می‌خواهند صفوف‌ توحیدی ما را درهم شکنند

اربعین 57: سخنرانی تاریخی استاد سید علی‌اکݡبر پرورش در میدان امام(ره)

شاه در 26 دی ماه 1357 از کشور گریخت. امام خمینی در ۲۷ دی‌ماه در پیامی ضمن تبریک فرار محمدرضا پهلوی به ملت ایران، آن را طلیعه‌ پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال توصیف کرد و از مردم به ویژه جوانان خواست تا به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند.

تاریخ انتشار: 12:07 - شنبه 1403/07/21
مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه
اربعین 57: سخنرانی تاریخی استاد سید علی‌اکݡبر پرورش در میدان امام(ره)

به گزارش اصفهان زیبا؛  شاه در 26 دی ماه 1357 از کشور گریخت. امام خمینی در ۲۷ دی‌ماه در پیامی ضمن تبریک فرار محمدرضا پهلوی به ملت ایران، آن را طلیعه‌ پیروزی ملت و سرلوحه سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال توصیف کرد و از مردم به ویژه جوانان خواست تا به تظاهرات و شعارهای پرشور علیه رژیم سلطنتی و دولت غاصب ادامه دهند.

امام خمینی در این پیام مردم را برای شرکت باشکوه در تظاهرات اربعین دعوت و موجی از جوش و خروش را در کشور به وجود آورد.

به دنبال این اعلام امام امت و با دعوت جامعه روحانیت، با راهپیمایی گسترده مردم از بامداد اربعین حسینی، در تهران، اصفهان و جای جای ایران، شاهد بزرگ‌ترین راهپیمایی تاریخ ایران در آن مقطع بودیم.

***

انتشار برای اولین بار: آنچه در ادامه می‌خوانید، سخنرانی تاریخی مرحوم سید علی اکبر پرورش در میدان امام اصفهان، مورخ 29 دی 1357 (اربعین 57) است که متن کامل آن، به طور اختصاصی، برای اولین بار توسط اصفهان زیبا منتشر می‌شود. صوت این سخنرانی به تازگی از آرشیو استاد سید حسن نوربخش در اختیار ما قرار گرفته است.

این سخنرانی به عنوان یک سند پدیدارشناسانه، ما را با فضای تاریخی شهر اصفهان در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی آشنا می‌کند.

همانطور که مشخص است، بیشترین تأکید در این سخنرانی 45 دقیقه‌ای، توصیه بر اتحاد، مراعات حال مردم، استراتژی درمقابل ارتش، حفظ نظم و جلوگیری از هرج و مرج‌طلبی است.

 

تذکرات به انقلابیون در مراحل نهایی قیام

سلامٌ علیکم و علی اخواننا المسلمین

رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطِين

بسم الله الرّحمن الرّحیم و به نستعین

الحمدالله ربّ العالمین و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا محمّد صلّی الله علیه و علی اهل بیته الطّیبین الطّاهرین المعصومین المکرمین والسّلام علینا و علی عبادالله الصّالحین

یکی از نویسندگان معروف به نام جرج جرداق از کتابی به نام «الاحتضاریات والقبریات» نام می‌برد. در این کتاب، نام شخصیت‌های بزرگ بشری را برده است که آخرین جمله‌ی آن‌ها در پایان حیاتشان چه بوده است. در بین این شخصیت‌های بزرگ بشری از امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) یاد می‌کند و می‌گوید، در آن زمانی که اثر ضربه بر فرق علی بن ابی طالب(ع) که بی‌شک بر «فَرقَدان» پیشی می‌گرفت، کار خود را می‌کرد و نزدیک بود که علی بن ابی‌طالب(ع) فرمان خدایش را لبیک بگوید، سخنانی به طرفدارانش و به آن کس که صدای رسای علی(ع) به او می‌رسید، ابلاغ فرمود؛ در تمام این سخنان که فقط و فقط غمخوارگی علی(ع) را نسبت به بشریت نشان می‌دهد، اندرزها و نصایح حکیمانه علی(ع) به طور فشرده و به صورتی بسیار عظیم و بزرگ بیان شده است. یکی از سخنان امام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در آخرین لحظات حیاتش این است:

«أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ وَلَدِی وَ أَهْلِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی‏ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُم»، فرزندانم، حسن و حسین و تمام فرزندانم و تمام کسانی که سخنان من به آنان ابلاغ می‌شود، به شما توصیه می‌کنم به تقوای خدا؛ یعنی خدا را برای خویشتن خواستن و خود را برای او خواستن، یعنی خویشتن‌بانی بر خویشتن و مراقبه داشتن؛ و دوم، نظم دادن به تمام امورتان، به کارهایتان.

