تولیدکنندگان و فعالان حوزه حجاب از عدم‌صدور مجوز برگزاری رویدادهای حجاب و عفاف در اصفهان خبر می‌دهند

تکلیفمان را روشن کنید!

چند سال پیش بود که برای نخستین بار رویدادهای حجاب و عفاف به‌طور وسیع در شهرهای مختلف برپا شد و به دنبال آن اقتصاد و فرهنگ متفاوتی در این زمینه ایجاد شد.

تاریخ انتشار: 10:17 - یکشنبه 1403/03/20
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
تکلیفمان را روشن کنید!

به گزارش اصفهان زیبا؛ چند سال پیش بود که برای نخستین بار رویدادهای حجاب و عفاف به‌طور وسیع در شهرهای مختلف برپا شد و به دنبال آن اقتصاد و فرهنگ متفاوتی در این زمینه ایجاد شد.

در طول این سال‌ها متناسب بافرهنگ جهانی که از خرده‌فروشی فاصله گرفته است، رویدادهای حجاب و عفاف نیز با فروش گسترده و متنوع محصولات، مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند. اگرچه انتقادات مختلفی هم به آن‌ها وارد است و چه در زمینه فرهنگی و چه اقتصادی، برخی کارشناسان به فعالیت آن‌ها معترض هستند، همچنان فعالیتشان رو به گسترش است.

در اصفهان نیز در چند سال گذشته رویدادهای عفاف و حجاب با عناوین مختلف برگزار شده و تولیدکنندگانی هم با استفاده از فرصت پیش‌آمده به فروش محصولات خود اقدام کرده‌اند. رویدادهایی که در سال گذشته تقریبا هر ماه برگزار می‌شد و گاه حتی چند رویداد مختلف در یک بازه زمانی به فروش محصولاتشان می‌پرداختند. بااین‌حال چندماه است که دیگر نشانی از برگزاری رویدادها به چشم نمی‌خورد. موضوعی که باعث اعتراض مجریان رویدادها و تولیدکنندگان محصولات شده و روز شنبه 19 خرداد نیز با تجمع در مقابل اتاق اصناف اصفهان، خواستند تا صدای خودشان را به گوش مسئولان مربوطه برسانند.

عدم صدور مجوز برپایی رویدادهای حجاب و عفاف، باعث بیکاری چندنفر شده است؟

اگرچه بررسی این موضوع نیازمند نگاهی همه‌جانبه است و باید صدای کارشناسان این حوزه، مغازه‌دارانی که کسب کسب‌وکارشان با چالش مواجه شده و اتاق اصناف به‌عنوان مرجع رسمی صدور مجوز برپایی رویداد هم شنیده شود، ولی باتوجه‌به اعتراضات روز شنبه به گفت‌وگو با برخی از عوامل برگزاری این رویدادها پرداختیم.

یکی از غرفه‌داران حاضر در رویدادهای حجاب و عفاف در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» با اعتراض به عدم برگزاری رویدادها می‌گوید: «بیش از شش ماه است که اجازه برگزاری هیچ رویداد صادر نمی‌شود.» آن طور که این غرفه‌دار می‌گوید دلیل عدم صدور مجوز هم به‌طور شفاف بیان نشده است و باعث سردرگمی برگزارکنندگان و صاحبان تولیدی‌ها شده است: «سال گذشته که در ایام عید قربان و غدیر چنین رویدادهایی برگزار شد، بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت.

همین باعث شد که برخی به این فکر بیفتند که در این کار سرمایه‌گذاری کنند و کارگاه‌های تولیدی زندند. برخی از زنان سرپرست خانواده نیز وارد این میدان شدند تا بتوانند از این طریق مشکلاتشان را حل کنند. برخی هم مانند من به دلیل علاقه‌ای که به فعالیت‌های هنری داشتم، وقت و سرمایه‌ام را در این راه صرف کردم. بااین‌حال عدم صدور مجوز باعث بیکاری همه ما شده است؛ صاحبان تولیدی کارگران خودشان را اخراج کرده‌اند، زنان سرپرست خانواده و کم‌بضاعت همان اندک سرمایه‌شان هم در این راه راکد شده است.» او معتقد است هزینه اجاره مغازه بسیار بالاست و فروش در شبکه‌های مجازی هم نسبت به حضور در چنین رویدادهایی بسیار ناچیز است. به همین خاطر باتوجه‌به تعطیلی شش‌ماهه رویدادها، سرمایه‌گذاران این حوزه متحمل ضرر شده‌اند.

