به گزارش اصفهان زیبا؛ کارخانههای بزرگ تولیدی در اصفهان فعالیت دارند؛ ولی گاهی این صنایع برند مطرح و مشخصی ندارند. در برخی صنایع متوسط نیز هیچ نام شناختهشدهای به چشم نمیخورد و اساسا تلاشی برای آن انجام نگرفته است. در برخی حوزهها مثل کسبوکارهای آنلاین یا کالاهای زودمصرف، شرکتهای نامآشنایی داریم که جزو انتخابهای اول مردم به شمار میروند؛ اما متأسفانه در سطح بینالملل یا منطقه، خبری از آنها نیست یا بهخوبی معرفی نشدهاند. فقدان تیم کاربلد و مدیر برندینگ، یکی از نقاط ضعفی است که برندسازی برای بسیاری از محصولات را در اصفهان با مشکل مواجه کرده است.
به گفته کارشناسان برندینگ، تربیت و نگهداری این افراد دشوار است و وقتی که به سطح مدیریتی میرسند، تقاضا برای آنها در دیگر مناطق نیز وجود دارد. برندسازی یکی از مسائلی است که در حوزه مدیریت بازاریابی میتواند موجب توسعه بازار و معرفی هرچه بیشتر توانمندیهای صنعتگران داخلی به جامعه شود؛ چراکه رشد تولید، توزیع و مصرف کالاهای جعلی با نشان (برند)های معتبر و لوکس در کشور تهدیدی برای تولید داخلی بهشمار میرود.
هرچند برخورداری از سرمایه مالی، دانش، تجهیزات و دسترسی به مواد اولیه از مزیتهای تولید بهشمار میرود؛ اما داشتن مشتری وفادار همراه با مزیتهای فوق، مهمترین ابزار و بزرگترین سرمایه بوده که رکن اصلی بقا و توسعه بنگاههای اقتصادی است. درواقع، موفقیت بنگاه اقتصادی درگرو رعایت حقوق مصرفکننده و حفظ مشتری است. به این لحاظ، رشد تولید برای تحقق افزایش فروش و توسعه سهم بازار، نیازمند برندسازی داخلی است تا در رقابت با محصولات خارجی، امکان موفقیت در بازارهای داخلی و صادراتی وجود داشته باشد.
صنایع بزرگ با مصرفکننده نهایی مرتبط نیستند
یک کارشناس برندینگ به «اصفهان زیبا» میگوید: «مفهوم برندینگ در صنایع بزرگ مانند فولاد، ذوبآهن و پتروشیمی با برندینگ در صنایع مصرفی متفاوت است. این شرکتها بهطورمستقیم با مصرفکننده نهایی در ارتباط نیستند و بنابراین نیازی به فعالیتهای برندینگ در سطح عمومی ندارند. یکی از دلایل این موضوع، عدم الزام این سازمانها به ایجاد ارتباط با مصرفکنندگان است. کارخانههایی مثل فولاد، ذوبآهن، خودروسازها و قطعهسازها قرار نیست برای عامه مردم محصول تولید کنند؛ بنابراین الزامی برای برندسازی عمومی ندارند.»
کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه برندینگ
رضا گنجوی تصریح میکند: «در اصفهان، شرکتهایی که بهدنبال برندسازی هستند، با چالشهای عمدهای مواجهند. یکی از این چالشها، کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه برندینگ است. درحالیکه در تهران افرادی باتجربه در این زمینه وجود دارند، اصفهان با فقر نیروی انسانی مواجه است. تربیت و نگهداری این افراد دشوار است و وقتیکه به سطح مدیریتی میرسند، تقاضا برای آنها در دیگر مناطق نیز وجود دارد. گنجوی خاطرنشان میکند: «برندسازی بهطورحتم نیازمند تیمهای قوی است؛ ولی ما ضعف بسیار شدیدی در حوزه نیروی انسانی متخصص در شهر اصفهان داریم. افرادی که بتوانند همراهی بخشهای مختلف یک سازمان را برای خلق برند ایجاد کنند؛ از خدماتش گرفته تا محصول و کیفیت و طراحی برند. چنین اشخاصی باید توان ایجاد رابطه با تیمهای مختلف را داشته باشند.»
دشواری در حفظ نیروهای متخصص برندینگ
این کارشناس برندینگ میافزاید: «تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه برند سخت است و نگهداری این نیروها نیز دشوار است. زمانی هم که به سطح بالایی در این حوزه میرسند که تقاضای کار از مجموعههای دیگر را دارند و نمیتوان آنها را حفظ کرد.»
فقدان مدیران باتجربه برندینگ
گنجوی عنوان میکند: «دلیل دیگر عدم موفقیت در برندینگ، نبود مدیران برند باتجربه است که بتوانند نقش خود را بهخوبی ایفا کنند. این مدیران باید با بخشهای مختلف سازمان تعامل داشته باشند؛ ازجمله تبلیغات، خدمات، فروش، توسعه محصول و روابط عمومی. در اصفهان، بیشتر مشاوران در حوزه تبلیغات فعالیت میکنند و این کمبود نیروی انسانی متخصص باعث میشود که مدیران برند نتوانند بهخوبی با دیگر بخشها همکاری کنند.»
