ریزریزشدن ریزپرنده‌های صهیونیست‌ها در اصفهان موجب تمسخر جهان شد

جمعه‌سوری

حوالی ساعت 4 صبح روز گذشته (31 فروردین) چند صدای انفجار از برخی مناطق کشور از جمله حریم هوایی اصفهان شنیده شد …

تاریخ انتشار: 09:56 - شنبه 1403/02/1
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
جمعه‌سوری

به گزارش اصفهان زیبا؛ حوالی ساعت 4 صبح روز گذشته (31 فروردین) چند صدای انفجار از برخی مناطق کشور از جمله حریم هوایی اصفهان شنیده شد؛ صدایی از شمال شرق اصفهان در قهجاورستان، نزدیک به فرودگاه شهید بهشتی و پایگاه هشتم‌شکاری نیروی هوایی ارتش که احتمال حملات موشکی ساعاتی سازمان هواپیمایی کشور، پروازها در برخی فرودگاه‌های کشور را به طور موقت لغو کرد.

اما ماجرا چه بود؟

ماجرای صبح روز گذشته اما به وجود چند ریزپرنده (کوادکوپتر) منتسب به اسرائیل بر فراز پایگاه هشتم‌شکاری اصفهان با مبدأ نامشخص و انهدام فوری آن‌ها توسط پدافند هوایی اصفهان برمی‌گشت که هیچ‌کدام از آن‌ها به اهداف خود نرسیدند و در هوا منفجر شدند.

بلافاصله پس از رخ دادن، خبرگزاری المیادین اطلاعاتی مبنی بر رهگیری پنج هدف از سوی پدافند هوایی در آسمان اصفهان را منتشر کرد و در پی آن سازمان فضایی کشور هم اعلام کرد که چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است.

در عین حال تصاویر ثبت‌شده توسط کاربران حکایت از فعالیت توپ‌های پدافندی در برخی از نقاط کشور داشته که به‌عنوان سامانه‌های دفاع نقطه‌ای در برابر تهدیدات در ارتفاع بسیار کم عمل می‌کنند و فعالیت آن‌ها در وضعیت هوشیاری صددرصدی کاملا طبیعی است.

امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده‌کل ارتش نیز در گفت‌وگویی درباره صدای انفجار در اصفهان گفت: «انفجار صبح جمعه در آسمان اصفهان مربوط به تیراندازی سامانه‌های پدافند ضد هوایی به شیء مشکوکی بوده که هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.»

همچنین امیر میهن‌دوست، ارشد نظامی ارتش در استان اصفهان نیز پیرو اخبار منتشرشده درباره فعالیت پدافند هوایی در اصفهان اعلام کرد که صدای انفجار صبح روز جمعه مربوط به شلیک پدافند هوایی به اشیای مشکوک بوده و هیچ حادثه و خسارتی در پی نداشته است.

حادثه‌ای که با وجود همه مستندات درخصوص ضعیف بودن عملیات، برخی از رسانه‌های عربی، عبری و غربی اما سعی در بزرگ‌نمایی آن مبنی حمله اسرائیل به ایران داشتند و با وجود آرامش موجود در آسمان ایران بلافاصله پس از انهدام ریزپرنده‌ها توسط پدافند هوایی کشور، باز هم چند ساعتی خبرهای خود را با تیتر حمله بزرگ اسرائیل به ایران منتشر و منشأ هجوم این ریز پرنده‌ها را پاسخ اسرائیل به ایران اعلام کردند؛ آن‌طور که یک خبرنگار اسرائیلی طی توئیتی مدعی حمله نیروهای هوایی اسرائیل به هفت شهر ایران شد و در عین حال دو مقام دفاعی اسرائیلی به نیویورک‌تایمز اعلام کردند ارتش این رژیم صبح جمعه حملاتی هوایی علیه ایران انجام داده است.

یک رسانه صهیونیستی (یدیعوت آحارونوت) هم نوشت که سیستم‌های دفاعی اسرائیل در حالت آماده‌باش قرار گرفته است و شبکه‌های 11 و 12 رژیم صهیونیستی نیز تلاش کردند با ارسال اخبار فوری از آنچه اقدام اسرائیل علیه ایران انجام شده است، جوسازی قابل‌توجهی برای گسترده نشان دادن ابعاد این رویداد، انجام دهند.

شبکه CNN و NBC هم خبرهایی با مضمون اقدام اسرائیل علیه ایران منتشر کردند و تلاش خبرنگاران فاکس نیوز نیز این بود که پرواز این ریز پرنده‌ها در آسمان ایران را یک حمله هوایی گسترده عنوان کنند.

ادعاها از یک عملیات ضعیف و بی سند که اولا هیچ گزارشی مبنی بر وقوع اصابت و انفجار گسترده‌ای که ناشی از برخورد هرگونه تهدید هوایی داشته باشد، در پی آن وجود نداشت و تمام تأسیسات و پایگاه‌های نظامی ایران در امنیت کامل به سر می‌بردند و ثانیا نوعی جوسازی رسانه‌ای بود.

