به گزارش اصفهان زیبا؛ گردشگران روی خوش به اصفهان نشان دادند؛ این موضوعی است که آمار و ارقامی که از زبان امیر کرمزاده، مدیرکل اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان جاری میشود، آن را تأیید میکند. وجود ابنیه تاریخی متعدد و فراوان و همچنین آبوهوا و طبیعت زیبای اصفهان باعث شده است بهرغم خشکی زایندهرود، مسافران این استان را بهعنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند و خاطرههای خوشی را با حضور در آن رقم بزنند. به گفته مدیرکل اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان، اصفهان همواره بعد از فارس و خراسان رضوی با استقبال گردشگران مواجه میشود.
♦ وضعیت حضور گردشگران نوروزی در اصفهان امسال چگونه بود؟
نوروز سال جاری، قریب به دومیلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۵ نفر اقامت در استان اصفهان به ثبت رسیده است و نزدیک به ۹ میلیون و ۳۴ هزار و ۳۰۵ نفر از مراکز تفریحی، آثار تاریخی و موزههای این استان بازدید داشتهاند. بازدیدهای نظارتی حاکی از این است که حضور گردشگران نسبت به سال گذشته 220 درصد رشد داشته است؛ همچنین حدود 693 هزار و 342 بلیت در اماکن تاریخی به فروش رفته که نسبت به سال گذشته، حاکی از رشد 25 درصدی است؛ در حوزه تردد نیز رشد یکدرصدی را شاهد بودیم. با توجه به خشکی زایندهرود این آمار قابلقبول است.
♦ اوج سفرها در چه بازهای صورت گرفت؟
در نیمه دوم نوروز و همچنین عید سعید فطر.
♦ مسافران بیشتر از کدام استانها بودند؟
تهران، لرستان، آذربایجان غربی و شرقی و فارس.
♦ با توجه به گرانیها و شرایط اقتصادی، انتظار میرفت حضور گردشگران امسال کاهش یابد؛ درحالیکه شما به افزایش آن اشاره میکنید. دلیل این مسئله از نظر شما چیست؟
رویکردی که مقامات استان اصفهان در پیش گرفتهاند، بر جذب گردشگر تأثیر بسزایی دارد؛ برای مثال، در سال گذشته حدود 60 اینفلوئنسر ایرانی و خارجی که در فضای مجازی فعال بودند و صفحات آنها بازدیدهای فراوانی داشت، به اصفهان دعوت شدند تا به معرفی جاذبههای گردشگری بپردازند. این مسئله باعث ایجاد موج خبری در رابطه با اصفهان در داخل و خارج شد و نشان داد این استان در حوزه گردشگری فعالیتها و اقدامهای بسیاری را انجام میدهد. توجه به این مسائل در ترغیب گردشگران به حضور در اصفهان اهمیت بسیار زیادی دارد؛ ضمن اینکه در این ایام، تلاش شد تا پروازها اضافه شوند؛ جادهها نیز بهبود یافتند و شهرداری اقدامهای خوبی در حوزه زیباسازی و عمرانی و شهری انجام داد. خوشبختانه آمارها حاکی از رضایت بیش از 95درصدی گردشگران است. در اصفهان جاذبههای گردشگری بسیاری وجود دارد که آن را به استانی بینظیر تبدیل کرده است. وجود 600 غرفه صنایعدستی که امسال توانستند حدود 40 میلیارد تومان فروش داشته باشند، فعالشدن سامانه مسافریار و ارسال پیامک در بدو ورود گردشگران به اصفهان و حضور راهنمایان گردشگری در اماکن مختلف ازجمله رویکردهای جدیدی بود که باعث شد مسافران، این استان را بهعنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند.
♦ آیا اصفهان، مقصد گردشگری ارزانی است؛ بهگونهای که افراد با هر توان مالی بتوانند به این استان سفر کنند؟
بله، 100درصد. با توجه به اینکه مدارس آماده میزبانی از گردشگران بودند و همچنین شهرداری کمپهایی مهیا کرده و هتلها و مهمانپذیرها و بومگردیهای مختلفی با سطوح متنوع آماده پذیرایی بودند، مشکلی از این بابت وجود نداشت و همه افراد میتوانستند در این شهر حضور پیدا کنند و از امکانات گردشگری استان بهره ببرند. از سوی دیگر، بلیتهای اماکن تاریخی برای شهروندان حدود 30 هزار تومان و برای گردشگران خارجی حدود 150 تا 300 هزار تومان بسته به بنا و کیفیت آن است؛ بنابراین میتوان اصفهان را مقصد گردشگری ارزانی دانست که سلیقههای مختلف را بهخوبی ارضا میکند؛ همچنین اصفهان دارای تنوع بینظیری درزمینه امکانات و جاذبههای گردشگری است؛ مثل سواحل رودخانهها که باید از آنها بهرهبرداری کرد. وجود میدانهای بینظیر و جهانی و کاروانسراها و باغهای متنوع و کلیساها و… ازجمله جاذبههای گردشگری اصفهان بهشمار میروند. از طرف دیگر، تنوع خوراک و اقوام و ادیان مختلف در اصفهان میتواند رنگ و روی دیگری به گردشگری بدهد. برگزاری رویدادهای مختلف در روستاها و شهرستانها نیز یکی دیگر از اقدامهایی است که میتواند به گردشگری رونق ببخشد. امسال نزدیک به 350 راهنمای گردشگری در بناهای تاریخی حضور یافتند که این مسئله باعث افزایش حضور گردشگران در استان شد.