توصیه به نظم و وحدت/ دشمن با هرج و مرج طلبی به صفوف ما راه پیدا نکند!

نکته‌ای که از پیام امیرالمومنین (ع) برای همه‌ی شما طرفدارانش بسیار حائز اهمیت است، مسئله‌ی «نظم»، مسئله‌ی توجه داشتن به نظم است، یعنی برادران خواهران در این مقطع زمانی باید هشیاری و بیداری و آگاهی شما چندین برابر شود، باید توجه داشته باشید در این مرحله‌ی انتقال، آنچنان نیازمند به وحدت هستیم، آنچنان نیازمند به نظم هستیم، آنچنان باید هشیارانه حرکت کنیم که دشمن در صفوف توحیدی ما رخنه نکند.

برادران، خواهران، به این مسأله توجه داشته باشید! ممکن است عده‌ای هرج و مرج‌طلب، آشوب‌طلب، که می‌خواهند صفوف توحیدی ما را در هم بشکنند، در میان صفوف ما رخنه کنند؛ تذکراتی را که نه بر سَبیلِ سخنرانی، بلکه به این اعتبار که اهمیتش بیش از یک سخنرانی مُدوّن است به استحضار همه‌ی شما می‌رسانم.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود، و مَكانُ القَيِّمِ بالأمْرِ مَكانُ النِّظامِ مِنَ الخَرَزِ ، يَجْمَعُهُ و يَضُمُّهُ [خطبه 146 نهج البلاغه]، یعنی انسانِ پیشوا و رهبر، آن‌کس که رهبری جامعه را به عهده دارد، وجودش همانند رشته‌ای است که تمام دانه‌ها را جمع می‌کند و هم به‌هم پیوند می‌دهد.

امروز که شما به اعتبار این کانون مرکزیت، گرد هم آمده‌اید، باید بدانید که کانون مرکزیت، فقط و فقط در یک نفر خلاصه می‌شود و آن یک نفر، تبلور تمام خواسته‌های شما و اندیشه‌های شماست و حرکت‌اش و آگاهی‌اش نشان دارد که چنان مُشرف به قضایا است که کاملا باید گفت تا به این حدّ پیش‌بینی هم نمی‌شد، ولی او آگاهانه‌تر، مصمم‌تر، با اراده‌ای قطعی به لطف و عنایت حضرت خداوندی، بر آن است که خواسته‌های شما را و اندیشه‌های شما را که در او تجلی یافته‌است، در آخرین مرحله‌ی نهایی از پایگاه حق به جهان اعلام کند؛ فریاد شما را، ضجه‌های شما را، به گوش جهانیان برساند و خلق مستضعف ایران را موسی‌وار وارث زمین کند.

بنابراین مسئله‌ای که حائز اهمیت است، نظمِ در بین صفوف ما است؛ گاهی در راهپیمایی‌های شبانه ملاحظه شده است [که] بعضی از افراد مغرض یا جاهل سعی می‌کنند دیکتاتور مآبانه مزاحم دیگران بشوند، توجه داشته باشید که زعیم ما، پیشوای ما، مرجع آگاه ما، به هیچ عنوان، به هیچ صورت با چنین استبدادها، با چنین خودسری‌ها و خودکامگی‌هایی موافق نیست و از زعیم ما مهم‌تر، دینِ ما، قرآن ما، اسلام ما و خدای ما طالب است که مردم با آزادی حساب شده زندگی کنند؛ بنابراین حق نداریم که جلوی کسی را بگیریم که آقا چراغت را خاموش کن، آقا چراغت را روشن کن، آقا مواظب باش بگو مرگ بر فلان، بگو درود بر فلان، این نوعی استبداد است و فرقی نمی‌کند؛ بنابراین مواظب باشید از این رهگذر، دشمن مغرض به صفوف ما راه پیدا نکند.

