به گزارش اصفهان زیبا؛ ایده خیر به معنای ارائه راهکاری نوآورانه و کاربردی برای رفع یک مشکل اجتماعی یا نیاز ضروری است که با هدف ایجاد تأثیر مثبت و پایدار بر زندگی افراد یا جامعه شکل میگیرد. این ایدهها میتوانند در حوزههای مختلف مانند آموزش، بهداشت، معیشت، فرهنگ و دین باشند و عموما با محوریت کمک به نیازمندان و ارتقای سطح زندگی مردم طراحی میشوند. مرکز طرحهای نیکوکاری آلا «مطنا» یکی از مجموعههای خیری است که در اصفهان فعالیت میکند.
همافزایی، تسهیلگری در ارائه خدمات، جریانسازی پویشها بین گروههای نیکوکار مردمی برای ارتقای سطح خدمات، فراهمکردن امکانات و توزیع عادلانه کمکهای خیران و راهاندازی پویشهای ملی و منطقهای برای کمک به نیازمندان با همکاری گروههای نیکوکاری با هدف حفظ کرامت انسانی نیازمندان ازجمله اهداف مرکز طرحهای نیکوکاری آلاست. اخیرا مرکز طرحهای نیکوکاری آلا «مطنا» پویشی را راهاندازی کرده است با عنوان «از اینخونه به اونخونه» که تلاشی برای کمک به نیازمندان و توانمندسازی افراد جامعه است.
مهدی علیخاصی، مدیر این طرح میگوید: «در این طرح، اقلام مورداحتیاج نیازمندان به همت خیران اهدا و با همکاری گروههای نیکوکاری مردمی به دست نیازمندان میرسد. طرح “از این خونه به اون خونه” بهصورت مستمر در طول سال فعال است و خیران میتوانند با مراجعه به سایت نیکستان و درج مشخصات و تصاویر، اقلام و وسایل قابلاستفاده خود را برای اهدا به نیازمندان بارگذاری کنند. این سایت پس از بررسی و تأیید، اقلام را دراختیار گروههای نیکوکار مردمی برای تحویل به افراد تحت پوشش قرار میدهد. طی یک نیازسنجی اعلام شده است که مستمندان بیشتر به لوازم آشپزخانه نیاز دارند. این وسایل میتواند اقلام اهدایی نو یا دستدوم باشد که در صورت دستدوم بودن، باید سالم و تمیز باشد.
هدف این طرح، جمعآوری اقلام موردنیاز نیازمندان و جلوگیری از جمعآوری اقلام غیرضروری است؛ چراکه اهدای اقلامی که در خانه بلااستفاده مانده است، میتواند به نیازمندان (بهخصوص زوجهای جوان) کمک کند. طرح و پویش “رنگ زندگی” نیز یکی دیگر از طرحهایی است که این خیریه در دستورکار قرار داده.» مدیر مرکز مطنا بیان میکند: «در این طرح امکان ثبت اقلام اهدایی توسط افراد و ثبتنام گروههای نیکوکاری فراهم شده است. پس از ثبت اقلام، کارشناسان سایت بررسی میکنند که آیا اقلام به درد نیازمندان میخورد یا خیر و در صورت نیاز، با اهداکننده تماس میگیرند تا اقلام را تحویل بگیرند. این طرحها با شعارهای “نیکیهای شما تکثیر میشود” و “هرکسی هر کاری میتواند برای کار خیر انجام دهد”، هدفگذاری شده است.»
تقویت، حمایت و توانمندسازی گروههای نیکوکار مردمی رسالت نیکستان است
علیخاصی در ادامه اشارهای دارد به طرح «نیکستان». او دراینباره بیان میکند: «این طرح پلی بین توانمندسازی نیازمندان و بازار فروش است. رسالت نیکستان، تقویت، حمایت و توانمندسازی گروههای نیکوکار مردمی در حوزه اشتغالزایی، تسهیلگری اطعام، تهیه و تولید پوشاک و اقلام آموزشی و تأمین اسباب منزل و کسبوکار ویژه نیازمندان است؛ همچنین این طرح با هدف رفع مشکل بازاریابی و فروش محصولات تولیدی توسط توانمندشدن افراد تحت پوشش خیریهها طراحی شده است.
حمایت از گروههای نیکوکارِ توانمندساز و کارآفرین با عنوان “کارستان” یکی دیگر از اقدامهای این مجموعه است.» مدیر مرکز مطنا تصریح میکند: «نبود بستر مناسب برای عرضه محصولات تولیدشده توسط افراد تحتپوشش، مهمترین مشکل گروههای نیکوکار توانمندساز است؛ ازاینجهت کارستان در کنار گروهها قرار میگیرد و بستر مناسب برای عرضه محصولات در سایت نیکستان را فراهم میکند؛ همچنین در کارستان گروههای نیکوکار با معرفی و قبول تعهد درخصوص عرضه محصولات باکیفیت تولیدشده توسط افراد تحتپوشش خود اقدام میکنند.»
اجرای طرح ملی سفره پدری
طرح ملی سفره پدری که به نیت حضرت امیرالمؤمنین(ع) از ۱۳۹۹ آغازشده و هماکنون در دو بخش طبخ اطعام و تسهیلگری طبخ و توزیع اطعام فعالیت دارد، طرح دیگری است؛ همچنین توزیع غذا در مدارس مناطق محروم، طرح افطاری ساده با هزینهای بالغبر ۱۴۰هزار ریال برای هر نفر با مشارکت مردم و مساجد، درگیرکردن مردم در امور خیریه و کمک به نیازمندان و نیز رفع کمبود مدرسه و امکانات آموزشی در برخی مناطق بهویژه برای دانشآموزان اتباع از دیگر اقدامهای این خیریه است.
به گفته مدیر مرکز مطنا، تهیه بستههای آموزشی و لوازمالتحریر برای دانشآموزان نیازمند با هدف ایجاد شرایطی که آنها فقط دغدغه درسخواندن داشته باشند و نیز توانمندسازی کودکان کار و تلاش برای جدا کردن کودکان از چرخه کار و توانمندسازی آنها برای رسیدن به عزتنفس و خودکفایی و تحصیلات بهعنوان مهمترین عامل برای ریشهکن کردن فقر و بینیازی هدف این مجموعه برای قشر دانشآموز است.
علیخاصی با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ نیکوکاری و مسئولیتپذیری اجتماعی در بین مردم هدف این مجموعه است، بیان میکند: «خیریهها نباید به دنبال منفعت مالی باشند.»