رمزورازهای خانه‌تکانی اصولی

قبل از شروع خانه‌تکانی، فهرستی از آنچه که باید تمیز شوند، تهیه کنید؛ سپس کارها را بر اساس هر اتاق تقسیم کنید و بدانید که اختصاص دادن 30 تا 60 دقیقه در روز به کار نظافت، نتایج بسیار رضایت‌بخشی خواهد داشت.

تاریخ انتشار: 10:58 - چهارشنبه 1401/12/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
رمزورازهای خانه‌تکانی اصولی

خانه‌تکانی را به امروز و فردا نیندازید و از همین حالا دست به کار شوید؛ چراکه انبوه‌شدن کارها برای پایان سال باعث می‌شود استرس بیشتری داشته باشید و از طرف دیگر مجبور به تعجیل و پشت سرهم کار کردن می‌شوید که نتیجه آن خستگی و آسیب بدنی است؛ اما در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌ها و توصیه‌های فاطمه مرادی، کارشناس ارشد و مسئول آموزش واحد سلامت مرکز بهداشت شماره یک استفاده کنید.

برنامه‌ریزی کنید

قبل از شروع خانه‌تکانی، فهرستی از آنچه که باید تمیز شوند، تهیه کنید؛ سپس کارها را بر اساس هر اتاق تقسیم کنید و بدانید که اختصاص دادن 30 تا 60 دقیقه در روز به کار نظافت، نتایج بسیار رضایت‌بخشی خواهد داشت؛ در ضمن بهتر است کارها را با فرزندان و همسر خود تقسیم کنید تا کمتر دچار خستگی و فشار بدنی شوید.

برای افزایش انرژی شاد باشید

یک موسیقی مناسب می‌تواند شما را سرحال‌تر کند و با اشتیاق بیشتری به کار بپردازید؛ همچنین می‌توانید بین افراد خانواده‌تان مسابقه برگزار کرده و خانه تکانی را به یک برنامه شاد و مفرح تبدیل کنید. شاد بودن به شما انرژی و لذت بیشتری خواهد بخشید.

دست از سر اضافه‌ها بردارید

خود را از وسایل اضافی که هیچ‌وقت به دردتان نمی‌خورد یا لباس‌هایی که دیگر اندازه‌تان نیست یا بیش از دوسال است آن‌ را نپوشیده‌اید، راحت کنید. یادتان باشد؛ خانه هرچه خلوت‌تر باشد، وضعیت بهتری پیدا خواهید کرد و احساس بهتری در شما ایجاد می‌شود.

آسیب‌ها را جدی بگیرید

در هنگام خانه‌تکانی مواظب سلامت بدنتان باشید؛ به‌خصوص ناحیه کمر می‌تواند آسیب‌پذیر باشد؛ ولی با کمی دقت و احتیاط می‌توانید مانع بروز آن شوید. از آنجا كه كمر بسیار آسیب‌پذیر است، حتی بلند‌كردن جسمِ سبک ولی به شیوه‌ای نادرست، می‌تواند مشكلاتی جدی برای ستون فقرات ایجاد كند؛ بنابراین هنگام بلند‌كردن اجسام دقت كنید و این‌گونه كارها را در حالت نشسته انجام دهید.

سعی كنید كمترین فشار را به كمر خود وارد كنید و وظیفه حمل و جا‌به‌جاكردن اجسام را به پاها و عضلات پای خود بدهید؛ به نحوی‌که به جای خم‌شدن و فشار وارد‌كردن به كمر، پشت خود را صاف نگه‌دارید و با كمک زانوها و عضلات ران‌ها جسم را بلند كنید؛ ضمنا بهتر است زمان بلند‌كردن اجسام، عضلات شكم را منقبض كنید و جسم را نزدیک به بدن خود نگه‌دارید؛ اگر هم جسمی سنگین است، برای جابه‌جایی آن از دیگران کمک بگیرید؛ همچنین وقتی می‌خواهید جسمی را جابه‌جا كنید، مطمئن شوید در طول مسیر و در محلی كه در نظر دارید آن را قرار دهید، وسیله دیگری سر راهتان نباشد و با آن برخورد نکنید.

آسیب مهم دیگری که معمولا در این ایام ممکن است عارض شود، مسمومیت‌ بر اثر استفاده غیراصولی از شوینده‌هاست؛ بنابراین بهتر است هنگام استفاده از مواد شیمیایی در و پنجره‌ها را باز كنید؛ به‌ویژه وقتی از ضد‌عفونی‌كننده، سفیدكننده، جوهرنمک و… استفاده می‌كنید، از تهویه مناسب هوای محیط مطمئن شوید تا دچار مسمومیت نشوید.

ضمنا مواد سفیدكننده را با موادی كه محتوی آمونیاک و مواد اسیدی هستند، مخلوط نكنید تا امکان تولید گازهای سمی ایجاد نشود. هنگام كار كردن با این‌گونه مواد، از دستكش و ماسک استفاده کنید. از طرف دیگر، بهتر است به جای مواد شیمیایی، از مواد طبیعی مثل جوش شیرین، سركه و… استفاده كنید.

زمانی هم كه كودكان در منزل نیستند، نظافت كنید؛ ولی اگر امکان آن نیست یا آن‌ها دوست دارند در كارهای خانه به شما كمک کنند، می‌توانید کارهای ساده و بدون خطر را به کودکانتان واگذار کنید و هرگز مواد شیمیایی در اختیارشان قرار ندهید.

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo ترکان گفته :

    سلام بسیار عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار + 20 =