رفتارهای خودسرانه نداشته باشیم

مسئله‌ی دیگر مسئله‌ی خانم‌ها است؛ بعضی در دوران گندیده‌ی ارتجاعی قبلی ممکن است بی‌توجهی می‌کردند، ممکن است تحت تأثیر اندیشه‌های حاکم جُورِ زمان قرار گرفته بودند و الآن معنی آزادی را فهمیده‌اند، معنی قیام را فهمیده‌اند، معنی شعور و آگاهی را فهمیده‌اند و می‌خواهند به صفوف شما داخل شوند؛ حتما آن‌ها را راه دهید؛ زنانی که بی‌حجاب بودند و الآن در این دوران انتقال می‌خواهند به صفوف بانوان بپیوندند را باید راه داد، باید فلسفه‌ی حجاب را برایشان تشریح کرد؛ خدای ما به پیامبرش(ص) این چنین می‌فرمایند: رسولم «وَ إِن أَحَدٌ مِّنَ ٱلمُشرِكِينَ ٱستَجَارَكَ فَأَجِرهُ»، پیامبرم، اگر مشرکی آمد تا سخن حق را گوش دهد، تو پناهش بده. خودسرانه با خانم‌ها، با برادران، با کودکان، رفتارهای نابخردانه نداشته باشیم.

حق آزادی بیان دارند به شرطی که توطئه نکنند…

تذکر دیگرم: به دنبال اعلامی که در یکی از جراید از قول زعیم مجاهد و پیشوای آزاده اعلام شد، اعلام کردند که کمونیست‌ها و مارکسیست‌ها حق بیان دارند ولی توجه داشته باشید به شرط اینکه توطئه نباشد. عده‌ی زیادی ممکن است بخواهند بیان خود را آزادانه اعلام کنند، من اینجا مطلبی دارم خطاب به همه‌ی برادران و خواهران مارکسیست، اعلام می‌کنم اگر می‌خواهید آزادی بیان داشته باشید باید ارگان داشته باشید، باید تشکیلات شما مشخص باشد، جای/مکان خاص داشته باشید؛ آدمی که می‌خواهد آزادی بیان داشته باشد که نمی‌آید در جمعیت، افراد را اغفال کند، فریاد بزند و بعد هم فرار کند!

هرکس که می‌خواهد بیان خود را آزاد اعلام کند، می‌گوید من چنین هستم، پایگاه من چنین است، ارگان من آنجا است، شماره‌ی تلفن من چنین است، بیانم هم این است، هرکس حرف دارد بیاید حرف خود را بزند تا ببینید که در مقابل هر اندیشه‌ی مارکس، هر جمله‌ی مارکس، هر جمله لنین، هر مطلب فلسفی مارکسیست، هر مطلب اقتصادی مارکسیست، هر مطلب سیاسی مارکسیست، فلاسفه‌ی اسلام، اقتصاددان‌های اسلام، مفکرین اسلام، روحانیت پیشگام اسلام، هزاران دلیل قاطع و دندان‌شکن دارند. جایگاهت را اعلام کن، ارگانت را اعلام کن، شماره‌ی تلفن خود را اعلام کن و بعد هم بیانت را بگو؛ این می‌شود آزادی، نه اینکه مخفیانه بگویید بنده حق بیان دارم پس بین جمعیت‌هایی یواشکی حرفت را بزنی و بعد هم فرار کنی! اگر چنین کنی توطئه است، شکستن صفوف توحیدی مسلمین است؛ ولی تمام پایگاه‌هایتان را اعلام کنید، حرفتان را هم بزنید و ببینید جواب‌های قاطع هست یا نیست.

