در سال گذشته ۱۲۵ برند قاچاق در استان اصفهان کشف و توقیف شد

تن‌پوش قاچاق بر تن بازار پوشاک؟

تاکنون 125 برند پوشاک قاچاق در اصفهان شناسایی شده است. به گفته دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان، طی سال گذشته پوشاک قاچاق با ارزش بیش از دومیلیارد تومان در این استان کشف و توقیف شده است.

تاریخ انتشار: 10:26 - یکشنبه 1403/02/2
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
تن‌پوش قاچاق بر تن بازار پوشاک؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ تاکنون 125 برند پوشاک قاچاق در اصفهان شناسایی شده است. به گفته دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان، طی سال گذشته پوشاک قاچاق با ارزش بیش از دومیلیارد تومان در این استان کشف و توقیف شده است.

سال‌هاست که فعالان صنعت پوشاک از مشکلات قاچاق گلایه‌مند هستند. هرچند اقدامات مؤثری برای رفع این مسائل انجام گرفته است؛ اما همچنان این مشکلات بر تولیدکنندگان داخلی فشار می‌آورد. عرضه پوشاک قاچاق در سطح برخی فروشگاه‌ها در حالی انجام می‌شود که به گفته متولیان صنفی پوشاک اصفهان، تولیدکنندگان داخلی اجناس باکیفیت تولید می‌کنند و همواره سعی برافزایش کیفیت تولیداتشان داشته‌اند.

نکته قابل‌تأمل که در اظهارنظرهای متولیان صنفی و متولیان مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به‌کرات مطرح می‌شود، این است که در برخی فروشگاه‌های استان صرفا به‌دلیل استقبال برخی مشتریان از برندهای خارجی، پوشاک داخلی با درج برچسب نشان خارجی عرضه می‌شود تا فروشندگان از این طریق بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.

به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان، وقتی دو محصول ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، در اولین نگاه ممکن است به نظر برسد که کیفیت بالاتر متعلق به محصول خارجی است؛ اما این‌طور نیست.

تولیدکنندگانی هم در کشور فعالیت دارند که محصولاتشان را با کیفیت بالا عرضه می‌کنند. لیلا گوهریان ادامه داد: ما برای هر تولیدکننده پوشاک که درخواست دریافت مجوز داده است، جلسات مشاوره برگزار می‌کنیم و در صورت نیاز، مشاوران کسب‌وکار در زمینه تولید و استفاده از فناوری جدید راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه می‌دهند تا بتوانند پوشاک با کیفیت بالا به بازار عرضه کنند.

او افزود: تولیدکنندگان کوچک پوشاک با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و تسهیلات به این تولیدکنندگان تعلق نمی‌گیرد. ما جلسات بسیاری برگزار کردیم تا پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان خرد در دستور کار قرار گیرد. هدف ما این است که آن‌ها بتوانند محصولات باکیفیت‌تری تولید کنند.

گوهریان اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که کالای خارجی وارد استان نشود تا کار تولیدکنندگان پوشاک اصفهان باکیفیت‌تر هم شود؛ تولیدات ایرانی باید کیفیتشان افزایش یابد و قابل‌رقابت باشند. اگر تولیدات داخلی به کیفیت و استانداردهای لازم برسد، نیاز به واردات کاهش خواهد یافت و مصرف‌کنندگان به سمت محصولات ایرانی جذب خواهند شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان خاطرنشان کرد: یک سری از برندهای ایرانی به‌دلیل عدم‌حمایت و پشتیبانی کافی، با کیفیت پایین در بازار عرضه می‌شوند؛ اما در مقابل تولیدکنندگان دیگری نیز در داخل فعالیت دارند که تولیدات بسیار باکیفیتی دارند و حتی کیفیت آن‌ها از برندهای خارجی بیشتر است.

به فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک قاچاق اخطار دادیم

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان ضمن اشاره به برخورد مستمر، مؤثر و مستقیم با عرضه پوشاک قاچاق، اعلام کرد: چندین نشست با ستاد مبارزه با کالای قاچاق برگزار کردیم. اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک اصفهان تلاش کرده است تا بازرسی‌های خود را بهبود بخشیده و به فروشگاه‌هایی که کالای قاچاق در اختیار دارند، اخطارهایی با مهلت دوماهه داده است تا پوشاک قاچاق خود را جمع‌آوری کنند.