او اذعان میکند: «درنهایت، برای موفقیت در برندینگ، نیاز به هوش اجتماعی و ارتباطی و تجربه است؛ زیرا مدیر برند باید بتواند با بخشهای مختلف سازمان ارتباط برقرار و همکاری لازم را ایجاد کند. این موضوع در اصفهان به دلیل کمبود نیروی انسانی و تجربه، چالشبرانگیز است.»
این کارشناس برندینگ میافزاید: «یک مدیر برند حداقل باید با پنج بخش سازمانی تعامل کند. بخش مربوط به تبلیغات، خدمات، فروش، توسعه محصول و روابط عمومی و ارتباطات. در بهترین حالت، مدیران میتوانند با بخش تبلیغات و ارتباطات سازمانی ارتباط برقرار کنند؛ اما بهطورمعمول در برقراری ارتباط با سه بخش قدرتمند دیگر سازمان که شامل فروش، توسعه محصول و خدمات ضعف دارند.»
ایجاد ارزشافزوده با برندسازی
نخستین مزیت برندسازی در صادرات محصولات تولید داخل، ایجاد و افزایش ارزشافزوده محصولات است. بهبیاندیگر، محصولات برندسازیشده بهطورمعمول با قیمت بالاتری به فروش میرسند؛ زیرا مصرفکنندگان به کیفیت و اعتبار برند اعتماد دارند. همچنین ایجاد تمایز در بازارهای رقابتی نیز از دیگر مزایای برندسازی است. درحقیقت در بازارهای جهانی که مملو از محصولات مشابه است، برندسازی میتواند به تمایز محصولات داخلی کمک کند. تقویت هویت اقتصاد ملی نیز از دیگر مزیتهایی است که از سوی کارشناسان و فعالان اقتصادی مطرح میشود. برندهای ملی میتوانند تصویری مثبت از کشور در ذهن مصرفکنندگان ایجاد کرده و به رشد صنعت و سرمایهگذاری خارجی کمک کنند. در دنیای امروز، دستیابی به بازارهای جهانی و تقویت جایگاه اقتصادی کشورها دیگر به تولید محصولات باکیفیت محدود نمیشود؛ بلکه نیازمند استفاده از ابزارهای نوین مانند دیپلماسی اقتصادی و برندسازی است.
از طرفی، برندسازی به صاحبان واحدهای تولیدی اصفهان این امکان را میدهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و درنهایت میتواند آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کند. صاحبان واحدهای تولیدی میتوانند برندی ایجاد کنند که مردم واقعا به آن اهمیت میدهند و درنهایت در گردونه رقابت به موفقیت دست پیدا کنند. استراتژی رشد برندینگ کسبوکار میتواند برای سازمانها به دستاوردهای مهمی منجر شود. برخی از مزایای استراتژی رشد برندینگ کسبوکار افزایش درآمد و بهبود سهم بازار است.
با اجرای استراتژیهای رشد مناسب، سازمان قادر است به تعداد بیشتری مشتری دسترسی پیدا کرده، محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کند و سهم بازار خود را افزایش دهد.
رقابتپذیری با برندسازی
شناخت برند قوی به سازمان کمک میکند تا رقابتی مزیتآفرین داشته باشد و در مقابل رقبا متمایز شود. استراتژی رشد کسبوکار میتواند به سازمان امکان توسعه نوآوری و فناوری را بدهد. با رشد و گسترش، سازمان به منابع بیشتری دسترسی پیدا میکند که میتواند در تحقق ایدههای پولساز نوآورانه و توسعه فناوریهای جدید کمک کند. این به سازمان امکان میدهد تا در صنعت خود پیشرو باشد، محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کند و رقابتپذیری خود را بالا ببرد.
استراتژی رشد کسبوکار میتواند منجر به بهبود عملکرد و بهرهوری سازمان شود.شناخت برند قوی به سازمان کمک میکند تا رقابتی مزیتآفرین داشته باشد و در مقابل رقبا متمایز شود. استراتژی رشد کسبوکار میتواند به سازمان امکان توسعه نوآوری و فناوری را بدهد. با رشد و گسترش، سازمان به منابع بیشتری دسترسی پیدا میکند که میتواند در تحقق ایدههای پولساز نوآورانه و توسعه فناوریهای جدید کمک کند. این به سازمان امکان میدهد تا در صنعت خود پیشرو باشد، محصولات و خدمات جدید را به بازار عرضه کند و رقابتپذیری خود را بالا ببرد. استراتژی رشد کسبوکار میتواند منجر به بهبود عملکرد و بهرهوری سازمان شود.
برندسازی به افزایش قیمت کمک میکند
برندسازی همچنین میتواند به افزایش قیمت محصول کمک کند. اگر محصولی با برند قوی در بازار موجود باشد، مصرفکنندگان ممکن است آمادگی داشته باشند بیشتر پرداخت کنند. از طرفی، اگر محصولی بدون برند یا با برند ضعیف باشد، احتمالا بهعنوان یک محصول ارزانقیمت تلقی خواهد شد. بهعلاوه، برندسازی میتواند به افزایش فروش محصول کمک کند. با داشتن یک برند معروف، محصول بهتر شناخته میشود و تبلیغات و بازاریابی آن راحتتر خواهد بود؛ همچنین مصرفکنندگان ممکن است بیشتر بهدنبال محصولات با برند معروف باشند و محصولاتی که بهعنوان یک برند شناخته میشوند را ترجیح دهند.