[آقایان خواهش می‌کنم راه بدید این آمبولانس رد شود… توجه بفرمایید، همهمه نکنید]

[عزیزانی که در میدان حضور دارند، توجه داشته باشید، به اعتبار اینکه جمعیت بیرون میدان به طور بسیار فشرده ایستاده است، از شما خواهش می‌کنند مقداری فشرده‌تر بنشینید تا جا باز شود، مخصوصا این قسمت میدان یعنی سمت چپ عالی قاپو جا هست، آنجا را پر کنید تا عزیزان دیگری که به صورت فشرده بیرون میدان در خیابان های اطراف ایستاده اند، بتوانند در این اجتماع عظیم و گسترده شما شرکت کنند.]

خرافات در بین شما رخنه نکند

مسئله‌ی دیگر؛ توجه داشته باشید، چون هم‌اکنون در صدد تحلیل وقایع نیستیم، دولت جدید [دولت بختیار] با یک دست خرافات آمده است تا خرافه را در بین صفوف ما نشر دهد، ملت قرآن، ملت اسلام که در سایه‌ی حکیمانه‌ی رسول الله(ص) با خرافات مبارزه کرده است و عالی‌ترین سند مبارزه‌ی با خرافات، قرآن کریم است به شما هشدار می‌دهد، مواظب باشید خرافات در بین شما رخنه نکند، هوشیارانه، آگاهانه، به صفوف توحیدی خود نظم دهید و حرکت کنید.

نمایندگان مجلس تا دیر نشده استعفا دهند و به صفوف مردم بپیوندند

مسئله‌ی دیگر، نمایندگان مجلس، آن‌هایی که هم‌اکنون در پرتوی فرموده‌ی امام و زعیم مجاهد می‌خواهند استعفا دهند و به صفوف مسلمانان نزدیک شوند، [بدانند] مسلمین هنوز هم برای آنان جا دارند، جا باز کرده‌اند، ولی اگر دیر شد، به هیچ عنوان وکلای مجلس و نمایندگان مجلس، آن‌ها که قبلا هم گفتیم مباشرِ در قتل این ملت ستم دیده‌اند در میان ما جا ندارند، تا دیر نشده است به همه‌ی آنان اعلام می‌شود که به صفوف مردم بپیوندند. بنابراین آنچه که حائز اهمیت است، مسئله‌ی تشکل دادن، خودکفایانه عمل‌کردن، مشکلات را با دقت بررسی کردن و مردانه برای رفع آنان کوشیدن است.

فریاد شما امروز به گوش جهانیان خواهد رسید

خواهران و برادران، از این جمعیت عظیم و مشابه این جمعیت که هم اکنون در سرتاسر ایران گسترده است، ملت عظیم ایران، می‌خواهد فریاد حق طلبانه‌اش را به گوش جهان برساند؛ آنطور که اطلاع داده‌اند بالغ بر هزار خبرگزار و خبرنگار از کشورهای غربی به سوی ایران سرازیر شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها در اصفهان مشغول تهیه‌ی خبر، مشغول فیلمبرداری هستند، مواظب باشید، با دقت صفوف خودتان را متشکل نشان دهید چون فریاد شما امروز بیشتر از هر روز دیگر به گوش جهانیان خواهد رسید.

برادران و خواهران، مواظب باشید در راهپیمایی‌های شبانه با آگاهی حرکت کنید و تا آنجایی که از طرف جامعه‌ی روحانیت خواسته شده‌ است، تا آنجا که ممکن است خانم‌ها شرکت نکنند.

ارتش برادر ما است/ سخنان امام امت در احترام به قاطبه ارتشیان

تذکر دیگر، مطلبی را هم الآن نوشتند، که در روزنامه‌ی کیهان، تعداد زیادی از هُمافران اعتصاب غذا کرده‌اند، برای اینکه همگامی خودشان را، همراهی خودشان را، با ملت ما اعلام کنند، چون ارتش از ما است؛ سال‌ها نظام طاغوتی میان ما و ارتش را جدایی انداخت، میان ما و قوای نظامی و انتظامی را جدایی انداخت، فاصله انداخت؛ ارتش برادر ما است، ما برادر ارتش هستیم، زنان آنان خواهران ما هستند، فرزندان آنان فرزندان همین مملکت هستند، آن‌ها هم درد دارند، شَرَف دارند، غیرت دارند، ولی ممکن است بعضی از جاه‌طلبان در بین آنان هنوز بخواهند صفوف مردم را از آنان جدا کنند، امروز تحت فرمان زعیم و پیشوای آگاه، در این جمعیت، سخنان امام را که حاکی از مهربانی کردن، احترام گذاشتنِ به قاطبه‌ی ارتشیان هست را اعلام می‌کنم؛

