افزایش تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی در دوران کرونا

مفهوم تاب‌آوری در مقایسه با برخی عبارت‌های دانش علوم انسانی، نسبتا جدید است. این مفهوم برگرفته از دانش مدیریت و روان‌شناسی است؛ چرا که برای بازخوانی رفتارهای مدیریتی و روان‌شناسی شهروندان و افراد استفاده می‌شود. تاب‌آوری ظرفیت بازگشتن از دشواری پایدار و ادامه‌دار و توانایی در ترمیم خویشتن است. تاب‌آوری یعنی اینکه کلیت یک صنعت بتواند قوام خود را در مواجهه با سختی‌های غیرقابل پیش‌بینی و خارج از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای ادامه‌دادن مسیر اصلی حفظ کند و در کمترین زمان ممکن به حالت عادی خود بازگردد. تاب‌آوری نوعی ویژگی است که در هر کدام از صنایع کوچک و بزرگ و با توجه به فاجعه‌های غیرقابل پیش‌بینی که در همان صنعت رخ می‌دهد متفاوت است؛ بنابراین نمی‌توان از یک گونه تاب‌آوری به صورت کلی حرف زد.

تاریخ انتشار: 06:51 - یکشنبه 1400/04/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه

در هر کدام از صنایع و در صورتی که با مشکلاتی پیوسته روبه‌رو شوند، شیوه تاب‌آوری و عبور از بحران آن‌ها متفاوت است. چه بسا در صنایعی که تاکنون میزان تاب‌آوری آنان به دلیل روبه‌رو نشدن با مشکلات محک زده نشده است. میزان تاب‌آوری یک صنعت دقیقا در زمانی ارزیابی می‌شود که ناظران آن صنعت را در دوران سختی و مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی شناخته و برای برون‌رفت از مشکلات با ارائه طرح و برنامه و اجرایی‌کردن روش‌ها حیات دوباره‌ای را برای همان صنعت رقم بزنند.
موضوع تاب‌آوری در صنعت نمایشگاهی، موضوعی مهم و البته قابل‌توجه است. تعداد نمایشگاه‌های لغوشده یا به تعویق‌افتاده طی دوران شیوع کرونا در اروپا بالغ بر 3300 مورد است. شیوع ویروس کرونا در ابتدا موجب ایجاد وضعیت پیچیده‌ای در کاهش تعداد رویدادها شد؛ اما در ادامه عملا تمام نمایشگاه‌ها در سرتاسر جهان به سمت تعطیلی پیش رفته‌اند. بالغ بر 10 هزار رویداد نمایشگاهی تاکنون در سطح جهان معوق یا لغو شده‌اند. رویدادهای اقتصادی متعلق به شرکت فیس‌بوک، گوگل، کنگره جهانی شانگهای و جشنواره‌های دانش‌محور و همچنین نمایشگاه CES که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای علم و تکنولوژی جهان شناخته می‌شوند پس از شیوع ویروس کرونا لغو شدند. همچنین براساس اطلاعاتی که انجمن جهانی نمایشگاه‌ها منتشر کرده، خسارت واردشده به شرکت‌ها به واسطه عدم مشارکت در نمایشگاه‌ها در اروپا تاکنون 39 میلیارد یورو بوده است. در اینجا نیاز است به آمارهای دیگری نیز اشاره داشته باشم. شرکت‌هایی که در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند، محصولات و خدمات خود را در معرض نمایش می‌گذارند و موجب رونق کسب‌وکار می‌شوند. در اروپا به واسطه لغو نمایشگاه‌ها و عدم فروش، 39 میلیارد یورو خسارت رسیده است. در سطح جهان، کل ضرر ناشی از فروش 134.2 میلیارد یورو تا پایان سه ماه دوم 2020، تخمین زده شده است.
با اطمینان خاطر می‌گویم آنچه در پایان سال 98 و پس از فراگیری ویروس کرونا تا به امروز در صنعت نمایشگاهی رخ داد (براساس آخرین آمارهای رسمی بیش از سه میلیون و پانصد هزار نفر مبتلا و بیش از 83 هزار نفر فوت‌شده کرونایی ثبت شده است)؛ با تمام مخاطرات و مشکلات غیرقابل محاسبه‌ای که برای این صنعت به همراه داشت، میزان تاب‌آوری آن را نیز افزایش داد. بر اساس اطلاعاتی که بنده از همکارانم در استان‌ها و مراکز مختلف نمایشگاهی جمع‌آوری کرده‌ام، در سال 99 صنعت نمایشگاهی در ایران زیان بسیاری متحمل شده است. اما با تمام این ضررها و برخلاف برخی تیترهایی که رسانه‌های غیرنمایشگاهی انتخابات می‌کردند و دائم از شکست، زیان و شکستن کمر صنعت نمایشگاهی گزارش منتشر می‌کردند (اشاره به گزارش‌های روزنامه ایران، فرهیختگان و همشهری) به نظرم این صنعت در حال آموختن و زیستن در شرایط سخت بود؛ در حال یادگیری بود تا بتواند روزهای سخت زندگی با کرونا را بیاموزد و یاد بگیرد در دوران کرونایی نیز می‌توان به کمک صنایع رفت و با نمایش دستاوردهای آنان، کسب‌وکارشان را مانند گذشته پر رونق کرد. شیوع کرونا تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی را در اقتصاد جهانی و داخلی به نمایش گذاشت. هم‌زمان نیز حضور، تلاش‌ها، اهمیت و جایگاه رویدادهای اقتصادی را نیز به همگان متذکر شد و فهماند که در دنیای به هم پیوسته امروز بدون سایت‌های نمایشگاهی در نقاط مختلف جهان نمی‌توان به اقتصاد پویا و شکوفا دست یافت.
تجربه برگزاری نمایشگاه در دوران کرونا نشان داد همکاران ما در نقاط مختلف جهان و کشورمان در هر زمانی که فرصتی به دست آورده‌اند توانایی خودشان را به نمایش گذاشتند. توانایی که بدون انعطاف‌پذیری، هماهنگی با سایر بخش‌های مختلف صنعت و استفاده از تجربیات سال‌های گذشته امکان‌پذیر نمی‌شد. با شیوع ویروس کرونا صنعت نمایشگاه بیش از همیشه تاب‌آوری صنعت نمایشگاهی را نشان داد. ما در دوران کرونا زیان دیدیم، برخلاف هدفی که از پیش داشتیم و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودیم برگزاری رویدادهای اقتصادی با مشکل روبه‌رو شد، بسیاری از نمایشگاه‌ها لغو و به زمان دیگری موکول شد. به‌عنوان مثال در سایت نمایشگاه اصفهان موفق به برگزاری 18عنوان نمایشگاه شدیم که در مقایسه با سال98 روند کاهشی داشت؛ اما در همین شرایط نیز توانستیم رونق دوباره‌ای برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم کنیم.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط