در آستانه سفر به روسیه:

شی جین پینگ: چین روند مذاکراه برای پایان جنگ اوکراین را دنبال می کند

رئیس جمهوری خلق چین که قرار است از امروز(29 اسفند) سفر رسمی خود به روسیه را آغاز کند، در یادداشتی که در خبرگزاری ریانووستی روسیه منتشر شد، ضمن تاکید بر اهمیت روابط دوجانبه و راهبردی چین و روسیه ، بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران اوکراین از طریق گفت و گو و براساس منشور سازمان ملل تاکید کرده است.

تاریخ انتشار: 15:37 - دوشنبه 1401/12/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
شی جین پینگ: چین روند مذاکراه برای پایان جنگ اوکراین را دنبال می کند

به گزارش اصفهان زیبا؛ به نقل از خبرگزاری ایرنا، مشروح مقاله شی جین پینگ که با عنوان “پیشروی قوی و گشایش فصلی نو در همکاری دوستانه و توسعه جدید برای چین و روسیه ” در روزنامه های روسیه و وب سایت ریانوستی منتشر منتشر شده، به شرح زیر است:

چین و روسیه بزرگترین همسایگان یکدیگر و شرکای مشارکتی و راهبردی همه جانبه برای هم هستند و هر دو از قدرت های بزرگ جهان و اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل به شمار می روند. هر دو کشور سیاست خارجی مستقلی را دنبال می کنند و هر دو روابط چین و روسیه را به عنوان اولویت های دیپلماتیک خود قرار می دهند.

توسعه روابط چین و روسیه بر پایه یک منطق تاریخی روشن و نیروی محرکه درون زای قوی است. طی 10 سال گذشته همکاری دو طرف در زمینه های مختلف پیشرفت زیادی داشته و وارد دوره جدیدی شده است.

چین و روسیه مفهوم دوستی نسل‌ها و همکاری برد-برد را حفظ می‌کنند، به عدم تعهد، عدم تقابل و عدم هدف قرار دادن طرف های ثالث پایبند هستند و قاطعانه از یکدیگر در حرکت در یک مسیر توسعه که‌ متناسب با شرایط ملی آنها باشد و رسیدن به شکوفایی یکدیگر حمایت می‌کنند. روابط دو کشور در روند توسعه پخته‌تر و مستحکم‌تر شده است و پیوسته با سرزندگی جدید می‌درخشد و الگویی از نوع جدیدی روابط بین کشورهای بزرگ را بر پایه احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد ایجاد کرده است.

با تلاش های مشترک هر دو طرف، حجم تجارت دوجانبه بین چین و روسیه در سال گذشته از 190 میلیارد دلار فراتر رفت که نسبت به 10 سال قبل 116 درصد افزایش داشت. چین برای 13 سال متوالی به بزرگترین شریک تجاری روسیه تبدیل شده است.

شی جین پینگ در این مقاله نوشت که سفر آتی من به روسیه، سفری برای دوستی، همکاری و صلح است. من مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس جمهور پوتین هستم تا به طور مشترک یک چشم انداز جدید، طرح جدید و مجموعه ای از اقدامات جدید را برای توسعه همکاری استراتژیک جامع چین و روسیه در هماهنگی در دوران آینده ترسیم کنیم.

در ماه مارس 2013، من در مؤسسه روابط بین‌الملل مسکو سخنرانی و پیشنهاد کردم که درجه ارتباط و وابستگی متقابل بین کشورها به طور بی‌سابقه‌ای عمیق‌تر شود و انسان‌ها در یک دهکده جهانی زندگی ‌کنند و هر روز بیشتر به جامعه‌ای با سرنوشت مشترک تبدیل شوند که در آن فرد خود را یکی از میان جمع بداند و جمع نیز خود را همراه با آن فرد بداند. از آن زمان تا کنون، من به ترتیب ابتکار «کمربند و جاده»، ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی را مطرح کرده ام که نظریه و مسیر عملی شدن مفهوم جامعه بشری با سرنوشت مشترک را غنی تر کرده و همچنین راه حل چین برای مقابله با تغییرات جهان، تغییرات دوران و تغییرات تاریخی را نیز ارائه داده ام .

در این مقاله اشاره شده است که از سال گذشته، بحران در اوکراین به طور همه جانبه تشدید شده است. چین همواره با در نظر گرفتن درستی و نادرستی خود این رویداد، موضعی عینی و منصفانه را در پیش می گیرد و به طور فعال مذاکرات صلح را دنبال می کند. من پی در پی پیشنهادهای گوناگون خود از جمله پایبندی به اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد، احترام به نگرانی های امنیتی مشروع همه کشورها، حمایت از همه تلاش ها برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین و تضمین ثبات زنجیره صنعتی و زنجیره تامین جهانی را برای حل این بحران مطرح کرده ام که این موارد به اصول اساسی چین در مدیریت بحران اوکراین تبدیل شده است. چندی پیش، ما سند “موضع چین در مورد راه حل سیاسی بحران اوکراین” را منتشر کردیم که با در برگرفتن نگرانی های مشروع همه طرف ها، بزرگترین مقسوم علیه مشترک جامعه بین المللی در مورد بحران اوکراین را منعکس می کند و نقش سازنده ای در کاهش تکثیر بحران به خارج و ترویج حل و فصل سیاسی ایفا کرده است. مسائل پیچیده راه حل ساده ای ندارند. ما بر این باوریم تا زمانی که همه طرف‌ها از یک مفهوم امنیتی مشترک، جامع، پایدار و مبتنی بر همکاری حمایت کنند و به گفت‌وگو و رایزنی برابر، منطقی و عمل‌گرایانه پایبند باشند، مطمئناً راهی معقول برای حل بحران اوکراین و یافتن یک راه ‌حل روشن خواهند یافت. از چنین راهی می توان جاده ای برای صلح پایدار و امنیت جهانی پیدا کرد.

شی جین پینگ در پایان مقاله نوشت که فصل بهار آغازگر سال و عمل گرایی در صدر همه امور است. ما دلایل روشنی داریم که بر این باور باشیم، چین و روسیه به عنوان همراهان یکدیگر در مسیر توسعه و شکوفایی، مطمئناً سهمی جدید و بزرگتر در پیشرفت تمدن بشری خواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهار × پنج =