برادران ارتشی، خواهرانی که در خانواده‌های ارتشی هستید، ملت ستم دیده و مستضعف ایران، فریب افراد جاه‌طلب و سودجو که منافعشان به خطر افتاده است را نخورید، آغوش ملت برای پذیرایی گرم از شما باز است و ملت با کمال گرمی، با کمال احترام، شما را به درون خود جای می‌دهد همانطور که از درون خود ملت برای پاسداری مرزها خارج شدید.

باز در این نکته تاکید می‌کنم، بسیاری از کسان هستند که می‌خواهند هم‌اکنون وقتی عدل اسلامی را دیدند، عدل قرآن را دیدند، که حمایت از مستضعف می‌کند، فرمان رسول الله (ص) را از حلقوم زعیم و مجاهدِ بیدار و آگاه‌دل یعنی حضرت آیت الله العظمی الخمینی شنیدند (سه مرتبه صلوات حاضرین)، فرموده‌های او، فرامین او، تماما از پایگاه حق، از پایگاه رسول الله (ص)، از پایگاه امام صادق (ع) که درود تمام پاسداران توحید بر آنان باد صادر می‌شود، کسی با کسی جنگ ندارد و ما از استبداد می‌گریختیم، ما از استثمار فرار می‌کردیم، فریاد ما از استعمار بود و هم اکنون برای آزادی بیشتر تلاش می‌کنیم.


متأسفانه تصویر باکیفیت از حضور تاریخی مردم دریافت نکرده‌ایم

اجازه دهید محاکم صالحه عناصر ساواک را محاکمه کنند

برادران و خواهران، به طوری که در بعضی از جاها مشاهده شد عناصر مخرب و خطرناک، افراد خوشنام را به عنوان ساواکی بودن، به عنوان امنیتی بودن بدنام می‌کنند، نمی‌خواهم بگویم آنجا که عناصر شناخته شده هم هست بگویید نه، ولی مسئله اینجاست که زعیم و پیشوا و مرد آگاه ما، از ما خواسته است ولو اینکه از این عناصر، عناصری هم شناخته شده باشند اجازه بدهید تا محاکم صالحه از آنان محاکمه کند، خودتان رأساً اقدام نکنید، هرج و مرج ایجاد می‌شود. ملت اسلام یک ملت آنارشیست و ضد حکومت نیست ولی حکومتش فقط و فقط حکومت الله، حکومت خدا، حکومت قرآن و حکومت رسول الله (ص) و حکومت امام صادق (ع) بر مردم است. رأساً در مجازات کردن افراد اقدام نکنید، هرج و مرج ایجاد می‌شود.

زهد انقلابی را پیشه کنید/ کوچکترین حرکت شما فی سبیل الله باشد

ملت اسلام، ملت مستضعف ایران، شما که برای بارور کردن نهال عدالت و آزادی کوشیدید، جان دادید، مال دادید، فرزند دادید، همه‌ی هستی و موجودیت خود را حسین‌وار در طَبَق اخلاص نهادید، بکوشید از هم اکنون که باز مبارزه با صورتی دیگر آغاز شده است زهد انقلابی را پیشه کنید، به کم قناعت کنید تا دشمن نتواند در صفوف شما رخنه کند.

برادران و خواهران، هم‌اکنون که فریادهای شما و مشت‌های گره کرده‌ی شما برای محو استبداد و برای بیداری عدالت، بلند است و گره کرده است، بکوشید و به این نکته توجه داشته باشید، چون در مبارزه مسئله‌ی خشونت مطرح است، در مبارزه مسئله‌ی شدّت و حدّت مطرح است؛ آنجا توجه داشته باشید که قرآن هرجا از جهاد، هرجا از قتال، سخن می‌گوید، هرجا از پیکار، از نبرد، از جنگ، از فریاد، سخن می‌گوید بلافاصله به لفظ «فی سبیل‌الله» اشاره می‌کند، بگویید مبارزه‌ی ما برای خدا است، فی سبیل‌الله است تا کوچک‌ترین حرکت شما، نفس کشیدن شما، به حساب شما در پیشگاه خداوند ثبت و ضبط شود.

