سهراه پینارت از محلههای در حاشیه شهر بوده و در گذشته مردم به این موضوع اذعان داشتند؛ مانند کردآباد که با توجه به تلاش شهرداری هنوز محلهای با محرومیت نسبی در اذهان مردم تلقی میشود و فقط با یک تغییر اجتماعی در آن ذهنیت مردم درباره محرومیت آن کمرنگ میشود.
او با تأکید بر اینکه این محرومیت از دهه 30 و 40 با گسترش محدوده شهر ایجاد شده و همین مسئله درباره پینارت هم وجود دارد، ادامه داد: احداث این میدان بر تغییر دیدگاه مردم تأثیرگذار خواهد بود؛ البته این گام اول است و گامهای بعدی هم باید برداشته شود. با احداث میدان، پل، خیابان و… فضاهای شهری جدید ایجاد میشوند و هر فضای شهری جدید با خود تعریف جدید از شهر و تحول اجتماعی میآورد. این فضاهای شهری پیوند محله را با شهر برقرار و آن را استحکام میبخشد.
میدان شهدای هستهای مصداق عدالت شهری است
رهبری با اشاره به اینکه میدان شهدای هستهای در گذشته میدانی بود که احساس حاشیهنشینی را به مردم الـقـا مـیکـرد، گـفـت: حاشیهنشینی در اذهان، دوگانه من و دیگری را شکل میدهد، شهروند حس میکند که شهر جای دیگری است و اینها غیر از شهر ساکنان اصلی و در حاشیه هستند و اصل محسوب نمیشوند. وقتی میدان شهدای هستهای ساخته و خیابانهایی با عرض 60 متری فراهم میشود، با این پل ارتباطی فاصله حاشیه با مرکز شهر از بین میرود. رئیس اداره فـرهـنـگــیاجـتـمـاعـــی شهرداری منطقه4 تصریح کرد: میدان ورودی شهر، شاخصه شهر اصفهان است و با تغییر میدان خودبهخود تعریف شهروندان از شهر تغییر میکند و نسبت به شهر عوض میشود و این تأثیر مهمی است که میدان از لحاظ اجتماعی دارد. او ادامه داد: احداث میدان شهدای هستهای در ذهن گردشگران اصفهان که از سمت شرق وارد میشوند هم تغییر ایجاد میکند، شهری که صاحب عظمت، درخشش و زیبایی است وقتی مسافر به آن وارد میشود با دیدن ورودی با عظمتی چون این میدان از نظر شهرسازی تعریفش از شهر اصفهان متفاوت خواهد شد. رهبری با تأکید بر اینکه در منطقه پینارت مهاجرانی از زابل و افغانستان ساکن هستند، در خصوص دیدگاه مهاجران گفت: مهاجران معتقدند چون اصفهانی نیستند به مکان زندگی آنها رسیدگی نمیشود؛ اما وقتی پروژه اجرا میشود این حس از بین میرود. عدالت و شعارهایی که مدیران ارشد شهری سر میدهند، در این میدان محقق شده و اجرای پروژه میدان و خیابانهای منتهی به آن با تغییری که در منطقه ایجاد کرده مصداق اجرای عدالت شهری است.
رئـیـس اداره فـرهـنـگـیاجـتـمـاعــی شهرداری منطقه4 تأکید کرد: ساخت میدان گام اول است و گام دوم ورود به محلههاست. با احداث میدان از لحاظ اقتصادی هم منطقه رشد خواهد کرد و از نظر اجتماعی با تغییر نام، هویت هم تغییر خواهد کرد و این تغییر در فضای ذهنی اعضای خانوادهها و مناسبتهای اجتماعی مـحـلـههـا مـؤثـر خواهد بود.
توجه به اسناد بالادستی در مطالعات فرهنگی منطقه
رهـبـری در ادامــه بـا اشــاره بــه برنامههای فرهنگی بر دو شعار مدیر منطقه4 تأکید و اظهار کرد: پرهیز از کلیشه و کار ماندگار، شعار ما در منطقه بوده و تلاش شده تا این اتفاق بیفتد. محدودیتهایی چون زمان، بودجه، تعداد مراکز فرهنگی منطقه و… ایجاب کرد که نوع کار فرهنگی منطقه4 متناسب با این شرایط و نه با تقلید مناطق دیگر انجام شود؛ همچنین تلاش شد بر اساس مطالعه، این کارها انجام شود.
