بخش خصوصی به میدان بیاید

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، از آغاز طرح مزایده و واگذاری 5 مجموعه تاریخی استان اصفهان به بخش خصوصی خبرداد.  به گفته هادی میرزائی عموم این بنا‌ها به مرمت نیاز دارند و مهمترین هدف واگذاری آن‌ها، مرمت، احیاء و بهره برداری خردمندانه این ابنیه توسط بخش خصوصی است. این مجموعه‌ها شامل « خانه سالک» اصفهان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی، «حمام شاه» اصفهان با کاربری حمام سنتی و موزه حمام، «خانه مغنی» اصفهان با کاربری فرهنگی اقامتی پذیرایی، «خانه حکیم باشی» کاشان با کاربری مرکز طب سنتی فرهنگی اقامتی پذیرایی و «عصارخانه شهید عصاری» آران و بیدگل با کاربری فرهنگی کارگاه صنعتی(عصارخانه) و پذیرایی ( شربتخانه)  است و عملیات مرمت هر بنای تاریخی واگذار شده زیر نظر کارشناسان صندوق احیا و مرمت بنا‌های تاریخی انجام می‌شود. 
 
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
او  با اشاره به اینکه خانه‌های تاریخی زیادی در اصفهان وجود دارد، گفت: استان اصفهان، ظرفیت منحصر به فردی برای احیاء بناهای تاریخی در اختیار دارد و تمام تلاش ما این است که در فرصت‌های پیش رو، بناهای بیشتری را با رعایت اصول و خطوط قرمز مورد نظرمان، برای احیاء، مرمت و بهره برداری به بخش خصوصی دارای صلاحیت بسپاریم.
میرزائی درباره چگونگی فرایند واگذاری این بناهای تاریخی گفت: اطلاعات نحوه واگذاری این بناها به صورت کامل در سایت صندوق به نشانی chre.ir قرار گرفته است و سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توانند تا 17 آذر نسبت به دریافت اسناد مزایده بناهای یاد شده اقدام کنند.
به گفته او، پس از بررسی توان فنی و اقتصادی متقاضیان، مراحل واگذاری بنا‌ها و خانه‌های تاریخی به سرمایه گذارانی که امتیاز کافی را کسب کنند انجام می شود. 
میرزائی تاکید کرد: سرمایه گذارانی که در مزایده برنده می‌شوند موظف هستند مشاوران خود را برای اخذ مجوز به صندوق معرفی کنند و پس از تأیید عملیات مرمت توسط کارشناسان این صندوق، کار خود را آغاز کنند.
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی همچنین با اشاره به واگذاری بناهای تاریخی در سطح کشور تصریح کرد: 54 مجموعه تاریخی در 25 استان در راستای احیاء، مرمت و واگذاری حق بهره برداری مدت معین، به مزایده گذاشته شده است.
 میرزائی ادامه داد: این بنا‌ها در قالب ۹ حمام تاریخی، ۷ خانه خلاق، ۲ خانه کاربردی (در بافت تاریخی استان یزد)، خانه پدری جلال آل احمد (با کاربری فرهنگی هنری آئینی)، عصارخانه آران و بیدگل، ۷ مجتمع گردشگری بین راهی و ۷ مجموعه تاریخی در بافت روستایی است.
 او تاکید کرد: این طرح در بنا‌های تاریخی روستایی با هدف احیای اقتصاد روستایی و ایجاد مکانی برای عرضه مستقیم هنر‌های دستی به منظور کاهش هزینه‌های تمام شده هنرمندان و قیمت تمام شده محصولات در ۷ مجموعه تاریخی روستایی اجرا می‌شود. همچنین در این طرح قرار است بنا‌ها و خانه‌های تاریخی با عرضه و فروش صنایع دستی و همچنین آموزش فرش دستباف به مرکز توسعه صادرات تبدیل شود. 
به گفته میرزائی از جمله ابتکارات این دور از واگذاری‌ها، همکاری و حضور کسب و کار‌های نوپای (استارت آپ) موفق در خانه‌های خلاق است. با همکاری کسب و کار‌های نوپا، زنجیره تولید و فروش محصولات صنایع دستی تکمیل و در خانه‌های خلاق محصولات دارای مهر اصالت ملی و بین المللی از هنرمندان برجسته به علاقه مندان عرضه می شود. گردشگران نیز می‌توانند در خانه‌های خلاق مراحل کامل تولید صنایع دستی را مشاهده و محصولات مورد علاقه خود را خریداری کنند. 
میرزائی تصریح کرد: احیاء بناهای تاریخی صرفا مرمت ظاهری یک اثر نیست بلکه باید برای زنده ساختن مجدد یک بنا، روح آن و دوره تاریخی ساخت نیز با دقت مورد توجه قرار گیرد. امروز این ظرفیت عظیم می تواند محملی برای توسعه گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار و همچنین عمل به اقتصاد مقاومتی با اتکا به ظرفیت های درونزا باشد.