برخی محصولات عرضه‌شده در رویدادهای حجاب و عفاف نمونه‌ای در بازار ندارد

بانوی غرفه دار با اشاره به نوع محصولاتی که در رویدادها عرضه می‌شود، می‌گوید: «معمولا محصولاتی که در این رویدادها عرضه می‌شد، باکیفیت مناسب و قیمتی پایین‌تر از فروشگاه‌های دیگر بود. حتی برخی از محصولات نمونه بیرونی هم نداشت. چراکه تمرکز ما بر ارائه کارهایی متناسب باحجاب بانوان بود و چنین محصولاتی در بازار پیدا نمی‌شود. این تنوع، کیفیت و قیمت خوب باعث شده تا دنبال‌کنندگان زیادی داشته باشیم و در این مدت هم دائما از ما سراغ رویدادهای بعدی را می‌گیرند. یعنی مخاطب راضی است، من فروشنده راضی هستم؛ ولی متأسفانه اجازه کسب‌وکار نداریم.»

چوب‌تر و خشک را باهم نسوزانید

یکی از برگزارکنندگان رویدادهای حجاب و عفاف در گفت‌وگو «اصفهان‌زیبا» با اشاره به عدم برگزاری رویدادها در شش ماه گذشته بیان می‌کند: «سال گذشته برخی از رویدادها بدون درنظرگرفتن اصول کار، در عرض چند ماه پشت‌سرهم برگزار شد و همین باعث اعتراض برخی از مغازه‌داران شد. به نظر می‌رسد این شکایات، یکی از دلایلی باشد که صدور مجوز برای برگزاری رویدادهای حجاب و عفاف با مشکل مواجه شده است.»

این برگزارکننده در پاسخ به اینکه آیا در این مدت برای کسب مجوز اقدام کرده و دچار مشکل شده است یا نه می‌گوید: «این چالش برای همه رویدادها پیش‌آمده و با اینکه رویداد ما، رویدادی باسابقه است و تاکنون شکایتی هم بر علیه آن نبوده، ولی باز هم برای صدور با مشکل مواجه است.» او با اعتراض به این مسئله معتقد است: «زمانی که یک رویداد امتحان خود را پس داده، مردم از عملکردش راضی هستند، اصناف هم از عملکرد آن راضی است، چرا باید هر بار که می‌خواهد مجوز بگیرد چندین ماه پیگیری داشته باشد؟ باوجوداینکه مسئولان مربوطه می‌گویند دست‌کم برای برگزاری این رویداد مشکل خاصی وجود ندارد، ولی هنوز هم بعد از پنج ماه پیگیری و جلسات متعدد، امضای نهایی را ندیده‌ایم.»

تفاوت اصفهان با دیگر شهرها چیست؟

این بانوی برگزارکننده رویدادهای حجاب و عفاف با اشاره به برگزاری چنین رویدادهایی در سایر شهرها می‌گوید: «در بازه 10 روز آینده که اعیاد مختلفی را پیش رو داریم و به‌نوعی اوج فعالیت‌های این‌چنینی است، بیش از 20 رویداد در تهران درحال برگزاری است. قبول داریم که شرایط تهران با اصفهان متفاوت است ولی نه در این حد که در اصفهان حتی یک مورد هم برگزار نشود!»

او می‌گوید این شرایط حتی باعث تعجب دیگر برگزارکنندگان رویداد در سایر شهرها شده است: «با اینکه خود من یکی از برگزارکنندگان رویداد هستم، در رویدادهای دیگر در سایر شهرها به‌عنوان غرفه‌دار شرکت کرده‌ام. بااین‌حال فروشی که من در اصفهان داشتم، در هیچ شهر دیگری این‌طور نبود. به این فروش خوب همه فعالان این حوزه معترف هستند و به‌خاطر همین دیگر شهرها تعجب می‌کنند که چطور با این استقبال خوب، چندماه است که فروشی نداشته‌ایم؟»

این فعال فرهنگی و اقتصادی با گلایه از مواجهه اصفهان با چنین رویدادهایی می‌گوید: «چنین سختگیری‌هایی پیش‌ازاین هم بوده است. آن زمان که مجوز صدور برپایی هم داشتیم، با مشکل تبلیغات شهری مواجه بودیم و همکاری‌های لازم صورت نمی‌گرفت.»