رئـیــس اداره فــرهـنـگـــیاجـتـمـاعـــی شـــهـرداری منطـقــه۴ شهـــرداری اصفهان، با تـأکـیــد بر ایـنـکــــه برنامههای فرهنـگـی و مطالعات منطقه بر اساس اسناد بالادستی که از پیش وجود داشت و مطالعات صورتگرفته در منطقه طراحی شده است، بیان کرد: با جرئت میتوانم بگویم بر اساس مطالعات و اسنادی چون اطلس آمـایــش فـرهـنگــی اجتماعی شهر اصفهان، برنامههای فرهنگی را اجرا کردیم. بهطور مثال در بررسی محلههای منطقه، متوجه شدیم 9 محله در فرزندپروری دچار اشکال هستند، هدف کار فرهنگی در این محلهها اصلاح شیوههای فرزندپروری تعیین شد، در گــام اول با مشورتگرفتن از دکتر زهرا خلقی، دکترای مشاوره کتاب، کاری متناسب این شهروندان طراحی و برنامه اجرایی در محلهها شروع شد.
او با اشاره به اینکه متأسفانه در منطقه تنها دو فرهنگسرا بیشتر وجود ندارد و بنا به دلایلی ورزشگاه بیشتر از فرهنگسراست، اظهار کرد: هدف ما این بوده که روی مردم منطقه تأثیر بگذاریم؛ البته فعالیتهای فرهنگی زیادی نیز در گذشته انجام شده است. تغییر فرهنگ و تأثیرگذاری بر مردم منجر به اجرای دو برنامه راهبردی شد و پازلی بود که چند سال برنامههای کوچک همدیگر را کامل میکردند و این مسیر میتواند همچنان ادامه پیدا کند.
تربیت کنشگران فرهنگی در محلهها
تربیت کنشگران فرهنگی برنامهای بود که در راستای تغییر در محلهها به اجرا درآمد و رئـیـــس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطقه۴ با اشاره به آن گفت: مجموعهای از انسانهای مختلف تأثیرگذار در محلهها را بهعنوان کنشگر دعوت و تربیت کردیم و ۲۷ برنامه در این فضا اجرا شد. همچنین در این راستا به جای متولی شدن، مساجد فعال را برای اجرای برنامههای فرهنگی حمایت و کمک کردیم تا برنامه تأثیرگذاری در منطقه اجرا کنند. رئیس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطقه4 معتقد است: اجرای پروژههای عمرانی در محلهها خود یک مداخله فرهنگی است. با این نگاه و آگاهی، اداره فرهنگی در اجرای پروژه به ادارههای دیگر منطقه نزدیک شد تا در اجرای پروژه تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد؛ البته با توجه به اینکه پیوستهای فرهنگی دیگر اجرا نـمـیشــــود، تلاش کردیم در پروژهها تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشیم.
او در ادامه به مشکلات عمدهای که بهویژه در ورزشگاه کردآباد از لحاظ اجتماعی وجود داشت، اشاره کرد و افزود: در این منطقه آسیب اجتماعی مطرح بود که با معاونان منطقه از محل بازدید کردیم و با حمایت مدیر منطقه، پروژههای عمرانی همراه با پروژههای اجتماعی در منطقه اجرا شد و حضور مردم در پروژه، باعث فعالشدن پروژه و تغییر چهره محله شد. این نگاه با یک مجموعه برنامه با عنوان بهبود محله تکمیل شد. رئیس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطـقـه4 اصـفـهـان در خصوص برنامه بهبود محله گفت: این برنامه با این پرسش شروع شد: چگونه میتوان شهر بهتری داشت؟ در این راستا از مردم محله خواسته شد برای تغییر در محله خود همکاری کنند؛ چنانکه در چند مرحله با حضور کنشگرانی که در کارگاههایی تربیت شده بودند این مسائل به منصه ظهور رسید:
مسئلهیابی (ارزیابی سریع اجتماعی)؛
شناسایی بازیگران (ذینفعان، ذیقدرتان، اثرگذاران، متضرران، صداهای خاموش)؛
تبدیل بازیگران به اجراکنندگان اقدام مشارکتی؛
شناسایی منابع.