حتی برخی از کاربران صهیونیست با انتقاد از این جوسازی اقدام انجام‌شده را ناامیدکننده عنوان کردند. آنچه برخی از تحلیلگران بر آن تأکید کردند و معتقدند این است که اسرائیل برای جوسازی رسانه‌ای پس از ورود این ریزپرنده‌ها به آسمان ایران برنامه‌ریزی گسترده‌ای داشته است تا بتواند آن را یک اقدام موفق از سوی خود عنوان کند.

بالا گرفتن اختلافات در کابینه نتانیاهو

انتشار اخبار نفوذ چند ریزپرنده و انهدام آن‌ها توسط پدافند هوایی ایران، موجی از انتقاد و اختلاف را در میان مسئولان این رژیم نیز ایجاد کرد و برخی وزرای تندرو کابینه اسرائیل هم به‌شدت از این اقدام نتانیاهو به شیوه تمسخرآمیزی انتقاد کردند.

وزیر امنیت ملی این رژیم در پستی به حادثه بامداد روز جمعه اشاره کرد و ضمن تأیید تلویحی اقدام مذکور نوشت: «این اقدام مسخره و ضعیف بود.» پستی که نگرانی دستگاه‌های امنیتی کابینه نتانیاهو را دوچندان کرد. گیگی لوی، عضو فعلی پارلمان اسرائیل با انتقاد از این پست ایتمار بن گویر در شبکه ایکس نوشت: تبریک می‌گویم! شما توانستید تمام دوران حضور خود در مسئولیت «وزارت شکست ملی» و «عضویت در کابینه» را در یک کلمه توصیف کنید!

یائیر لاپید، رهبر مخالفان نتانیاهو نیز تأیید کرد: وزیر امنیت داخلی با یک کلمه اسرائیل را از تهران تا آمریکا مضحکه دنیا کرده است.

همچنین حزب لبکود در بیانیه‌ای اعلام کرد: نتانیاهو تهدید ایران علیه خود را از دهه‌های قبل فهمید و کمپین جهانی را از آن زمان علیه ایران پیش می‌برد.

این در حالی است که صهیونیست‌ها همچنین معتقدند نتانیاهو از دو وزیر تندرو خود هراس دارد که مقام‌های نظامی نیز بر این واقعیت مهر تأیید می‌زنند. اختلاف میان نتانیاهو، گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتر عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی که از ابتدای جنگ غزه آغاز شده بود و پس از پاسخ ایران و شلیک موشک به نقاطی در سرزمین‌های اشغالی بالا گرفته است. برخی پیش‌بینی می‌کنند، این اختلافات به‌زودی منجر به سقوط کابینه نتانیاهو و اوج‌گیری تنش سیاسی و امنیتی در اسرائیل خواهد شد.

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهرها ازجمله اصفهان با واکنش‌های مختلف بین‌المللی نیز همراه بود. خبرگزاری رسمی عمان این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. معاون وزیر خارجه فرانسه از همه طرف‌های در منطقه خواست تا تنش‌زدایی کنند. یکی از مقام‌های دولت انگلیس نیز گفت: امیدواریم هر اتفاقی که در ایران افتاده است، ماهیتی داشته باشد تا تنش‌زدایی هنوز ممکن باشد.

نخست‌وزیر انگلیس هم گفته که باید از تشدید تنش خودداری شود. ریشی سوناک افزود: این را به بنیامین نتانیاهو هم گفته‌ام که تشدید تنش به نفع هیچ‌کس نیست. آنچه می‌خواهیم ببینیم برقراری آرامش در منطقه است. وزارت خارجه ایتالیا هم خواستار کاهش تنش در منطقه شده است.

وزیرخارجه کانادا اعلام کرد که در نشست وزرای خارجه گروه ۷ درباره این حادثه گفت‌وگو می‌کنیم و در این نشست توقف تشدید تنش‌های هسته‌ای از سمت ایران مطرح شد. شرکت امنیتی انگلیسی امبری گفت به کشتی‌های تجاری در خلیج‌فارس و اقیانوس هند غربی توصیه‌شده هوشیار باشند.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما با هرگونه برخوردی که ممکن است باعث افزایش تنش در خاورمیانه شود، مخالف هستیم و به نقش سازنده خود برای تقویت آرامش در خاورمیانه ادامه می‌دهیم. وزارت خارجه هلند نیز اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم. تحولات اخیر خاورمیانه نگرانی زیادی ایجاد می‌کند.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز گفت: ما باید تمام تلاش خود را به کارگیریم تا تمام طرف‌ها را از تشدید تنش در خاورمیانه بازداریم. لازم است منطقه در ثبات باشد. در همین حال وزارت خارجه مصر اعلام کرد: ما از ایران و اسرائیل می‌خواهیم خویشتن‌داری را حفظ و قوانین بین‌المللی را به‌طور کامل اجرا کنند. وزارت خارجه مصر همچنین درراستای عواقب گسترش «نزاع و بی‌ثباتی در منطقه» و پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.

