ناوگان اورژانس پیش بیمارستانی به 150 آمبولانس جدید نیاز دارد

نفس نیمی از آمبولانس های اصفهان به شماره افتاد!

هفته اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث بهانه‌ای شد تا محسن زمانی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه عملکردی از فعالیت‌های اورژانسی پیش بیمارستانی ارائه کند.

تاریخ انتشار: 10:15 - دوشنبه 1403/07/2
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
نفس نیمی از آمبولانس های اصفهان به شماره افتاد!

به گزارش اصفهان زیبا؛ هفته اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث بهانه‌ای شد تا محسن زمانی، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در نشست خبری با اصحاب رسانه عملکردی از فعالیت‌های اورژانسی پیش بیمارستانی ارائه کند.

محسن زمانی در ابتدای صحبت‌هایش به 162 پایگاه اورژانس اشاره داشت و گفت: «از میان این پایگاه‌ها 81 پایگاه شهری است و مابقی جاده‌ای است. یک اورژانس و امداد هوایی داریم و چهار عدد موتورلانس که در اصفهان مشغول خدمات‌رسانی هستند. در آینده نزدیک چهار دستگاه به شهرستان و چهار دستگاه موتورلانس به استان اضافه می‌شود.» او در ادامه یکی از مشکلات اورژانس در کلان‌شهرها را اعزام آمبولانس و به‌موقع رسیدن آن اعلام کرد و ادامه داد: «تلاش کردیم این مشکل با توجه به ترافیک شهر با اعزام موتورلانس‌ها به جای آمبولانس حل شود و بسیار کارگشا خواهد بود. حضور موتورلانس‌ها 40 تا 50درصد اعزام آمبولانس‌ها را کاهش داده و امدادرسانی بهتر انجام شده است.

کمبود قابل‌توجه آمبولانس

او در همان ابتدا کمبود آمبولانس و فرسوده بودن ناوگان را یکی از مهم‌ترین مشکلات اورژانس پیش‌بیمارستانی عنوان کرد و افزود: «287 آمبولانس در استان داریم که نیمی از آمبولانس‌ها عمر بالای 10 سال دارند و فرسوده هستند و کیفیت لازم برای خدمت‌رسانی را ندارند که به این لحاظ از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.»

او با تأکید بر اینکه هزینه تعمیر آمبولانس‌های فرسوده بالاست و درصدد جایگزین کردن آن‌ها هستیم گفت: «در حال حاضر 150 آمبولانس روزانه اصلاح و تعمیر می‌شوند و 55درصد ناوگان فرسودگی بالایی داند. با خرید و ورود 50 دستگاه آمبولانس مشکل یکی دو سال آینده اصفهان برطرف می‌شود و با جایگزین کردن 150 آمبولانس تا چهار سال مشکل حل می‌شود. امسال توانستیم چهار دستگاه به ناوگان اضافه کنیم.»

کمبود 500 نیروی اورژانس در استان

کمبود نیروی انسانی و تحمیل کار به نیروهای اورژانس برای جبران کمبود نیرو موضوع دیگری بود که رئیس اورژانس پیش بیمارستانی به آن اشاره داشت. بنا به گفته او در حال حاضر هزار و 240 پرسنل در اورژانس پیش‌بیمارستانی خدمات می‌دهند که با توجه به آمایش سرزمین و جمعیت، با کمبود 554 نفر نیرو در استان مواجه هستیم. او در ادامه اضافه کرد: «تلاش کرده‌ایم با اضافه کار این کمبود را جبران کنیم و نیروها باید 157 ساعت اضافه‌کاری اجباری داشته باشند. با درخواستی که از سازمان اورژانس کشور داشته‌ایم تلاش می‌کنیم تا دو ماه آینده یک‌سوم کمبود نیرو را جبران کنیم.»

او در خصوص سختی کار و وضعیت نیروهای اورژانس و اعتراض آن‌ها به حقوق و دستمزد گفت: «متأسفانه سختی کار در فوریت‌ها لحاظ نشده است و همین مسئله برای پرداخت حقوق و دستمزد عادلانه مشکل‌ساز شده است. یکی دیگر از مشکلات کادر اورژانس پیش بیمارستانی نیز تعریف نشدن بسته خدماتی متناسب با شغل فوریت‌ها است. متأسفانه شرایط این نیروها و مشکلات آن‌ها در حوادث در نظر گرفته نشده و باعث مشکلات این قشر و دلسردی نیروها شده است. اضافه‌کاری این نیروها زیاد است، اما پرداختی ساعات اضافه‌کاری با توجه به پایین بودن پایه کار قابل‌توجه نیست.»

او از راه‌اندازی پایگاه بانوان و خدمات‌رسانی ویژه بانوان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: «تلاش می‌کنیم با تزریق نیرو به اورژانس پیش بیمارستانی این پایگاه که مورد تقاضای شهرهای مذهبی و اصفهان است را افتتاح کنیم.»

زمانی با توجه به فرسوده بودن آمبولانس‌ها بر کامل بودن تجهیزات آمبولانس‌ها به‌ویژه برای بیماران قلبی تأکید کرد و ادامه داد: «در حال حاضر مشکلی درخصوص تجهیزات آمبولانس‌ها نداریم. آمبولانس‌ها برای بیماران قلبی و سی پی آر مجهز هستند و مشکلی از این لحاظ نداریم.»

