مواد غذایی مناسب برای پوست

پوست انسان برای حفظ شادابی خود به دریافت متعادلی از مواد مغذی نیاز دارد. به گفته مهسا رضازادگان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این مواد مغذی عبارت‌اند از:

تاریخ انتشار: 13:43 - پنجشنبه 1403/01/30
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
مواد غذایی مناسب برای پوست

به گزارش اصفهان زیبا؛ پوست انسان برای حفظ شادابی خود به دریافت متعادلی از مواد مغذی نیاز دارد. به گفته مهسا رضازادگان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم‌درمانی‌ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، این مواد مغذی عبارت‌اند از:

چربی‌های سالم

مصرف متعادل چربی‌های مفید به درخشش پوست شما کمک می‌کند. مغزیجات، دانه‌ها، آووکادو و ماهی از جمله منابع تأمین‌کننده چربی‌های مفید در رژیم‌غذایی هستند. این مواد به حفظ رطوبت، سفتی و انعطاف‌پذیری پوست شما کمک می‌کنند.

اسیدهای چرب امگا‌3‌، نوعی اسید چرب چند غیراشباع هستند که بدن انسان قادر به ساخت آن نیست، اما برای بدن ضروری است. این اسیدهای چرب در کاهش التهاب و جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی پوست نقش مهمی ایفا می‌کنند.

پروتئین

این گروه از موادغذایی در ساخت کلاژن و کراتین که ساختار پوست را تشکیل می‌دهند، نقش دارند. در نتیجه از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کنند. همچنین برخی از اسیدهای آمینه‌ که واحدهای سازنده پروتئین‌ها هستند، به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌های پوست در برابر اشعه ماورای بنفش‌(UV) محافظت می‌کنند.

ویتامین A

لایه‌های بالایی و پایینی پوست به این ویتامین نیاز دارند. ویتامین A از آسیب ناشی از نور خورشید به پوست جلوگیری می‌کند. خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن تا حدی از آفتاب‌سوختگی پیشگیری می‌کند. در بهبودی ضایعات پوستی نیز نقش دارد. باید بدانید بدون دریافت ویتامین A به میزان کافی، پوست شما خشک و دچار خارش خواهد شد.

ویتامین C

این ویتامین، به عنوان آنتی‌اکسیدان قوی از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و ممکن است شانس ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. کمبود ویتامین‌C منجر به خونریزی‌های زیر پوستی و تأخیر در بهبود زخم‌ها می‌شود.

ویتامین E

خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی این ویتامین به جذب انرژی اشعه ماورای‌بنفش کمک کرده و از ایجاد چین و چروک، افتادگی و سرطان پوست جلوگیری می‌کند.

روی

لایه خارجی پوست 5 برابر بیشتر از لایه‌های زیرین حاوی این عنصر است. روی به ترمیم زخم‌های پوست کمک می‌کند. همچنین به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.

سلنیوم

سلنیوم، ماده معدنی است که به آنتی‌اکسیدان‌های خاصی در جهت حفاظت پوست در برابر اشعه ماورای بنفش کمک می‌کند. کمبود سلنیوم با شانس بیشتر ابتلا به سرطان پوست مرتبط است.

*به‌طور کلی می‌توان گفت؛ میوه و سبزیجات انتخاب‌های مناسبی در جهت تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامتی و شادابی پوست هستند. چراکه حاوی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

مواد غذایی زیر مثال‌هایی از غذاهای حاوی موادمغذی برای سلامتی و شادابی پوست شما هستند: ماهی‌های چرب‌(سالمون، ساردین)، سبزیجات با برگ‌های سبز تیره‌(کلم، اسفناج)، تخم‌مرغ، بذرکتان، حبوبات‌(عدس، نخود، لوبیا) و آووکادو.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − 9 =