بهطور مثال در شهرک زایندهرود با توجه به گستردگی، تازهساز بودن و کاملنبودن امکانات شهری، فضای اجتماعی افسردهای داشت. ما در این محله حرکتی را شروع کردیم. ابتدا مردم را جمع و سپس ایستگاه ورزش و پایگاه فرهنگی مساجد را فعال و کنشگران اجتماعی را در محلهها وارد کردیم تا کنشگران با فعالکردن زنان محله، باعث تغییر در محله شوند و برنامههای خود محل برای تغییر در محل اجرا شود. رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه4 اصفهان در ادامه تأکید کرد: در این راستا برای کاملشدن پازلها به مجموعههای دیگری نیاز داشتیم تا فعالیتها را ماندگار کند که آن تولیدات مکتوب و محصولات صوتیتصویری مانند فیلم و سیدی بود که بدون مطالعه انجام نمیشد. بازشناسی هویت تاریخی محلهها جدیترین مطالعه بود و محله شهرستان، اولین محله بود که کتاب آن تولید و هویت تاریخی آن مکتوب شد. کتاب به لحاظ علمی مورد توجه مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد قرار گرفت و این دانشگاه برای مشارکت در چاپ دوم کتاب اعلام آمادگی کرد و با توجه به اینکه مطالعه درباره محله بود، توجه شهرداری کرج را جلب کرد و تقاضا کردند این مطالعه و تجربه برای الگوبرداری در اختیار آنها قرار بگیرد. رهبری در ادامه با اشاره به اینکه در جاهایی که امکان مطالعه مکتوب وجود نداشت روی فیلم مستند کار کردیم، تصریح کرد: مستند تپهاشرف و مستند چهره شاخص ادبی اصفهان استاد جمشید مظاهری (سروشیار) تولید شد، ولی به دلیل کرونا، تاکنون موفق به نمایش فیلم نشدهایم. این فیلم با عنوان «سرود جمشید» از جمله کارهای مستند درباره افراد معاصر و ساکن در منطقه است. در این حوزه تاکنون ۷ کتاب و بیش از 10 محصول فرهنگی تولید شده است.
او ادامه داد: «شبکهسازی محلی در مداخلات پس از کرونا»پژوهشی جدید است که در مجموعه شورای شهر با بروز کرونا درباره وضعیت اجتماعی شهر اصفهان انجام شد که به نظرم چندان به آن توجه نشده است؛ البته در شهرداری منطقه انجام این پژوهش در دستور کار قرار گرفت. در این پژوهش چند مسئله محور قرار گرفت که ما بر اساس آن دو برنامه با نام باغ گفتوگو و سینما طراحی کردیم:
اختلافات خانوادگی؛
خشونت خانگی/ کودکآزاری، افسردگی؛
خودکشی، وسواس؛
پرخاشگری، اعتماد به فضای مجازی؛
سبک زندگی.
رئـیس اداره فـرهـنـگـیاجـتـمـاعــی شهرداری منطقه4 اصفهان گفت: مبنای علمی باغ گفتوگو کتابهای علمی روانشناسی و ارتباط بدون خشونت است که طرح جامعی بود و با کمک خانم دکتر امیرخانی از مشاوران خوب طراحی و به شکل کارگاههای علمی و عملی در محلهها برگزار و بازخوردهای خوبی از محلهها گرفته شد.
رهبری با تأکید بر اینکه این کارگاهها باید دوباره تکرار شود، خاطرنشان کرد: مباحث گفتوگو و تکنیک برقراری ارتباط باید دائم تکرار شود و از آنجا که ما نمیتوانستیم کار میدانی انجام دهیم به دنبال تولید محصول رفتیم و مجموعهای با نام سینماتراپی را در 15 بخش کار کردیم که هر بخش به یکی از موضوعهای مداخلات پساکرونا برمیگردد. برای هریک از این موضوعها یکی از فیلمهای شاخص ایرانی و جهانی را انتخاب کردیم و فیلم به همت یکی از اساتید، تحلیل روانشناختی و در یک قالب هنری ارائه شــد و از آن استـقـبـال کردند.
