آقای آلودگی؛ دست از سر ما بردار!

یک سال از متنی که درباره آلودگی نوشته‌ام می‌گذرد؛ اما امسال هم دوباره مثل سال گذشته و حتی سال‌های قبل‌تر، آلودگی هوا در اصفهان بیداد می‌کند و دوباره به آسمان شهر بازگشته است.

تاریخ انتشار: 15:39 - دوشنبه 1402/09/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
آقای آلودگی؛ دست از سر ما بردار!

به گزارش اصفهان زیبا؛

1401/09/12

آلودگی هوا در اصفهان این روزها بیداد می‌کند. هاله سیاه‌رنگ و بزرگی روز گذشته شهر اصفهان و شهرستان‌های فلاورجان، خمینی‌شهر، برخوار، مبارکه، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، زرین‌شهر، فولادشهر و سجزی را فراگرفت و مدارس دوره اول و دوم ابتدایی، مهدکودک، پیش‌دبستانی و استثنایی را تعطیل کرد؛ هاله‌ای که هنوز از جای خود تکان نخورده است و قصد رفتن ندارد.

بارش باران هم حتی در برخی از شهرستان‌ها نتوانسته سهمی در رفع آلودگی هوا داشته باشد؛ این درحالی است که آلودگی هوا دانش‌آموزان را از درس عقب انداخته.

دود کارخانه‌ها و ماشین‌ها هم سهم زیادی در این آلودگی دارند. حالا فقط چشم دانش‌آموزان به آسمان است تا شاید بارانی ببارد و بتواند لباس سفیدی به تن هاله سیاه آلودگی شهر بکند.

در این میان، اما سؤالی که پیش می‌آید، این است که آیا آلودگی هوا برای تمامی گروه‌های سنی مضر است و می‌تواند باعث آسیب‌رساندن به سلامتی همه شود؟

پاسخ بله است و آلودگی هوایی که این روزها در آسمان شهر انباشته شده و خورشید را زیر خود پنهان کرده، از همیشه بدتر است و سلامتی همه آدم‌ها به‌ویژه کودکان را به خطر می‌اندازد. همچنین باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند به مدرسه بروند و در حیاط آن ورزش کنند!

1402/09/12

یک سال از متنی که درباره آلودگی نوشته‌ام می‌گذرد؛ اما امسال هم دوباره مثل سال گذشته و حتی سال‌های قبل‌تر، آلودگی هوا در اصفهان بیداد می‌کند و دوباره به آسمان شهر بازگشته است.

اما آیا تاکنون دقت کرده‌اید که آقای آلودگی هم‌زمان با آغاز به کار مدرسه‌ها سروکله‌اش پیدا می‌شود و تا آخرش هم ادامه پیدا می‌کند تا اینکه بالاخره تابستان شروع شود و این همه دودودم هم به تعطیلات تابستانی بروند.

آلودگی هوا قدرت زیادی دارد؛ به طوری که تعطیلی یا بازگشایی مدارس روی انگشت‌های آن می‌چرخد؛ البته کار خاصی هم نمی‌کند؛ فقط زمستان‌ها صورت سیاه و کثیفش را نمایان‌تر می‌کند.

مسئولان هم کاری از دستشان نمی‌آید؛ فقط بلدند حرف بزنند و پیازداغ کارهای نکرده‌شان را زیاد کنند.

از بحث دور نشویم. این همه ایراد به بقیه گرفتیم، حالا کمی هم از خودمان حرف بزنیم؛ زیرا ما هم نقش زیادی توی ایجاد آلودگی هوا داریم؛ مثل اینکه برای رفتن به این طرف و آن طرف از خودروی شخصی استفاده می‌کنیم؛ درحالی‌که می‌توانیم از اتوبوس و مترو و دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم یا اینکه درخت بیشتری بکاریم و از درخت‌های شهرمان هم به‌خوبی محافظت کنیم.

البته کارخانه‌های جدید هم نباید در نزدیک شهرها ساخته شوند که این مسئله دست ما نیست؛ اما هرکدام از ما می‌توانیم کارهای کوچکی انجام دهیم که تا حدودی از آلودگی هوا کم کنیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 2 =