گوهریان عنوان کرد: پوشاک قاچاق به‌طور مستقیم وارد شهر اصفهان نمی‌شود، بلکه برخی فروشندگان این پوشاک را از تهران خریداری می‌کنند. او اظهار کرد: اگر به شهرهای مرزی سفر کنید، متوجه می‌شوید که بازار آن‌ها پر از کالای قاچاق هستند؛بنابراین اگر می‌خواهیم در مبارزه با کالای قاچاق موفق عمل کرده و ورود پوشاک قاچاق را متوقف کنیم، باید اقدامات مقابله‌ای از شهرهای مرزی شروع شود.

برای تقویت برند پوشاک داخلی برنامه‌ریزی کنیم

گوهریان گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در پیشگیری از قاچاق پوشاک مؤثر واقع می‌شود، حمایت از تولیدکنندگان است تا آن‌ها به قدرت بیشتری دست یابند و کیفیت محصولاتشان بهبود یابد. این کار باعث می‌شود مصرف‌کننده به سمت کالاهای داخلی تمایل داشته باشد و از کالای قاچاق دوری کند.

ما در این راستا کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم و همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای برندسازی و تقویت برند ایرانی انجام می‌دهیم. هدف ما این است که تولیدکنندگان را قوی‌تر کنیم تا بتوانند محصولات باکیفیت‌تری را به بازار ارائه دهند. وقتی کالاهای باکیفیت و با قیمت مناسب در بازار وجود داشته باشد، مصرف‌کننده بدون‌شک به سمت کالای ایرانی روی می‌آورد.

صدور شناسنامه برای تولیدکنندگان پوشاک الزامی است

برای کاهش آمار قاچاق پوشاک چگونگی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌ها دارای اهمیت است. درباره اقدامات انجام‌شده درخصوص مقابله با قاچاق پوشاک دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان به «اصفهان‌زیبا» گفت: استان اصفهان در بخش پیشگیری، برخورد و مقابله با قاچاق موفقیت‌های قابل‌توجهی داشته است. در بخش پیشگیری، از سال گذشته بحث عرضه کالا با شناسه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شروع شد که استان اصفهان در این زمینه اقدامات قابل‌توجهی انجام داد.

مجید قاسمی تأکید کرد: همه تولیدات داخلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید با شناسه کالا عرضه شوند و عدم ثبت یا عدم‌الصاق شناسه کالا نیز مشمول مقررات قاچاق می‌شود.

او بیان کرد: تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان اصفهان، اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک و اتاق اصناف پوشاک اصفهان برای کددهی و صدور شناسنامه برای واحدهای تولیدی آغاز شده است. این اقدام به‌منظور ساماندهی واحدهای تولیدی بدون مجوز صنفی است و هدف از این اقدام اعطای مجوز تولیدی و تعیین میزان تولید است.

این فرآیند در نهایت به شناسه دار شدن کالاها منجر خواهد شد. قاسمی خاطرنشان کرد: بخش قابل‌توجهی از پوشاک کشور در واحدهای تولیدی غیرمجاز تولید می‌شوند. اتاق اصناف باید در این زمینه نقش فعال‌تری برعهده بگیرد و مجوزهای صنفی این تولیدکنندگان را صادر کند. این اقدامات به‌تدریج باعث شناسنامه‌دارشدن و درنهایت اعمال استانداردهای کیفی و معتبر برای محصولات تولیدی خواهد شد.

شناسایی 125 برند پوشاک قاچاق در استان

قاسمی افزود: برای برخورد با پدیده قاچاق، در استان طی دوسه مرحله زمانی اقداماتی انجام شد. این اقدامات تا انتهای سال ۱۴۰۲ ادامه داشت که در این راستا ۱۲۵ برند پوشاک قاچاق شناسایی و اعلام شد؛ همچنین با همکاری مأموران و دستگاه‌های کاشف، واحدهای صنفی که مشکوک به عرضه این برندهای قاچاق بودند، شناسایی و با آن‌ها برخورد شد.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان بیان کرد: در سال گذشته، پوشاک قاچاق با ارزش بیش از دومیلیارد تومان کشف و توقیف شد و متخلفان به مراجع ذی‌صلاح معرفی و موردرسیدگی قرار گرفتند و محکومیت‌های لازم نیز صادر شد.

او اذعان کرد: عرضه پوشاک قاچاق در استان اصفهان کمتر از تهران است. در استان اصفهان تنها مناطقی معدود وجود دارند که عرضه پوشاک قاچاق داشته‌اند که با اجرای طرح‌هایی در سال گذشته، عرضه پوشاک قاچاق به میزان چشمگیری کاهش داشته و تقریبا به صفر رسیده است. برخی پوشاک فروشگاه‌ها با برند خارجی عرضه می‌شود؛ اما این دسته از پوشاک تولید داخل هستند که روی آن‌ها برچسب برند خارجی درج شده است.