تربیت تسهیلگران محلهها در منطقه4
تربیت تسهیلگران برای محلهها یکی دیـگـر از بـرنـامــههــای اداره اجتماعی منطقه4 اصفهان بهعنوان بازوان پرتوان فرهنگی در کار فرهنگی است. با این نگاه در شبکهسازی اجتماعی موفق شدیم، پیش از اینکه شورای شهر روی این پژوهش، حرکتی انجام دهد توانستیم در نبود فرهنگسرا، مباحث فرهنگی لازم را از طریق این کنشگران به عموم مردم منتقل کنیم. آخرین برنامهای که در تیر برگزار کردیم «یادگـیــری با طـعـــم طـبیـعـت»، «مهارتهای فکری و نویسندگی»، «پنجشنبههای کودکی»، «مهندسی امروز» و «معماری زندگی» بود که بر اساس مهارتهای فکری مدل rjf برنامهها تدوین و طراحی و در باغ غدیر برگزار شد. برای زمان عید غدیر هم مجموعه چهار قسمتی با عناوین چرا علی؟ چرا شخصیت علی؟ چرا نهجالبلاغه؟ و چرا غدیر عید؟ تولید کردیم که بحث علمی برای اقناع اذهان در خصوص عید غدیر محسوب میشود و اکنون ویدئوهای آن در اختیار عموم است.
این مسیر برنامههایی بوده است که در این سالها اجرا و به امید تغییر فرهنگ و ذهنیت مردم اجرا شده است. این فعالیتها در بیش از 340 عنوان برنامه ارائه شد که امیدواریم به تغییر منجر شده باشد.احداث میدان شهدای هستهای در محله پینارت یکی از اتفاقهای خوب در یک محله حاشیهای بود که منشأ تحولات متعددی در منطقه خواهد شد. محمدرضا رهبری، رئیس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطقه4، اهمیت میدان شهدای هستهای در محله پینارت را از بعد اجتماعی آن عنوان کرد و گفت: هدفهای اجتماعی مهمی در این حرکت نهفته است که کمتر به آن اشاره شده است. اگر نگاه شهروندان را در نظر بگیرید، تعریف شهروند از جایی که در آن ساکن است روی نوع تعریف او از شهر تأثیر میگذارد. اگر شهروند در حاشیه شهر باشد، یک تعریف دارد و اگر در مرکز شهر یا در شهرک نوساز باشد، تعریف متناسب با آن دارد. سهراه پینارت از محلههای در حاشیه شهر بوده و در گذشته مردم به این موضوع اذعان داشتند؛ مانند کردآباد که با توجه به تلاش شهرداری هنوز محلهای با محرومیت نسبی در اذهان مردم تلقی میشود و فقط با یک تغییر اجتماعی در آن ذهنیت مردم درباره محرومیت آن کمرنگ میشود.
او با تأکید بر اینکه این محرومیت از دهه 30 و 40 با گسترش محدوده شهر ایجاد شده و همین مسئله درباره پینارت هم وجود دارد، ادامه داد: احداث این میدان بر تغییر دیدگاه مردم تأثیرگذار خواهد بود؛ البته این گام اول است و گامهای بعدی هم باید برداشته شود. با احداث میدان، پل، خیابان و… فضاهای شهری جدید ایجاد میشوند و هر فضای شهری جدید با خود تعریف جدید از شهر و تحول اجتماعی میآورد. این فضاهای شهری پیوند محله را با شهر برقرار و آن را استحکام میبخشد.
میدان شهدای هستهای مصداق عدالت شهری است
رهبری با اشاره به اینکه میدان شهدای هستهای در گذشته میدانی بود که احساس حاشیهنشینی را به مردم الـقـا مـیکـرد، گـفـت: حاشیهنشینی در اذهان، دوگانه من و دیگری را شکل میدهد، شهروند حس میکند که شهر جای دیگری است و اینها غیر از شهر ساکنان اصلی و در حاشیه هستند و اصل محسوب نمیشوند. وقتی میدان شهدای هستهای ساخته و خیابانهایی با عرض 60 متری فراهم میشود، با این پل ارتباطی فاصله حاشیه با مرکز شهر از بین میرود.