وزارت خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: از تمام طرف‌ها می‌خواهیم از اقداماتی که ممکن است نزاع و درگیری در خاورمیانه را گسترش دهد، خودداری کنند. وزارت خارجه ترکیه تأکید کرد: اولویت جامعه بین‌المللی باید توقف کشتار در غزه باشد. سخن‌گوی کرملین در واکنش به این حادثه گفت: روسیه از خویشتن‌داری بین طرفین درگیری حمایت می‌کند و تصمیماتی را رد می‌کند که می‌تواند منجر به تشدید وخامت اوضاع شود.

دیمیتری پسکوف به خبرنگاران گفت: در هر صورت، ما همچنان به حمایت از آرامش و امتناع از هرگونه اقدامی که می‌تواند باعث افزایش بیشتر تنش‌ها شود، ادامه می‌دهیم. هم‌زمان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز به اسپوتنیک گفت: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اطلاع اسرائیل رسانده که ایران نمی‌خواهد پاسخ نظامی بیشتری ارائه دهد و امیدواریم پاسخ اسرائیل به این شیوه هم نشان‌دهنده این باشد که آن‌ها خواستار تشدید تنش با ایران نیستند. از سوی دیگر وزرای خارجه گروه 7 تأکید کردند: از تمام طرف‌ها می‌خواهیم از هرگونه تنش خودداری کنند. ما خواهان تحقق ثبات در خاورمیانه هستیم.

این وزرا تأکید کردند: ما باید برای کاهش بحران انسانی در غزه تلاش کنیم. ما خواهان توقف فوری و پایدار جنگ در غزه، آزادی اسرا و تضمین ورود کمک‌ها هستیم. وزیر خارجه اردن هم تأکید کرد: ما نسبت به خطر تشدید تنش در منطقه هشدار می‌دهیم و تمام اقداماتی را که منجر به جنگ در منطقه شود، محکوم می‌کنیم. پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا گفت: باید از هرگونه اقدامی که منجر به تشدید نزاع در خاورمیانه می‌شود، ممانعت به عمل آورد.

باید تمام طرف‌ها خویشتن‌داری خود را حفظ کنند و به مسئولیت خود عمل کنند. صدراعظم آلمان هم در واکنش، خواهان کاهش تنش‌ شده و گفته برلین با همکاری شرکای خود به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌هاست. اولاف شولتس به خبرنگاران گفت: «هدف ما فعلا تنش‌زدایی است و این دستور کار اصلی ما خواهد بود و همچنین با همه دوستان و متحدان خود در این مورد صحبت می‌کنیم و با آن‌ها در این مسیر همکاری خواهیم کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا هم در واکنش به حادثه اصفهان از پاسخ به اینکه آیا تل‌آویو در مورد آن با واشنگتن هماهنگ کرده است، خودداری کرد و گفت که واشنگتن در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است.

آنتونی بلینکن گفت: من نمی‌خواهم در این مورد صحبت کنم، جز این‌که بگویم ایالات‌متحده در هیچ عملیات تهاجمی درگیر نشده است. آنچه روی آن متمرکز شده‌ایم، آنچه G7 روی آن متمرکز شده است … این است که کار ما برای کاهش تنش‌هاست.

سازمان ملل نیز اعلام کرد: آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان هرگونه اقدام انتقام‌جویانه را محکوم کرده و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد مانع هرگونه تحولی شوند که ممکن است عواقب ویرانگری داشته باشد.

امارات هم ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به تداوم تنش در منطقه خواستار عدم اتخاذ اقداماتی شد که به افزایش تنش در منطقه می‌انجامد. وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای گفت: این کشور خواستار نهایت خویشتن‌داری برای جلوگیری از تبعات خطرناک و کشیده شدن منطقه به سطوح جدیدی از بی‌ثباتی است.

این وزارتخانه همچنین بر یافتن راه‌حل ریشه‌ای برای درگیری‌ها و بحران‌های موجود در منطقه، کاهش تنش و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و کانال‌های دیپلماتیک، پایبندی به حاکمیت قانون و احترام به منشور سازمان ملل تأکید کرد.

امارات همچنین بار دیگر از سازمان ملل و شورای امنیت خواست تا مسئولیت‌های خود رادر زمینه تقویت صلح و امنیت بین‌المللی از طریق حل‌و‌فصل درگیری‌ها در منطقه که امنیت و ثبات جهانی را تهدید می‌کند، بر عهده گیرند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × سه =