لاکتوز و برطرف کردن آن

ناتوانی در هضم قندشیر دلیل دارد و دلیل آن به خاطر لاکتوز آن است که برخی از افراد به آن مبتلا هستند. در این زمینه فهیمه عموئی، کارشناس تغذیه توضیح می‌دهد:

تاریخ انتشار: 10:12 - یکشنبه 1403/04/10
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
لاکتوز و برطرف کردن آن

به گزارش اصفهان زیبا؛ ناتوانی در هضم قندشیر دلیل دارد و دلیل آن به خاطر لاکتوز آن است که برخی از افراد به آن مبتلا هستند. در این زمینه فهیمه عموئی، کارشناس تغذیه توضیح می‌دهد:

لاکتوز چیست؟

لاکتوز، قندی طبیعی است که در شیر و محصولات شیر یافت می‌شود. این قند باید به وسیله آنزیمی به نام لاکتاز به قندهای کوچک‌تر گلوکز و گالاکتوز قبل از جذب شدن و استفاده به وسیله بدن شکسته شود.

علائم

اگر شما فاقد مقدار کافی از این آنزیم برای استفاده از لاکتوزی که در غذا مصرف می‌کنید، باشید، به این اختلال رو به رو هستید.

نشانه‌های ناخوشایند آن شامل: وجود گاز، نفخ، اسهال و کرامپ و درد شکمی پس از خوردن غذاهای حاوی لاکتوز است.

علل

علت این حالت به خاطر این است که لاکتوز جذب نشده به روده بزرگ منتقل می‌شود و در آنجا به وسیله باکتری‌ها تجمع پیدا می‌کند. محصولات جانبی این فعالیت باکتریایی گازهایی مانند هیدروژن و متان هستند که مسئول احساس ناراحتی است. این عارضه با اندازه‌گیری میزان گاز هیدروژن بازدمی قبل و بعد از خوردن لاکتوز قابل تشخیص است.

میزان بالای هیدروژن عدم تحمل لاکتوز را حتمی می‌کند. به جز تعداد کمی نوشیدنی‌های غیر خوراکی، شیر تنها منبع لاکتوز است.

عدم تحمل لاکتوز می‌تواند به دنبال بیماری‌هایی که دیواره روده‌ای را تخریب کند، مانند بیماری‌های گوارشی، بیماری سلیاک یا بیماری‌های التهابی روده ایجاد شود.

این عارضه همچنین می‌تواند به دنبال درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضد التهابی رخ دهد.

در برخی موارد عدم تحمل لاکتوز گذرا بوده و با طبیعی شدن سلامت روده از بین می‌رود.

در موارد دیگر عدم تحمل نسبت به لاکتوز دارای حد آستانه‌ای است، به این معنا که مقادیر کم لاکتوز تحمل‌پذیر است، اما افزایش میزان آن باعث بروز مشکل لاکتوز در محصولات لبنی شامل شیر، ماست و پنیر یافت می‌شود.

 لاکتوز همچنین به عنوان جز تشکیل‌دهنده در محصولات غذایی متنوعی مانند شیرینی‌ها، نان‌ها، گوشت‌های فرآوری شده، سوسیس، برخی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی و حتی برخی از داروها یافت می‌شود.

راه چاره

اکثریت افراد با عدم تحمل لاکتوز قادر به استفاده مقداری شیر بدون بروز ناراحتی قابل ملاحظه‌ای هستند.

آنها همچنین می‌توانند بدون بروز هیچ عارضه‌ای، محصولات لبنی تخمیر شده مانند ماست را میل کنند، چرا که باکتری‌های موجود در مواد تخمیری، اکثر لاکتوز موجود را برای تامین انرژی خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

برای افرادی با عدم تحمل شدیدتر که همچنان نیازمند محصولات لبنی هستند، محصولات با لبنیات کم لاکتوز هم در دسترس است.

اما راه چاره برای افرادی که تحمل لاکتوز موجود در شیر و را ندارند، این است که برچسب مواد غذایی خریداری شده را به دقت بخوانید و نسبت به وجود شیر، مواد شیری، خامه، پنیر، آب پنیر، کشک و پودر شیر بدون چربی در آن دقت کنید.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 × 5 =