رئیس اداره فـرهـنـگــیاجـتـمـاعـــی شهرداری منطقه4 تصریح کرد: میدان ورودی شهر، شاخصه شهر اصفهان است و با تغییر میدان خودبهخود تعریف شهروندان از شهر تغییر میکند و نسبت به شهر عوض میشود و این تأثیر مهمی است که میدان از لحاظ اجتماعی دارد. او ادامه داد: احداث میدان شهدای هستهای در ذهن گردشگران اصفهان که از سمت شرق وارد میشوند هم تغییر ایجاد میکند، شهری که صاحب عظمت، درخشش و زیبایی است وقتی مسافر به آن وارد میشود با دیدن ورودی با عظمتی چون این میدان از نظر شهرسازی تعریفش از شهر اصفهان متفاوت خواهد شد. رهبری با تأکید بر اینکه در منطقه پینارت مهاجرانی از زابل و افغانستان ساکن هستند، در خصوص دیدگاه مهاجران گفت: مهاجران معتقدند چون اصفهانی نیستند به مکان زندگی آنها رسیدگی نمیشود؛ اما وقتی پروژه اجرا میشود این حس از بین میرود. عدالت و شعارهایی که مدیران ارشد شهری سر میدهند، در این میدان محقق شده و اجرای پروژه میدان و خیابانهای منتهی به آن با تغییری که در منطقه ایجاد کرده مصداق اجرای عدالت شهری است.
رئـیـس اداره فـرهـنـگـیاجـتـمـاعــی شهرداری منطقه4 تأکید کرد: ساخت میدان گام اول است و گام دوم ورود به محلههاست. با احداث میدان از لحاظ اقتصادی هم منطقه رشد خواهد کرد و از نظر اجتماعی با تغییر نام، هویت هم تغییر خواهد کرد و این تغییر در فضای ذهنی اعضای خانوادهها و مناسبتهای اجتماعی مـحـلـههـا مـؤثـر خواهد بود.
توجه به اسناد بالادستی در مطالعات فرهنگی منطقه
رهـبـری در ادامــه بـا اشــاره بــه برنامههای فرهنگی بر دو شعار مدیر منطقه4 تأکید و اظهار کرد: پرهیز از کلیشه و کار ماندگار، شعار ما در منطقه بوده و تلاش شده تا این اتفاق بیفتد. محدودیتهایی چون زمان، بودجه، تعداد مراکز فرهنگی منطقه و… ایجاب کرد که نوع کار فرهنگی منطقه4 متناسب با این شرایط و نه با تقلید مناطق دیگر انجام شود؛ همچنین تلاش شد بر اساس مطالعه، این کارها انجام شود.
رئـیــس اداره فــرهـنـگـــیاجـتـمـاعـــی شـــهـرداری منطـقــه۴ شهـــرداری اصفهان، با تـأکـیــد بر ایـنـکــــه برنامههای فرهنـگـی و مطالعات منطقه بر اساس اسناد بالادستی که از پیش وجود داشت و مطالعات صورتگرفته در منطقه طراحی شده است، بیان کرد: با جرئت میتوانم بگویم بر اساس مطالعات و اسنادی چون اطلس آمـایــش فـرهـنگــی اجتماعی شهر اصفهان، برنامههای فرهنگی را اجرا کردیم. بهطور مثال در بررسی محلههای منطقه، متوجه شدیم 9 محله در فرزندپروری دچار اشکال هستند، هدف کار فرهنگی در این محلهها اصلاح شیوههای فرزندپروری تعیین شد، در گــام اول با مشورتگرفتن از دکتر زهرا خلقی، دکترای مشاوره کتاب، کاری متناسب این شهروندان طراحی و برنامه اجرایی در محلهها شروع شد.
او با اشاره به اینکه متأسفانه در منطقه تنها دو فرهنگسرا بیشتر وجود ندارد و بنا به دلایلی ورزشگاه بیشتر از فرهنگسراست، اظهار کرد: هدف ما این بوده که روی مردم منطقه تأثیر بگذاریم؛ البته فعالیتهای فرهنگی زیادی نیز در گذشته انجام شده است. تغییر فرهنگ و تأثیرگذاری بر مردم منجر به اجرای دو برنامه راهبردی شد و پازلی بود که چند سال برنامههای کوچک همدیگر را کامل میکردند و این مسیر میتواند همچنان ادامه پیدا کند.