اصناف در طرح‌های مقابله با قاچاق مشارکت کنند

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان افزود: از سال گذشته با هماهنگی و همکاری با اتاق اصناف، تلاش کردیم تا واحدهای صنفی را متقاعد کنیم که کالاهای قاچاق را عرضه نکنند و به جای آن، از تولیدات داخلی استفاده کنند. برنامه‌ریزی‌های جدید برای کاهش قاچاق پوشاک نیازمند همکاری و تلاش مشترک دستگاه‌های مختلف دولتی و اصناف است.

قاسمی ادامه داد: اصناف باید به‌صورت فعال‌تر در طرح‌های مقابله با قاچاق پوشاک مشارکت کنند و خود اصناف باید طرح‌هایی برای برخورد و مقابله با قاچاق پوشاک ارائه دهد؛ همچنین در صورت انجام صحیح این طرح، احتمالا مشکلات قاچاق پوشاک به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

همکاری با فتا برای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق در مجازی

قاسمی گفت: درخصوص جلوگیری از فروش کالاهای قاچاق در فضای مجازی در سال گذشته با همکاری پلیس فتا اقداماتی صورت گرفت و امسال نیز با توان بیشتر ادامه خواهد یافت. بخشی از عرضه پوشاک ممکن است از طریق فضای مجازی انجام شود که با همکاری پلیس فتا، قصد داریم فعالیت‌ها و عرضه پوشاک در فضای مجازی را نظارت و شناسایی کنیم. او افزود: در برخی از مناطق اصفهان که پوشاک خاص عرضه می‌شود، نظارت مستمر به‌شکل گشت مشترک خواهیم داشت؛ همچنین اولویت ما در پیشگیری و مقابله با قاچاق پوشاک، فرهنگ‌سازی است.

پوشاک قاچاق از کدام کشورها وارد می‌شوند؟

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان خاطرنشان کرد: ما با دو دسته پوشاک قاچاق در بازار مواجه هستیم؛ دسته اول پوشاکی هستند که از کشورهای شرق آسیا مانند هند، پاکستان و بنگلادش وارد می‌شود. این نوع پوشاک به‌صورت فله‌ای یا کیلویی و حتی گاهی به‌صورت دست‌دوم تاناکورا وارد می‌شود. این نوع پوشاک پس از بازسازی و شست‌وشو، به بازار عرضه می‌شود.

او ادامه داد: بخش دیگری از پوشاک قاچاق در بازار نیز به آن دسته از پوشاکی اطلاق می‌شود که در حراجی‌ها یا فروشگاه‌هایی در کشورهای اروپایی یا آسیای غربی به فروش می‌رسند. این نوع پوشاک، به‌عنوان پوشاک برند شناخته می‌شوند؛ اما به دلیل استفاده قبلی یا ارزان‌تربودن در کشور مقصد تقاضا ندارند؛ از این‌رو قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند و با هزینه کمتری این پوشاک را به کشور وارد می‌کنند و به‌صورت کیلویی به فروش می‌رسانند. این پوشاک‌ها، علاوه بر کیفیت پایین، مشکلات بهداشتی نیز دارند.

قاسمی بیان کرد: برخی مشتریان بدون توجه به کیفیت محصولات، صرفا به دنبال خرید پوشاک با برچسب برند هستند. این مسئله سبب می‌شود تا قاچاقچیان از این فرصت استفاده کنند و پوشاک برند را به طرق مختلفی وارد کشور کنند. او گفت: کشفیات ما نشان داده که برندهای خارجی به لحاظ کیفیت هیچ‌کدام بهتر از تولیدات داخلی نیستند.در کمال تأسف به دلیل استقبال مشتریان از خرید پوشاک برند، برخی پوشاک داخلی را با برچسب برند خارجی در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند.

دبیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اصفهان بیان کرد: کیفیت پوشاک داخلی درجه‌بندی از سطح پایین تا سطح عالی دارند. در استان اصفهان برخی از تولیدکنندگان صنعتی پوشاک تولیدات بسیار باکیفیتی دارند. برخی از این تولیدکنندگان حتی صادرات به کشورهایی مانند ترکیه نیز انجام می‌دهند. بااین‌حال، برخی برندهای خارجی به دلیل شهرت و شناخت بیشتر، در بازار داخل عرضه می‌شوند و مصرف‌کننده‌ها بدون آگاهی از کیفیت تولیدات داخلی، صرفا پوشاک با برند خارجی را ترجیح می‌دهند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × چهار =