سرطان‌های شایع زنان و ضرورت غربالگری

سرطان‌های شایع زنان، ویژه سفیران سلامت خانوار، موضوعی است که فرهنگسرای فروردین در برنامه خوب بمان، با دعوت از زهره حقانی، کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان به آن پرداخت:

تاریخ انتشار: 10:11 - دوشنبه 1403/04/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
سرطان‌های شایع زنان و ضرورت غربالگری

به گزارش اصفهان زیبا؛ سرطان‌های شایع زنان، ویژه سفیران سلامت خانوار، موضوع مهمی است که فرهنگسرای فروردین در برنامه خوب بمان، با دعوت از زهره حقانی، کارشناس مامایی مرکز بهداشت شماره یک اصفهان به آن پرداخت:

سـالانه هـزاران مـورد ابتـلا بـه سـرطان در ایـران و میلیون‌هـا مـورد در جهـان رخ می‌دهـد کـه در صـورت تشـخیص بـه موقـع و زودهنـگام، تومـور در مراحـل اولیـه و محـدود بـوده، در نتیجـه درمـان آن آسـان‌تـر و امـکان کنتـرل و بهبـود کامـل آن بسـیار زیـاد است.

در این خصوص به روش‌های غربالگری دو مورد از سرطان‌های شایع بانوان‌(دهانه رحم و سینه) که غربالگری آنها در مراکز خدمات جامع سلامت انجام می‌شود، می‌پردازیم.

سرطان سینه

در خصوص سرطان سینه، گام نخست غربالگری و تشخیص زودهنگام، خود آزمایی سینه است که در پایان دوره ماهیانه و در صورت نبود دوره ماهیانه‌(به دلیل شیردهی یا یائسگی) یک روز در ماه تعیین و معاینه انجام شود.

مراحل آن شامل: مشاهده و لمس موضع و زیر بغل و بالای استخوان ترقوه دو طرف است.

گام دوم، معاینه بالینی سینه توسط پزشک یا ماما است.

فواصل این معاینات در مراکز خدمات جامع سلامت در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی هر دو سال یک‌بار و در سنین 70-40 سالگی سالانه است.

گام سوم، انجام ماموگرافی دوره‌ای از سن ۴۰ سالگی است. در صورت پرخطر بودن فرد‌(وجود سابقه فردی یا فامیلی سرطان سینه یا سرطان‌های تخمدان، پانکراس و یا پروستات در افراد مذکر خانواده، سابقه نمونه‌برداری قبلی از سینه و سابقه اشعه‌درمانی قفسه سینه در فرد)، سن شروع ماموگرافی با نظر متخصص جراح شروع می‌شود.

سرطان دهانه رحم

در خصوص غربالگری سرطان دهانه رحم، در زنان 60-30 سال، پس از سه سال از اولین رابطه زناشویی توصیه به انجام آزمایش پاپ اسمیر می‌شود.

این آزمایش در صورتی که فرد جزء گروه پرخطر نباشد، هر ۵ سال یک‌بار توصیه می‌شود.

این گام‌های بسیار ساده در جهت خودمراقبتی به کیفیت زندگی زنان که ارکان خانواده هستند، خواهد افزود.

آگاهی از روند خود‌مراقبتی و مراجعه در زمان صحیح به مراکز خدمات جامع سلامت، منجر به پیشگیری و تشخیص و درمان به هنگام بیماری‌های شایع و کاهش هزینه‌ها خواهد شد. از این رو ارتقاء و انتقال آگاهی در جامعه به عهده یکایک ماست.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

1 + چهارده =