اگر مشکل صدور مجوز داریم چطور پای دیگر شهرها به اصفهان باز شده است؟

درحالی‌که برگزارکنندگان رویدادهای حجاب و عفاف با مشکل صدور مجوز مواجه هستند و به گفته غرفه‌داران این مشکل باعث ورشکستگی‌شان شده است، برخی شنیده‌ها حکایت از صدور مجوز برای مجریانی از دیگر شهرهای کشور دارد. این موضوع باعث شده تا غرفه‌داران و تولیدکنندگان با شکایت از وضعیت پیش‌آمده به «اصفهان‌زیبا» بگویند: «زمانی که این کار را شروع کردیم، با هزار امید و آرزو به دنبال رونق محصولاتمان بودیم. خصوصا که در چند مورد آخر که مصادف با اعیاد بود، فروش بالایی داشتیم و دلمان گرم شده بود. حالا هم با اینکه شش ماه است رویدادی برگزار نشده، همچنان امیدواریم که مجوز صادر شود و بتوانیم خسارت واردشده را وارد کنیم. اما اینکه می‌شنویم گروهی از یکی از کلان‌شهرهای کشور قرار است به اینجا بیایند و محصولاتشان را عرضه کنند، واقعا پذیرفته‌شده نیست. این چه مصلحتی است که جلوی کسب‌وکار بومی یک شهر را می‌گیرد و نسبت به آن بی‌اهمیت است و در مقابل بستر شکوفایی یک گروه دیگر از شهری دیگر که اتفاقا فرصت زیادی برای فروش محصولاتش دارد، فراهم می‌کند؟ اگر مسئولان به‌طورکلی با برگزاری چنین رویدادهایی موافق نیستند، پس چطور گروهی دیگر اجازه برپایی دارد و مشکلی هم ایجاد نمی‌شود؟»

برگزارکننده یکی از رویدادهای حجاب و عفاف نیز دراین‌خصوص معترض است و می‌گوید: «از اصول اولیه این حرفه رصد دیگر گروه‌هاست و ما نیز در رویدادهای مختلفی شرکت کرده‌ایم و با نحوه کار و محصولاتشان آشنا هستیم؛ از جمله گروهی که قرار است در اصفهان رویداد برگزار کند و خود من در رویدادهای آن در دیگر شهرها شرکت کرده‌ام. همین است که باعث تعجب من شده. چطور درحالی‌که رویدادهای اصفهان با کیفیتی بسیار بالاتر آمادگی برگزاری رویداد دارند، از دیگر شهرها می‌توانند در اصفهان حاضر شوند؟ حتی اگر شرایط برابری داشتیم و برای صدور مجوز به رویدادهای داخلی مشکلی نبود، باز هم چنین اجازه‌ای بدون شروط معین که باعث آسیب به کسب‌وکارهای بومی نشود، رفتار مناسبی نبود؛ چه برسد به اینکه الان چندماه است با وجود اصرار گروه‌های اصفهانی، نتیجه‌ای حاصل نشده است.»

همان‌طور که بیان شد، برای بررسی کامل این شرایط لازم است تا با دیگر افراد و نهادهای دخیل در این شرایط هم گفت‌وگو شود و در نهایت به حل مشکل برسیم. بااین‌حال باتوجه‌به گفت‌وگویی که با گروهی از تولیدکنندگان و برگزارکنندگان رویدادهای حجاب و عفاف داشتیم، بیش از شش ماه است که رویدادهای مذکور برگزار نشده است.

اینکه به چه دلیل چنین تصمیم گرفته شده یک مسئله است؛ اما بدتر از این سردرگمی است که برای فعالان این حوزه ایجاد شده است؛ چراکه نمی‌دانند این وضعیت ادامه خواهد داشت و سرمایه خود را معطوف به حوزه دیگری کنند، یا همچنان امید به برگشت روزهای خوبشان داشته باشند. به نظر می‌رسد آنچه در این شرایط اولویت دارد، یک اطلاع‌رسانی شفاف با مسئولان برگزارکننده است تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × سه =