تربیت کنشگران فرهنگی در محلهها
تربیت کنشگران فرهنگی برنامهای بود که در راستای تغییر در محلهها به اجرا درآمد و رئـیـــس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطقه۴ با اشاره به آن گفت: مجموعهای از انسانهای مختلف تأثیرگذار در محلهها را بهعنوان کنشگر دعوت و تربیت کردیم و ۲۷ برنامه در این فضا اجرا شد. همچنین در این راستا به جای متولی شدن، مساجد فعال را برای اجرای برنامههای فرهنگی حمایت و کمک کردیم تا برنامه تأثیرگذاری در منطقه اجرا کنند. رئیس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطقه4 معتقد است: اجرای پروژههای عمرانی در محلهها خود یک مداخله فرهنگی است. با این نگاه و آگاهی، اداره فرهنگی در اجرای پروژه به ادارههای دیگر منطقه نزدیک شد تا در اجرای پروژه تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشد؛ البته با توجه به اینکه پیوستهای فرهنگی دیگر اجرا نـمـیشــــود، تلاش کردیم در پروژهها تأثیرگذاری فرهنگی داشته باشیم.
او در ادامه به مشکلات عمدهای که بهویژه در ورزشگاه کردآباد از لحاظ اجتماعی وجود داشت، اشاره کرد و افزود: در این منطقه آسیب اجتماعی مطرح بود که با معاونان منطقه از محل بازدید کردیم و با حمایت مدیر منطقه، پروژههای عمرانی همراه با پروژههای اجتماعی در منطقه اجرا شد و حضور مردم در پروژه، باعث فعالشدن پروژه و تغییر چهره محله شد. این نگاه با یک مجموعه برنامه با عنوان بهبود محله تکمیل شد. رئیس اداره فرهنگیاجتماعی شهرداری منطـقـه4 اصـفـهـان در خصوص برنامه بهبود محله گفت: این برنامه با این پرسش شروع شد: چگونه میتوان شهر بهتری داشت؟ در این راستا از مردم محله خواسته شد برای تغییر در محله خود همکاری کنند؛ چنانکه در چند مرحله با حضور کنشگرانی که در کارگاههایی تربیت شده بودند این مسائل به منصه ظهور رسید:
مسئلهیابی (ارزیابی سریع اجتماعی)؛
شناسایی بازیگران (ذینفعان، ذیقدرتان، اثرگذاران، متضرران، صداهای خاموش)؛
تبدیل بازیگران به اجراکنندگان اقدام مشارکتی؛
شناسایی منابع.
بهطور مثال در شهرک زایندهرود با توجه به گستردگی، تازهساز بودن و کاملنبودن امکانات شهری، فضای اجتماعی افسردهای داشت. ما در این محله حرکتی را شروع کردیم. ابتدا مردم را جمع و سپس ایستگاه ورزش و پایگاه فرهنگی مساجد را فعال و کنشگران اجتماعی را در محلهها وارد کردیم تا کنشگران با فعالکردن زنان محله، باعث تغییر در محله شوند و برنامههای خود محل برای تغییر در محل اجرا شود. رئیس اداره فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه4 اصفهان در ادامه تأکید کرد: در این راستا برای کاملشدن پازلها به مجموعههای دیگری نیاز داشتیم تا فعالیتها را ماندگار کند که آن تولیدات مکتوب و محصولات صوتیتصویری مانند فیلم و سیدی بود که بدون مطالعه انجام نمیشد. بازشناسی هویت تاریخی محلهها جدیترین مطالعه بود و محله شهرستان، اولین محله بود که کتاب آن تولید و هویت تاریخی آن مکتوب شد. کتاب به لحاظ علمی مورد توجه مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد قرار گرفت و این دانشگاه برای مشارکت در چاپ دوم کتاب اعلام آمادگی کرد و با توجه به اینکه مطالعه درباره محله بود، توجه شهرداری کرج را جلب کرد و تقاضا کردند این مطالعه و تجربه برای الگوبرداری در اختیار آنها قرار بگیرد. رهبری در ادامه با اشاره به اینکه در جاهایی که امکان مطالعه مکتوب وجود نداشت روی فیلم مستند کار کردیم، تصریح کرد: مستند تپهاشرف و مستند چهره شاخص ادبی اصفهان استاد جمشید مظاهری (سروشیار) تولید شد، ولی به دلیل کرونا، تاکنون موفق به نمایش فیلم نشدهایم. این فیلم با عنوان «سرود جمشید» از جمله کارهای مستند درباره افراد معاصر و ساکن در منطقه است. در این حوزه تاکنون ۷ کتاب و بیش از 10 محصول فرهنگی تولید شده است.