نماز و نیایش‌های شبانه را فراموش نکنید

تذکری را که باز من پیوسته مقیّد بودم عرض کنم، برادران جوان و خواهران جوان، در مبارزه، در پیکار، در نبرد، مواظب باشید، رابطه‌های شما با خدای شما، با پروردگار شما، با همان ذات مقدسی که برای او تلاش می‌کنید، برای او جهاد می‌کنید، فرمان او را می‌برید، قطع نشود؛ نماز را فراموش نکنید که بزرگ‌ترین رابطه‌ی شما با خداوند است؛ نیایش‌های شبانه‌تان را در یک جَوّ بی رنگی فراموش نکنید؛ عزیزان باید حداقل یک ساعت، دو ساعت، از وقت شبانه‌روزی خودتان را اختصاص دهید که با خدای خودتان خلوت کنید، محاسبه کنید، بر خویشتن مراقبه‌ی کامل داشته باشید.

به زنان بی‌حجاب توهین و اهانت نباشد/ شیوه ما شیوه اسلام است

چون قرار است که حضرت آیت الله طاهری نیز (صلوات و شعار حاضرین) سخنانی ایراد فرمایند و بعد نماز ظهر و عصر خوانده شود، من در همین لحظات سخنان خود را ختم می‌کنم. عنوان سخنرانی نداشت تا بحثی مُدوّن داشته باشم؛ فقط تذکر بود، عرض کردم بارها تلفن شد که تذکر دهید؛ بعضی از افراد بر اساس جهالت یا غرض‌ورزی مزاحم بعضی از خانم‌هایی که هنوز بی‌حجاب هستند و از جَوّ مسموم و اختناق‌آلود زمان جاهلیتِ دیروز خود را عوض نکرده‌اند به آنان حمله‌ور می‌شوند، اهانت می‌کنند، توهین می‌کنند، این رسم غلط است؛ من می‌دانم که صفوف مسلِم چنین نخواهد کرد، ولی می‌خواهم بگویم که اگر یک مغرضِ جاه‌طلب برای آلوده کردن اذهان هم دست به چنین کاری می‌زند شما شدیدا او را برحذر کنید و بگویید که شیوه‌ی ما شیوه‌ی اسلام است. باید به زنان درس آزادی و شهامت و شجاعت از مکتب پر فیض حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه کبری (س) و حضرت زینب کبری (س) یاد داد؛ باید به زن مسلمان یاد داد که پیشگامِ تو، قهرمانِ تاریخ تشیع یعنی زهرا (س) است؛ باید به مرد مسلمان یاد داد که ما مخالف استبداد، مخالف دیکتاتوری هستیم، هر نوع دیکتاتوری را محو می‌کنیم و از بین می‌بریم، پیشوای ما علی(ع)، پیشوای ما رسول الله (ص) است و مردان حق‌طلب، مواظب باشید هرج و مرج در صفوف شما پیدا نشود.

مواظب باشید آنچه که خطرناک است، و در این مقطع زمانی از همه چیز خطرناک‌تر مسئله‌ی تفرقه است، این مسئله است که ما در مقابل هم بایستیم و نیروهایمان را فرسایش بدهیم؛ باید مردانه، تحت لوای توحید و خدا و قرآن و اسلام به رهبری امام کبیر، امام اعظم، مجاهد بزرگ یعنی انسان بزرگ‌مردی که تمام خواسته‌های شما در وجود او متبلور است، به راه خود ادامه دهیم.

