به گزارش اصفهان زیبا؛ صدای بوق ممتد دستگاه کارتخوان اتوبوس، زن را کلافه میکند. چند بار کارت اتوبوس را به دستگاه کارتخوان نزدیک میکند؛ اما دوباره بوق ممتد شنیده میشود. چشمانش از تعجب گرد شده، کارت را نگاه میکند. به مسافری که روی صندلی نشسته نگاه میکند و میگوید که تازه کارتش را شارژ کرده است. خانم میگوید: «کمی صبر کنید کارت را دوباره بزنید.» دستگاه خوب کار نمیکند. کارت را دوباره میزند و اینبار صدای بوق تأیید شنیده میشود. باز دوباره کارت شارژ را نگاه میکند.
یک دستگاه هم اینجا بود که برداشتند؛ ما باید کارتمان را شارژ کنیم
کارت را میبرد سمت باجه تا شارژ کند. مرد باجهدار کارت را میبرد سمت دستگاه. کارت بانکی را میکشد و عملیات ناموفق حک میشود روی برگهای که از دل دستگاه بیرون میزند.دومرتبه عملیات را تکرار میکند و دوباره همین اتفاق میافتد. مرد باجهدار میگوید:«خانم دستگاه خراب است؛ بروید جای دیگری.» خانم با اخمی که از عصبانیت روی صورتش حک شده، میگوید: «همین؟! الان کجا باید شارژ کنم؟ دستگاهی که نیست. یک دستگاه هم اینجا بود که برداشتند. ما باید کارتمان را شارژ کنیم.»
شاید این اتفاقات از وقتی شروع شد که دستگاههای کارتخوان اتوبوسها تغییر کرد. اتوبوسرانی برای هوشمندسازی وارد مرحله جدیدی شد. انتقال از یک دنیای سنتی به دنیای هوشمندسازی.
قرار است شارژ کارت اتوبوسها و دسترسی بهتر مردم به دستگاههای کارتخوان فراهم شود
آنچه مسئولان شهری در این سالها درباره هوشمندسازی گفتند، خبر از اتفاقات خوبی میداد که قرار است شارژ کارت اتوبوسها و دسترسی بهتر مردم به دستگاههای کارتخوان فراهم شود. قولهای زیادی دادند؛ آسودگی شارژ کارتها از خانه و از دنیای اینترنت و سامانه.
البته در مسیر هوشمندسازی حرکت به سمت تابلوهای هوشمند و اجرای طرحی که زمان حرکت اتوبوسها را روی صفحههای نمایشی در ایستگاهها نشان میداد، رفت؛ اما این اتفاق همه آن چیزی نبود که قول داده شده بود. این طرح هم با تأخیرات زیادی اجرا شد و هنوز مشکلاتی دارد؛ اما توانست در سال جدید با رفع اشکالاتش، زمانبندی خوبی به مسافران بدهد.
اما در سالهای اخیر روند انتقال از دنیای سنتی به دنیای هوشمندسازی در حوزه کارتهای اتوبوس که در مترو هم استفاده میشد، با تأخیر روبهرو شد.
آنلاین بودن سیستم، مردم را با مشکل روبهرو کرده است
دستگاههای جدیدی که در اتوبوسها نصب شده، هنوز با تأخیر مواجه است و مردم هنگام زدن کارت با مشکلاتی مواجه میشوند. آنلاین بودن سیستم دلیل این تأخیرها عنوان شد که هنوز هم بهخوبی برطرف نشده است.
یکی از اهدافی که هوشمندسازی و انتقال در این سیستم دنبال میکرد، این بود که دسترسی مردم به شارژ کارتهای اتوبوس بهتر شود؛ اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد. دستگاههایی که در ایستگاهها نصب شده بود و بهصورت آنلاین میتوانست به مردم برای شارژ کارت اتوبوس کمک کند، از رده خارج و از تمامی جایگاهها جمعآوری شدند.
این درحالی بود که تنها راهی که مردم برای شارژ کارتهای اتوبوس داشتند، مراجعه به باجههایی است که افرادی با کمی معلولیت مسئولیت شارژ را بر عهده دارند. این مسئله و نبودن راههای جایگزین باعث ازدحام جلوی باجه شارژ کارتهای اتوبوس است و این درحالی است که باجهها در بسیاری از نقاط شهر وجود ندارد و مسافران مسافتی را برای شارژ کارتها باید طی کنند.
بررسی این مشکلات در روزنامه «اصفهانزیبا» از سازمان هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفت؛ اما متأسفانه مسئولان مربوطه ادعا کردند که مشکلات کارتهای اتوبوس حل شده و مربوط به مدت کوتاهی بوده است.
آنچه شواهد موجود در شهر نشان میدهد، هنوز مردم با این مشکلات دستهوپنجه نرم میکنند. به نظر میرسد فراهم نبودن زیرساختهای لازم برای اجرای پروژهای که هوشمندسازی نام گرفته، امروز مشکلات مردم را بیشتر کرده است.
هوشمندسازی در شهرها امروز یکی از اولویتهاست. هوشمندسازی میتواند مشکلات مردم را بسیار کاهش بدهد و در زمان و وقت مردم صرفهجویی کند؛ اما فراهم نبودن زیرساختها نهتنها مشکلات را کاهش نمیدهد؛ بلکه مردم را دچار مشکل میکند و آنها را نسبت بهاتفاق مؤثری که قرار است در خصوص هوشمندسازی بیفتد، بدبین میکند.