♦ شما به تنوع خوراک در اصفهان اشاره کردید؛ درحالیکه شاید هنوز خیلیها از این تنوع خبر نداشته باشند؛ همچنین وقتی صحبت از جاذبههای گردشگری اصفهان به میان میآید، ناخودآگاه اذهان عمومی به سمتوسوی چندین بنای معروف میرود؛ درحالیکه در روستاها و شهرستانها نقاط مختلف بسیاری وجود دارد که میتواند گردشگران را به سمت خود بکشاند. آیا برای معرفی این مکانها به گردشگران تدبیری اندیشیده شده است؟
بله، موضوعی به نام «نیمه پنهان» گردشگری مطرحشده است که استاندار نیز بر آن تأکید دارد و تلاش داریم به آن بپردازیم؛ برای مثال، کارگاهگردی یکی از مواردی است که به آن پرداختهایم؛ بهطوریکه گردشگران با حضور در کارگاهها با صنایعدستی آشنا میشوند و میتوانند خریدهای مقرونبهصرفهای انجام دهند. تأکید بر معرفی بازارها و سراهایی که شاید تا پیشازاین چندان شناختهشده نبودند نیز یکی دیگر از اقدامها در این راستاست که تورگردانها و دفاتر و آژانسهای گردشگری به آن توجه ویژهای دارند و سعی میکنند با شناساندن آنها گردشگران را به آن سمتوسو بکشانند.
♦ آیا گردشگران به شهرستانها و روستاها نیز اقبال نشان دادند؟
بله، روستایی مثل ابیانه جزو مقاصد گردشگری است که مسافران همیشه در آنجا حضور دارند؛ البته در برخی از روستاها به دلیل سردی هوا، مسافران کمتر رفتوآمد کردند؛ اما بسیاری از روستاها و شهرستانها توانستند گردشگران خوبی را به سمت خود جذب کنند و اقامتگاههایشان تکمیل شود.
♦ شهرستانها یا روستاها با کمبود اقامتگاه مواجه نیستند؟
خیر، در برخی از روستاها اقامتگاهها باید بیشتر شوند؛ اما مشکل خاصی در آنها وجود ندارد. اصفهان با دارا بودن 500 بومگردی، بیشترین بومگردی در کشور را دارد. در حال حاضر، حداقلهای گردشگری در اصفهان وجود دارد؛ اما برای رسیدن به وضعیت ایدئال باید تلاشهای بیشتری صورت بگیرد؛ ضمن اینکه امسال قرار است دو هتل پنجستاره نیز افتتاح شود.
♦ کدام ابنیه بیشترین میزبانی از گردشگران را داشتند؟
حمام فین کاشان، چهلستون، عالیقاپو، مسجد امام و… .
♦ اصفهان ازلحاظ حضور گردشگران در کشور چه رتبهای را به خود اختصاص داد؟
هنوز آمارها بررسی نشده است و رتبهبندی صورت نگرفته. اما اصفهان همواره بعد از فارس و خراسان رضوی بیشترین حضور گردشگران را به خود اختصاص میدهد؛ مازندران و گیلان نیز جزو مقاصد پرطرفدار هستند؛ چون بسیاری از تهرانیها و اصفهانیها و یزدیها در آنجا ویلا دارند؛ برخی از مقاصد هم بهصورت فصلی گردشگران را جذب میکنند؛ درحالیکه اصفهان در فصول مختلف میزبان گردشگران است.
♦ با توجه به بازگشایی زایندهرود، آیا میتوان انتظار افزایش گردشگران در موج سوم سفرهای نوروزی به اصفهان را داشت؟
خیر، با آغاز فعالیتها و اشتغال افراد نمیتوان این انتظار را داشت؛ اما بازگشایی زایندهرود بهطورکلی تأثیر چشمگیری بر جذب گردشگر دارد.
♦ جارینبودن زایندهرود چه تأثیری بر حضور گردشگران داخلی و خارجی داشته است؟
این مسئله بسیار اهمیت دارد؛ چراکه یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری در اصفهان، همین زایندهرود است که میتواند باعث جذب گردشگر شود.
♦ آیا در سالهای اخیر جذابیتهای خاصی به امکانات گردشگری اصفهان اضافهشده است؟
بله، هتلها افزایشیافتهاند و حمامها و کاروانسراهای تاریخی موردتوجه قرارگرفتهاند؛ ضمن اینکه شهرداری پروژههای مختلفی را اجرا کرده و کیفیت خدمات بیشتر شده است؛ به همین دلیل دولت باید توجه بیشتری به زیرساختهای اعتباری داشته باشد؛ نهضت مرمت آثار تاریخی هم شکلگرفته که اصفهان در آن پیشتاز است.