در ادامه، این برنامه با بازدید از مترو کاوه و نشست خبری در سالن جلسات سازمان قطار شهری به پایان رسید. در این گزارش بخشی از صحبتهای مسئولان شهری آمده است. گزارش تکمیلی این تور در روزهای آینده منتشر میشود.
سامانه «اصرو»، راهبری برای تسهیل دسترسی شهروندان به اتوبوسهای شهری
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در این برنامه گفت: مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه براساس سامانه «اصرو» فعال است.
حسین حقشناس با اشاره به اینکه این سامانه دارای دو کارکرد ای.وی.آل، یعنی موقعیتیاب اتوبوس و ای.اف.سی یعنی پرداخت کرایه هوشمند است خاطرنشان کرد: نقش مهم ایننرمافزار در کاهش ترافیک، تسهیل دسترسی شهروندان به اتوبوس و اطلاع از زمانبندی اتوبوسهاست.
او ادامه داد: ناوگان حملونقل عمومی با زندگی شهروندان ارتباط تنگاتنگی دارد. افراد مختلفی که در این مجموعه کار میکنند در تلاش هستند تا بهترین خدمات را به شهروندان ارائه دهند.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: تکمیل ناوگان اتوبوسرانی، توسعه توقفگاه شهید مهرابی، کاهش سرفاصله قطارها از ۱۱ به ۸ دقیقه و توسعه حمل و نقل ترکیبی شامل ترکیب مترو، اتوبوس، مترو و دوچرخه از جمله برنامههای سال آینده حوزه حملو نقل است که نگاه شهردار اصفهان نیز در اولویت اقدامات شهرداری قرار گرفته و سایر برنامهها نیز شامل توسعه پارکینگها، ایجاد خطوط تندرو (BRT)، مدیریت حملو نقل بار، تاکسیرانی و… نیز در دستور کار قرار گرفته است.
ایجاد حملونقل ترکیبی در پایانه کاوه
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در ادامه این بازدید از ایجاد حمل و نقل ترکیبی در پایانه کاوه خبر داد و گفت: در قسمت انتهایی ترمینال کاوه یک مسیر دسترسی ایجاد شده که به مترو کاوه متصل میشود.
این مکان دارای پارکینگ ویژه برای خودروهای شخصی و پارکینگ دوچرخه است تا حملو نقل ترکیبی خوبی شکل بگیرد و مردم بتوانند به وسایل نقلیه عمومی دسترسی پیدا کنند. مردم از این امکانات استقبال ویژهای کردهاند.
رفع آنی مشکلات اتوبوسرانی در شهر با کمک مرکز مانیتورینگ
در ادامه این برنامه مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان وحومه گفت: سامانه 137 در مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی بهمنظور رسیدگی آنی به مشکلات حملونقلی شهروندان ایجاد شده است.
ما نمیتوانیم زمان را از دست بدهیم و باید درصدد حل مشکلات و شکایات شهروندان از جمله برهمخوردن نظم سرفاصله خطوط، تصادفات و… باشیم. عباس روحانی با اشاره به اینکه بازرسان حوزه حمل و نقل در سطح شهر حضوری فعال دارند، تصریح کرد: شکایت شهروندان در چند دقیقه پس از انتقال به عوامل نظارتی در سطح شهر، بررسی و رفع میشود.
او با بیان اینکه سیستم AVL سال ۹۱ در سازمان اتوبوسرانی راهاندازی شد اما به بهرهبرداری نرسید، خاطرنشان کرد: احیای تکنولوژی و توسعه سیستمهای نرمافزاری در دوره جدید مدنظر قرار گرفت؛ همچنین سازمان در سال ۹۹ تنها ۳۹۵دستگاه اتوبوس فعال داشت.
اما پساکرونا و افزایش تقاضای شهروندان و نیاز شهر میطلبید تا این تعداد افزایش یابد و با همین منظور برای خرید اتوبوسهای جدید اقدام کردیم.
تجهیز اتوبوسهای اصفهان به سیستمهای کاهش آلایندگی
در ادامه این بازدید و در بخش تعمیر و بازسازی اتوبوسها مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان از تجهیز اتوبوسهای اصفهان به سیستمهای کاهش آلایندگی خبر داد. روحانی خاطر نشان کرد: توقفگاه شهید مهرابی با ۲۵۰هزارمتر مربع تعمیرگاه اصلی شرکت اتوبوسرانی است که تعمیرات اساسی اتوبوسها در آن انجام میشود.
همچنین آمادهسازی، بازسازی، تعویض قطعه، بدنهسازی و اتاقسازی و تعمیر اتوبوسهای شهری در این توقفگاه انجام و به چرخه خدمترسانی وارد میشود. روحانی گفت: شرکت اتوبوسرانی در زمینه زیستمحیطی اقدامات مؤثری انجام داده که تجهیز برخی اتوبوسها به سیستمهای کاهش آلایندگی ازجمله آنهاست.
مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان اظهار کرد: خرید اتوبوسهای یورو ۴ و یورو ۵، استفاده از گازوییل پاک، استفاده از مکملها و احداث تصفیهخانه آب برای شستوشوی اتوبوسها که آب آن دوباره به چرخه مصرف برمیگردد، از دیگر اقدامات زیستمحیطی در این زمینه است.
بهرهبرداری ۱۰۰درصدی از سامانه «اصرو»؛ بهزودی
مدیر مطالعات و برنامهریزی معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان گفت: مرکز مانیتورینگ، مدیریت و کنترل ناوگان اتوبوسرانی از سال ۸۹ وارد فاز اجرایی طرح ایافسی در اصفهان شد و طی کمتر از یک سال توانست بهعنوان اولین کلانشهر در بین کلانشهرها این طرح را اجرا کند.
بهنام جلیلیان افزود: از سال ۹۹ توانستیم این سیستم و سامانه «اصرو» را پیادهسازی کنیم که طی ماههای آینده به بهرهبرداری صددرصدی میرسد. در این مرکز، مدیریت حدود ۱۰۰ خط که با ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در اصفهان فعالیت میکند، رصد میشود.