او ادامه داد: «شبکهسازی محلی در مداخلات پس از کرونا»پژوهشی جدید است که در مجموعه شورای شهر با بروز کرونا درباره وضعیت اجتماعی شهر اصفهان انجام شد که به نظرم چندان به آن توجه نشده است؛ البته در شهرداری منطقه انجام این پژوهش در دستور کار قرار گرفت. در این پژوهش چند مسئله محور قرار گرفت که ما بر اساس آن دو برنامه با نام باغ گفتوگو و سینما طراحی کردیم:
اختلافات خانوادگی؛
خشونت خانگی/ کودکآزاری، افسردگی؛
خودکشی، وسواس؛
پرخاشگری، اعتماد به فضای مجازی؛
سبک زندگی.
رئـیس اداره فـرهـنـگـیاجـتـمـاعــی شهرداری منطقه4 اصفهان گفت: مبنای علمی باغ گفتوگو کتابهای علمی روانشناسی و ارتباط بدون خشونت است که طرح جامعی بود و با کمک خانم دکتر امیرخانی از مشاوران خوب طراحی و به شکل کارگاههای علمی و عملی در محلهها برگزار و بازخوردهای خوبی از محلهها گرفته شد.
رهبری با تأکید بر اینکه این کارگاهها باید دوباره تکرار شود، خاطرنشان کرد: مباحث گفتوگو و تکنیک برقراری ارتباط باید دائم تکرار شود و از آنجا که ما نمیتوانستیم کار میدانی انجام دهیم به دنبال تولید محصول رفتیم و مجموعهای با نام سینماتراپی را در 15 بخش کار کردیم که هر بخش به یکی از موضوعهای مداخلات پساکرونا برمیگردد. برای هریک از این موضوعها یکی از فیلمهای شاخص ایرانی و جهانی را انتخاب کردیم و فیلم به همت یکی از اساتید، تحلیل روانشناختی و در یک قالب هنری ارائه شــد و از آن استـقـبـال کردند.
تربیت تسهیلگران محلهها در منطقه4
تربیت تسهیلگران برای محلهها یکی دیـگـر از بـرنـامــههــای اداره اجتماعی منطقه4 اصفهان بهعنوان بازوان پرتوان فرهنگی در کار فرهنگی است. با این نگاه در شبکهسازی اجتماعی موفق شدیم، پیش از اینکه شورای شهر روی این پژوهش، حرکتی انجام دهد توانستیم در نبود فرهنگسرا، مباحث فرهنگی لازم را از طریق این کنشگران به عموم مردم منتقل کنیم. آخرین برنامهای که در تیر برگزار کردیم «یادگـیــری با طـعـــم طـبیـعـت»، «مهارتهای فکری و نویسندگی»، «پنجشنبههای کودکی»، «مهندسی امروز» و «معماری زندگی» بود که بر اساس مهارتهای فکری مدل rjf برنامهها تدوین و طراحی و در باغ غدیر برگزار شد. برای زمان عید غدیر هم مجموعه چهار قسمتی با عناوین چرا علی؟ چرا شخصیت علی؟ چرا نهجالبلاغه؟ و چرا غدیر عید؟ تولید کردیم که بحث علمی برای اقناع اذهان در خصوص عید غدیر محسوب میشود و اکنون ویدئوهای آن در اختیار عموم است.
این مسیر برنامههایی بوده است که در این سالها اجرا و به امید تغییر فرهنگ و ذهنیت مردم اجرا شده است. این فعالیتها در بیش از 340 عنوان برنامه ارائه شد که امیدواریم به تغییر منجر شده باشد.