زمانی درخصوص زمان تعیین‌شده در اورژانس برای امدادرسانی به بیماران گفت: «اورژانس قسمتی از تیم امدادرسان در استان است و هرکدام از واحدهای امدادرسان مثل آتش‌نشانی، پلیس و هلال‌احمر جزوی از تیم امدادرسانی هستند. در صورت بروز حادثه هر کدام از این اجزا به‌محض ورود به محل حادثه امدادرسانی را شروع خواهند کرد و زمان امدادرسانی از همان موقع آغاز می‌شود و همه افراد هم آموزش‌های لازم را دیده‌اند.»

بیماران سکته‌کرده به بهترین مرکز اعزام می‌شوند

او زمان تعریف‌شده برای اورژانس پیش‌بیمارستانی را چهار دقیقه در سطح شهر و 10 دقیقه در حوادث درون‌شهری اعلام کرد و بیان داشت: «13 تا 15 درصد مشکلات ما به دلیل ترافیک و بسته شدن راه‌ها در زمان حوادث است. البته درصددیم که در کنار استفاده از خطوط بی آرتی، خطوط سبزرنگی در جاده‌ها و خیابان‌ها برای ما در نظر گرفته شود تا امدادرسانی با کمترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.»

زمانی بیماران سکته مغزی و قلبی، کودکان، مادران باردار و افراد مسن را جزو خطوط قرمز اورژانس معرفی کرد و تأکید کرد؛ امدادرسانی به این افراد در اسرع وقت انجام می‌شود و بیماران در این گروه‌ها بعد از شرح‌حال‌گیری و مشاوره به مراکز درمانی منتقل می‌شوند.

بنا به گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بیماران سکته مغزی و قلبی با کد 247 و 724 طبق دستورالعمل جدید و با توجه به زمان سه ساعته برای خدمت‌رسانی به این بیماران، به مراکز مناسب منتقل خواهد شد تا خدمات بهتری دریافت کنند. اما بیماران با خونریزی و نیاز به اقدامات فوری، به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌شوند.

40 درصد تماس‌ها به اورژانس غیرضروری است

محسن زمانی بر افزایش فرهنگ امدادخواهی تأکید کرد و گفت: «باید این فرهنگ در مراکز آموزشی آموزش داده شود. در شش ماه گذشته بیش از 580 هزارتماس با اورژانس گرفته شده است که 40 درصد این تماس‌ها غیرضروری است؛ اما به همه تماس‌ها پاسخ داده می‌شود و مشاوره پزشکی دریافت می‌کنند. زیرساخت‌های لازم را باید فراهم کرد تا بتوانیم امدادرسانی بهتری به بیماران داشته باشیم. آموزش باید از مدارس شروع شود و برای این تفاهم‌نامه‌هایی هم با نواحی مختلف در این خصوص داشتیم که باید اطلاع‌رسانی بهتری انجام شود.»

او در ادامه خاطرنشان کرد: «در حال حاضر 22 مرکز اورژانس استان تحت‌نظر مرکز فرماندهی است و تمامی تماس‌ها در استان در مرکز فرماندهی پاسخ‌دهی می‌شود. تجمیع امکانات و تجهیزات و دریافت امکانات بهتر بیماران و ثبت اطلاعات حوادث به‌صورت یکجا در مرکز فرماندهی، از مزیت‌های راه‌اندازی مرکز فرماندهی است. با اجرای این طرح امدادخواهی به بیماران در استان 40درصد افزایش داشته است.»

زمانی در ادامه از تلاش برای دسترسی به آدرس از طریق جی‌پی‌اس و نقطه‌یابی از طریق وزارت ارتباطات خبر داد و گفت: «یکی از مشکلات امروز نقاط و آدرس های مشترک در استان و شهرستان‌هاست. استفاده از جی‌پی‌اس با همکاری اپراتورها در حال بررسی جوانب امنیتی است و به‌محض برطرف شدن مشکلات این شیوه به این سمت حرکت خواهیم کرد. این طرح در سطح کشوری در حال پیگیری است و در صورت عملیاتی شدن بسیاری از مشکلات ما در خصوص پیدا کردن آدرس حل خواهد شد.»

او با اشاره به اضافه شدن سه پایگاه امدادرسانی در سال جدید گفت: «طبق آمایش سرزمین و اسناد جمعیتی، به 40 پایگاه اورژانس در استان نیاز داریم. امسال سه پایگاه اضافه کردیم و تلاش می‌کنیم به‌مرورزمان با احداث پایگاه‌ها به آمار موردنظر برسیم و تا دو سال آینده برطرف شود.» طبق گفته رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شش ماهه ابتدای سال 19 زایمان در آمبولانس به ثبت رسیده است. حوادث ترافیکی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته، اما شدت تصادفات بالا بوده و آمار فوتی‌ها کاهش نداشته است. 75 مورد غرق‌شدگی نیز ثبت شده که با افزایش مواجه بوده است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هشت − 7 =