جای تَر خودروی داخلی

خودرو بدون شک و با اختلاف جزو مهم‌ترین دغدغه‌های افراد است. برخی به آن نگاه کالای مصرفی دارند (متأسفانه تعداد این افراد خیلی کم است) که هرچه کیفیت و امکانات بیشتر داشته باشد، بیشتر در نگهداری آن دقت دارند تا عمر بیشتری کند.

تاریخ انتشار: 10:29 - پنجشنبه 1403/08/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
جای تَر خودروی داخلی

به گزارش اصفهان زیبا؛ خودرو بدون شک و با اختلاف جزو مهم‌ترین دغدغه‌های افراد است. برخی به آن نگاه کالای مصرفی دارند (متأسفانه تعداد این افراد خیلی کم است) که هرچه کیفیت و امکانات بیشتر داشته باشد، بیشتر در نگهداری آن دقت دارند تا عمر بیشتری کند. از آن طرف برخی نگاه کالای سرمایه‌ای روی آن دارند و دنبال افزایش سرمایه خود هستند. از زمانی که زمین و مسکن در قالب یک کالای سرمایه‌ای دست‌نیافتنی‌تر شده، خودرو به‌عنوان کالای سرمایه‌ای (متأسفانه) بیشتر موردتوجه سرمایه‌گذاران به‌منظور سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

تفاوتی هم ندارد خودرو تولید داخل باشد یا تولید خارج؛ سرمایه‌گذار دنبال افزایش سرمایه‌اش است. تولیدکنندگان داخل با متنوع‌کردن سبد تولیداتشان قصد دارند هر قشری را با هر نوع سطح درآمدی جذب خود کنند؛ اما تولیدکنندگان خارج به خاطر داشتن بسیاری از پارامترهای مختلف به‌ظاهر از اقبال بیشتری در بین خریداران خودرو برخوردارند. حتی دیده شده که با وجود مشکلات فنی در تولیداتشان باز هم از میزان این توجه در خریداران کم نشده است. در این میان یکی از کمکی‌های افزایش سهم بازار محصولات تولید داخل در بین خریداران خودرو، بدون‌شک نمایشگاه‌هایی است که به‌صورت سالانه در گوشه و کنار کشور برگزار می‌شود؛ نمایشگاه‌هایی که یکی از آن‌ها در فاصله 13 تا 16 آبان در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان برگزار شد.

پس تولیدات داخلی کجا بودند؟

قصد کردیم به‌منظور بررسی نمایشگاه به آن سر بزنیم. وارد نمایشگاه شدیم؛ جایی که محصولات ژاپنی ابتدا خودنمایی می‌کردند. پیش رفتیم و چشممان به جمال محصولات چینی باز شد؛ نه یکی، نه دوتا؛ قریب به هفت‌‎هشت برند مختلف وارداتی توسط نمایندگانشان یکی پس از دیگری غرفه‌های ریز و درشت گرفته بودند. باز هم پیش رفتیم تا بلکه بتوانیم تولیدات سبک داخلی را هم ببینیم؛ اما خبری نبود. تنها یک غرفه از محصولات سنگین و نیمه‌سنگین ایران‌خودروبخش دیزل وجود داشت. پیش یکی از غرفه‌داران رفتیم و پرسیدیم پس سواری‌های ایران‌خودرو کجاست؟ غرفه‌دار اظهار کرد که ایران‌خودرو تنها از بخش دیزل محصولاتش را شرکت داده و خبری از سواری‌های سبک این گروه خودروسازی نیست.

پرسیدیم از سایپا هم خبر داری؟ گفت، آن‌ها کلا شرکت نکرده‌اند! برای اطمینان بیشتر نزد کمیته اجرایی نمایشگاه رفتیم و از حضور خودروسازان داخلی جویا شدیم. خبر درست بود: «تولیدکنندگان داخلی در بخش سواری‌های سبک اصلا حضور نداشتند»! ظاهرا نمایشگاه برای حضور تولیدکنندگان داخلی حتی فضا هم اختصاص داده بودند؛ اما به علت مصوبه مدیران این شرکت‌ها، این تولیدکنندگان امکان حضور نداشتند. چندی پیش در شهریورماه نمایشگاه خودرویی در مشهد برگزار شده بود و آن‌طور که گفته می‌شد، تولیدکنندگان داخلی همه‌جوره با همه محصولات درحال تولید و تولید آینده خود حضور داشتند و سنگ تمام گذاشتند. انگار دیگر برای نمایشگاه اصفهان قصد هزینه‌کردن نداشتند.

چیزی که در نمایشگاه اصفهان قابل‌تعریف بود، در سه کلمه خلاصه می‌شد: «جولانگاه محصولات چینی»؛ چه مونتاژی چه وارداتی. البته گروه‌هایی هم بودند که تولیدات چینی را بومی‌سازی کرده بودند؛ اما باز هم نمی‌شد لفظ تولید داخلی را به آن‌ها داد. روی سخن به‌طورمستقیم با گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپاست. بازار اصفهان به‌عنوان مرکزیت کشور ظرفیت زیادی برای آشنایی مردم با تولیدات آینده این شرکت‌‌ها دارد و می‌تواند سهم خوبی را برای این شرکت‌ها ایجاد کند؛ اما افسوس که خودروسازان داخلی دولتی به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند بازارسازی است. بالاخره خیال آن‌ها از فروش راحت است. آن‌ها حتی نمی‌توانند پاسخگوی پیش‌فروش‌های خود باشند؛ چرا باید بازارسازی کنند؟! از حق نگذریم، غرفه‌های تولیدات خارجی تمام تلاششان را کرده بودند و به بهترین شکل به غرفه‌هایشان رسیده بودند. می‌توان گفت که نمایشگاه حتی با حضور نداشتن ایران‌خودرو و سایپا یک نمایشگاه حرفه‌ای بود و رضایت بازدیدکنندگان را جلب کرده بود.

هر دو خودروساز نام‌برده محصولاتی جدیدی را برای تولید و ارائه به بازار در آینده نزدیک دارند. به‌طورحتم نمایش آن‌ها در نمایشگاه اصفهان می‌توانست سهم بازار را حتی اندک، به نفع این تولیدکنندگان جابه‌جا کند؛ اگر نگاه فروش تضمین‌شده بگذارد.اما گله‌ای هم به برگزاری نمایشگاهی وجود دارد. اصلا چرا باید نمایشگاهی با یک موضوع به فاصله یک ماه و نیم در دو نقطه کشور برگزار شود؟ چنین چیزی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست!

نمایشگاه‌ها حتی اگر موضوع نزدیک به هم داشته باشند هویت دارند؛ به این معنی که برگزارکننده آن‌ها یک شرکت است، برند دارد، لوگو دارد، برنامه‌های زمان‌بندی مشخص‌شده دارد، سود و زیان برگزاری آن‌ها متوجه شرکت صاحب آن موضوع نمایشگاهی است. آن شرکت با توجه به برنامه‌اش می‌رود محلی را در شهری اجاره و نمایشگاهش را آنجا برگزار می‌کند. بعد از اتمام کار هم جمع می‌کند و می‌رود. مزایای زیادی هم برای شهرها و هم برای شرکت‌کنندگان در آن نمایشگاه‌ها ایجاد می‌شود. به‌هرحال این شکل برگزاری نمایشگاه با کم‌وکاستی‌‌های بسیار، حرفه‌ای نیست و اصلا اگر برگزار نشود، بهتر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 2 =