از امروز مبارزه به صورت دیگری آشکار می‎شود/ ما وارث حکومت قرآن هستیم، باید اخلاق اسلامی پیدا کنیم

بیش از این سفارشی ندارم، در اصل برنامه قید شده بود که خطبه و نماز، یعنی نمازجمعه، ولی از آنجایی که باز قرار بود که صفوف توحیدی شما متشکل‌تر شود، متحد شود، برای این منظور قرار شد که امروز نماز ظهر و عصر خوانده شود، بنابراین توجه همه عزیزان را جلب می‌کنم که در راهپیمایی مواظب باشید هرج و مرج ایجاد نشود و نه امروز بلکه فردا و نه فردا بلکه تمام روزهایی که در پیش داریم؛ تمام روزهایی که ما از همین امروز و فردا آماده شده‌ایم که در سرزمینی که کِرم‌هایش را، زالوهایش را، بت‌هایش را، الهه‌هایش را، بیرون رانده‌ایم بذر توحید بیفشانیم، بذر قرآنی بیفشانیم.

مواظب باشید عزیزان از امروز مبارزه به صورت دیگری آشکار می‌شود، به صورت دیگری آغاز می‌شود؛ مسئله خدا است، مسئله حکومت اسلامی است، مسئله حکومت قرآن است؛ شمایید که می‌خواهید بگویید ما وارث حکومت قرآن، وارث اسلام هستیم باید اخلاق اسلامی پیدا کنیم، باید اخلاق قرآنی پیدا کنیم، باید از امروز مواظب باشیم در جزء جزء حرکاتمان نکند رنگ خدایی نباشد، صبغه خدایی نباشد، اگر چنین شد خداوند پیروزی ما را ضمانت نخواهد کرد. چرا تا امروز پیروزمندانه جلو آمده‌اید؟ برای همین منظور که کوشیدید تا صفوف توحیدی خودتان را متشکل کنید، یک کل توحیدی شوید، این جمعیت گسترده و عظیم که امروز در اصفهان و سایر شهرها است، نمایانگر این سخن است که ما یک کل توحیدی هستیم، بنابراین کل توحیدی، یک نظام توحیدی، همانند انگشتان دست آنقدر برای اداره کردن همگامی دارد و مانند اعضای یک پیکر.

تمدن آینده در ایران پایه‌گذاری خواهد شد

درود بر همه‌ی شما، آفرین بر همه‌ی شما ملت قهرمان، ملت مستضعف، ملت بزرگ، ملت عظیم که منطقه را به وحشت انداختید. درود بر همه‌ی شما که در آغاز یک راهی قرار گرفته‌اید که می‌کوشید به جهان اثبات کنید و اگر بعضی از جامعه شناسان معتقد بودند که تمدن آینده در آفریقا است، حال بسیاری از جامعه‌شناسان جدید معتقدند که تمدن آینده در «ایران» است و در این منطقه پایه‌گذاری و پی‌ریزی خواهد شد؛ شما وارث یک تمدن سنگینی خواهید بود که به دنیا می‌گویید که من وارث اسلام هستم و با قانون اسلام آمده‌ام تا برتری قانونم را، برتری حکمم را، برتری فرمان خدایم را، به جهان اثبات کنم؛ این شما بودید که سایر خلق مستضعف را در منطقه به فکر انداختید.

امروز که شاید بسیاری از خبرنگاران و خبرگزاران خارجی حضور دارند و سخن من را ابلاغ می‌کنند، بدانید که ما ملت مستضعف ایران فقط و فقط خواستار عدالت اسلام، حکومت اسلام، حکومت قرآن، حکومت حسین(ع)، حکومت امام صادق(ع) هستیم و بس. [شعار مردم: صحیح است صحیح است]

به فرمان قرآن، قطع دست تمام امپریالیست‌ها

اگر بعضی از خبرنگاران و خبرگزاری‌های خارجی در تفسیرهای خودشان دچار اشتباه می‌شوند بیایند و ببینند ملت اسلام هماهنگ می‌گوید که فقط و فقط اسلام و قرآن؛ و طبیعی است که به فرمان اسلام، به فرمان قرآن، قطع دست تمام امپریالیست‌ها اعم از شرق و غرب، یک دل و یک صدا به فرمان قرآن و طبق خواسته زعیم مجاهد خواستاریم و بس. [شعار جمعیت: صحیح است صحیح است]

ملت مستضعف اسلام که طی مبارزات شکوهمند خود در این مقطع زمانی قرار گرفته است، شورای انقلاب اسلامی حضرت مجاهد کبیر امام بزرگ پیشوای دریادل و آگاه را با کمال جان پذیرا است [شعار جمعیت: صحیح است صحیح است].

