ظروف مناسب برای پخت و پز

یکی از دغدغه‌های کدبانوها انتخاب ظروف مناسب برای پخت و پز  است، خیلی‌ از آنها هنگام خرید یا پختن غذا و یا حتی سرو آن دچار سردرگمی هستند و نمی‌دانند کدام ظروف گزینه بهتری است

تاریخ انتشار: 09:54 - سه شنبه 1403/07/3
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
ظروف مناسب برای پخت و پز

به گزارش اصفهان زیبا؛ یکی از دغدغه‌های کدبانوها انتخاب ظروف مناسب برای پخت و پز  است، خیلی‌ از آنها هنگام خرید یا پختن غذا و یا حتی سرو آن دچار سردرگمی هستند و نمی‌دانند کدام ظروف گزینه بهتری است. از این رو نظر دکتر الهه زکی‌زاده، دکتری تغذیه و رژیم درمانی، دبیر علمی باشگاه هواداران سبک زندگی سالم و عضو انجمن علمی غذا و تغذیه را جویا شدیم:

ظروف استیل

ظروف استیل از ترکیب آهن و فلزات ساخته می‌شود.

از نظر متخصصین تغذیه ظروف استیل، ظروف مناسبی برای پخت و پز هستند، اما تنها نکته‌ای که تاکید می‌شود پرهیز از نگهداری طولانی مدت غذاهای اسیدی و نمکی در این ظروف است.

ظروف پیرکس(شیشه‌ای)

ظروف شیشه‌ای جز بهترین ظرف هستند. چون با مواد غذایی در آن واکنش نشان نمی‌دهد و به راحتی قابل شست‌وشو و ضدعفونی هستند.

قابل ذکر است این ظروف نباید در معرض شوک حرارتی قرار بگیرند و بلافاصله سرد یا گرم شوند.

ظروف مسی

با توجه به اینکه مس نسبت به حرارت و مواد اسیدی حساس است، معمولا ظروف مسی را قلع‌اندود کرده و درصدی سرب هم به آن اضافه می‌کنند.

این ظروف در برابر حرارت و اسید کاملا ناپایدار هستند و رنگ سفید آن از بین می‌رود. بنابراین ممکن است پوشش قلع همراه با سرب وارد ماده غذایی شود.

استفاده از این ظروف باعث افزایش دریافت مس شده و این مس اضافه در کبد ذخیره می‌شود و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

ظروف چدن

 بهتر است از ظروف چدنی که لعاب استیل دارند، استفاده شود و گرنه در هنگام پخت و پز مقداری از مواد آن وارد غذا می‌شود، ولی به طور کلی استفاده بیش از حد از این ظروف توصیه نمی‌شود.

ظروف تفلون

اگر تفلون آسیب ببیند، از خود مواد سمی و ذرات مسموم‌کننده آزاد می‌کند و غذایی که در آن پخت می‌شود، مضر خواهد بود.

از سوی دیگر، لایه زیرین تفلون، آلومینیوم است که خود ماده‌ای سمی است بنابراین با پخت غذا در ظرفی که تفلون آن آسیب‌دیده و آلومینیوم زیرین نمایان است، مواد سمی وارد غذا می‌شوند. بنابراین درصورتی که آسیب دید، از پخت غذا در آن صرف‌نظر کنید.

ظروف روی‌(آلومینیم)

اکثر ظروفی که تحت عنوان روی وجود دارد، از جنس آلومینیم هستند و عوارض زیادی از جمله اختلالات گوارشی، یبوست، آلزایمر و پوکی استخوان دارد. بنابراین نباید از این ظروف جهت پخت و پز و نگهداری مواد غذایی شور یا ترش اسیدی نگهداری کرد.

ظروف پلاستیکی

ظروف پلاستیکی دارای تنوع در مواد اولیه است، از این رو ظروف آن برای مصرف غذا مناسب نیستند و نباید به هیچ وجه برای مصرف غذاهای داغ از این ظروف استفاده کنید.

ظروف سنگی

ظروف سنگی به دلیل جنس مرغوب برای آشپزی مناسب است ضمن آنکه با کمترین انرژی مورد نیاز، حرارت را جذب و به تدریج و در طول زمان مواد غذایی را آماده می‌کنند. بنابراین از تبخیر سریع جلوگیری می‌کند و باعث حفظ املاح و مواد معدنی موجود در مواد غذایی می‌شود.

البته باید توجه داشت که این نوع ظروف فقط مخصوص غذاهای آبپز مثل انواع خورشت و یا آبگوشت و آش است.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × یک =