احداث پارکینگ در این محدوده، با تملک قطعه زمینی به وسعت ۴۵۰۰ مترمربع، پارکینگی با گنجایش ۱۲۰ خودرو و هزینه ۱, ۸۳۰ میلیارد ریال برای تملک و اجرا، تأمین و مورداستفاده قرار گرفت.

با توجه به اینکه در زیر محل این پارکینگ مترو احداث شده است و امکان انجام عملیات عمرانی وجود نداشت، پارکینگ سطحی احداث شد؛ البته اگر این شرایط وجود نداشت، پارکینگ طبقاتی احداث می‌کردیم تا شهروندان تا سال‌های آینده نیز مشکلی از این نظر نداشته باشند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − چهار =