ملت مسلمان اسلام و ملت قرآن، ملت آگاه، مبارزه کرده است برای ایجاد عدل؛ بکوشیم تا خود عادل باشیم، در یکی از جملاتی که راجع به امام زمان(عج) پیشوای عدالت پرور، آن پیشوای دادگستری که امروز زعیم ما و پیشوای ما، از حلقوم مبارکش یعنی امام حجت بن الحسن العسکری سخن می‌گوید [صلوات حاضرین]،

(پرورش: اگر می‌خواهید به احترام نام امام زمان، یعنی فرمانده بزرگ، پیشوای دادگستر، صلوات بفرستید، هماهنگ. صلوات جمعیت: اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم و اهلک اعدائهم).

 ملت اسلام امروز سخنان مرجع خود را، همان سخنان امام و رهبرمان یعنی امام زمان (عج) می‌داند و بس؛ و فقط و فقط اعتقادش در این زمینه است.

بنابراین توجه داشته باشید، قطعنامه‌ای که صادر می‌شه و بیان می‌شه، همه‌تان هماهنگی در آن داشته باشید که بعد از سخنان پیشوا و مرجع مجاهد ما خوانده خواهد شد. همه شما را به خدای بزرگ می سپارم. موفقیت تان را، پیروزی تان را، سعادت تان را، بهروزی تان را برای بارور کردن نهال های اسلامی و برای اثربخشیدن به تمام فرامین قرآنی در بین تمام جوامع و تمام ملل، از پیشگاه خدای بزرگ خواستارم.

خدایا به همه تلاشگران راه خودت نصرت و پیروزی و فتح عنایت بفرما. (الهی آمین)

خدایا به جلال حسین بن علی (ع)، آن انسان آگاه و آزاده‌ای که فقط سوخت تا به شبستان سرد و بی‌فروغ بشریت نور امید بپاشد، به آبروی این مرد بزرگ همین لحظه را لحظه پیروزی، لحظه‌ی بهروزی و فتح و نصرت برای همه برادران و خواهران مسلمان ایران قرار بده. (الهی آمین)

خدایا به حقیقت حجت بن الحسن (عج) سایر رزمندگان و تلاشگرانی که در گوشه و کنار این مملکت، فریاد آزادی خواهی و عدالت خواهی‌شان بلند است، نصرت و پیروزی عنایت بفرما. (الهی آمین)

خدایا به حقیقت قرآنت، به ما توفیق عنایت کن که بتوانیم در سایه تعالیم تو و تعالیم قرآن مقدست یک جامعه اسلامی نمونه به تمام ملت‌های عالم نشان بدهیم. (الهی آمین)

خدایا! شهیدان ما، آن‌ها که قبل از ما رفتند و آگاهانه این راه را برگزیدند و همانند قلبی شدند که از رهگذر این قلب به یک یک شریان‌های جامعه ما نورِ حیات، نورِ امید جریان پیدا کند، همه آنان را در این روز اربعین حسینی در جوار رحمت بیکران خودت جای بده. (الهی آمین)

خدایا به آسیب‌زدگان ما، به مصیبت زدگان ما، آن‌ها که در واقعه طبس و آن‌ها که در زلزله «قائن» از بین رفتند و سایر مصیبت‌زدگان، خدایا همه آنان را در جوار رحمت بی‌کرانت جای بده. (الهی آمین)

و آخر دعوانا أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِين

(صلوات حاضرین)

تیتر روزنامه کیهان مورخ 30 دی 1357- عظیم‌ترین راهپیمایی مذهبی و سیاسی تاریخ- ما خواهان جمهوری آزاد اسلامی هستیم.

تیتر روزنامه اطلاعات مورخ 30 دی 1357- میلیون‌ها نفر به انقلاب رأی اعتماد دادند- اعلام اصول جمهوری اسلامی.

استاد پرورش در سالهای آخر عمر

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

4 + شش =