وداع با آلرژی بهاری

آلرژی یا حساسیت، واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بی‌خطر مانند گردوغبار و گرده گیاهان و مواردی مانند آن است. این بیماری که بسیار شایع است، کم‌وبیش از هر 10 نفر، دونفر به گونه‌ای از آن دچار هستند.

تاریخ انتشار: 15:34 - چهارشنبه 1402/01/30
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
وداع با آلرژی بهاری

آلرژی یا حساسیت، واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن در برابر عوامل بی‌خطر مانند گردوغبار و گرده گیاهان و مواردی مانند آن است. این بیماری که بسیار شایع است، کم‌وبیش از هر 10 نفر، دونفر به گونه‌ای از آن دچار هستند.

برای رهایی از این بیماری می‌توانید از نظرات محمدجواد کاردانپور، مشاور، محقق طب سنتی و بنیان‌گذار مؤسسه ایوان استفاده کنید.

نتایج پژوهشی نشان می‌دهد کودکانی که به مکیدن انگشت شست یا جویدن ناخن دست خود عادت دارند، کمتر با خطر دچارشدن به آلرژی روبه‌رو هستند.

زیرا یکی از علل ابتلا به آلرژی رعایت بیش از حد بهداشت و شستن افراطی دست‌ها، به‌خصوص در زمان کودکی است که در زمان بزرگ‌سالی در صورت مواجهه با کوچک‌ترین آلودگی، سیستم ایمنی بدن واکنش شدیدی نشان می‌دهد.

کودکانی که با زایمان طبیعی متولد می‌شوند با عبور از کانال زایمان میکروب‌های طبیعی موجود در بدن مادر را دریافت می‌کنند و سیستم ایمنی بدنشان در برابر آن‌ها پاسخ می‌دهد که این فرآیند از واکنش بیش از حد و نابجای سیستم ایمنی در برابر مواد بی‌زیان مانند گرد و غبار و گرده گل و… جلوگیری می‌کند.

اتفاقات بدن طی واکنش‌های آلرژی

هنگامی که سیستم ایمنی فرد مبتلا به آلرژی یا حساسیت در معرض یک ماده حساسیت‌زا مانند گردوغبار یا گرده‌گل قرار می‌گیرد چند رویداد رخ می‌دهد:

بدنی که رطوبتش زیاد شده باشد، با کوچک‌ترین عامل محرکی سعی می‌کند که رطوبت‌های تجمع‌یافته در خون را دفع کند. به این علت اگر گرد و غبار وارد بینی شود، این رطوبت اضافی به سمت سر می‌آید تا توسط عطسه خارج شود.

اگر این عامل محرک به ریه برسد، رطوبت اضافی بدن به ریه ریزش می‌کند تا با سرفه دفع شود یا اگر با پوست تماس ایجاد کند، رطوبت اضافی به سطح پوست می‌ریزد تا با ایجاد خارش توسط بثورات و جوش‌ها و کهیر از بدن دفع شود و یا باعث ایجاد ورم در نقاط مختلف بدن مانند چشم‌ها و لب خواهد شد.

بدنی که رطوبت زیاد داشته باشد به هر عاملی که ناآشنا باشد، حساسیت نشان می‌دهد؛ برای مثال کسانی که با خاک و گرده‌گل زیاد سروکار ندارند زمانی‌که با این عوامل تماس پیدا می‌کنند علائم حساسیت و آلرژی تشدید می‌شود یا در مواجهه با گرده گل‌ها در فصل بهار دچار آلرژی خواهند شد؛ به همین علت افرادی که در عطاری کار می‌کنند، هیچوقت به گرد گیاهان و گرده گل حساسیت پیدا نخواهد کرد؛ ولی دیگران به محض ورود به عطاری شروع به عطسه خواهند کرد.

گاهی بدن به یک عامل خاص حساسیت نشان می‌دهد که این حالت بیشتر به طبیعت فرد بستگی دارد. برای مثال فردی که به باقلا یا کدو حساسیت دارد.

کسی که دچار غلبه سردی شده است، نسبت به موادی با طبیعت سرد واکنش نشان خواهد داد؛ مانند کسی که می‌گوید به آبلیمو یا آبغوره یا سرکه حساسیت دارد.

چون این عوامل باعث افزایش غلبه طبع سرد در بدنش می‌شوند و برای او مضر هستند.

بنابراین سیستم مدبره بدنش به آن‌ها واکنش نشان خواهد داد یا گاهی برای افراد گرم‌مزاج در صورت مصرف خوراکی‌های گرم یا تماس با برگ گیاهان گرم، موجب بروز علائم آلرژی خواهد شد. به همین دلیل گاهی افراد به فصل سرما آلرژی پیدا می‌کنند و گاهی به فصل تابستان یا بهار که این امر به طبیعت و غلبه طبع آن‌ها بستگی دارد.

سردشدن معده و افزایش حرارت کبد. برای جبران این سردی، تحریک خون و ریزش فضولات به زیر پوست یا در چشم و بینی و لب بروز می‌کند و علائم آلرژی را در فرد مبتلا تشدید خواهد کرد.

عوامل مؤثر در ابتلا به آلرژی

مصرف زیاد مایعات و نداشتن دفع مناسب نسبت به حجم مصرف مایعات توسط تعریق یا دفع ادرار.

طبیعت بدن (طبیعتی که از پدر و مادر به ارث می‌رسد که گاهی رطوبت در طبیعت غلبه دارد و گاهی حرارت‌های زیاد باعث بروز حساسیت و آلرژی خواهد شد.)

عوامل محیطی مانند الیاف و لباس‌های پلاستیکی، گرده گل‌ها، کپک، خز حیواناتی مانند گربه، نیش زنبور و گردوغبار، دود ماشین‌ها و کارخانه‌ها و شوینده‌های شیمیایی.

رعایت بیش از حد و افراطی بهداشت (شامل افراط در شستن دست‌ها، ضدعفونی‌کردن محیط و وسایل و بدن با مواد شیمیایی و اسپری‌های حاوی الکل که موجب ازبین‌رفتن میکروب‌های مفید می‌شود و همین امر زمینه را برای رشد میکروب‌های مضر و آسیب‌زا و همچنین ابتلا به آلرژی فراهم می‌کند.)

مشکل معده و سردشدن آن و به‌دنبال آن مصرف داروهای شایع مانند امپرازول و پنتوپرازول برای کاهش درد معده (از مهم‌ترین عوامل). با مصرف داروهای ضداسید، تولید اسید در معده متوقف شده و در اصطلاح طب سنتی معده سرد می‌شود.

همین امر موجب می‌شود تا سیستم مدبره برای هضم بهتر غذا، حرارت بدن را بالاتر ببرد. افزایش حرارت بدن با افزایش حرارت کبد و همچنین افزایش تولید صفرا همراه است که این دوعامل موجب تشدید علائم آلرژی یا به عبارت دیگر ریزش فضولات به زیر پوست و ایجاد خارش پوست، کهیر و… خواهد شد.

در واقع هر عاملی که موجب سردی معده شود مانند مصرف زیاد مایعات به‌خصوص بین غذا یا به‌صورت ناشتا، مصرف لبنیات مخصوصا ماست به همراه غذا، اجتماع سردی‌های مضر و دیرهضم مانند گوجه، سیب‌زمینی، لبنیات با سرکه و ماهی، گوشت گاو و مواردی از این قبیل، به علت افزایش حرارت کبد و تولید صفرا موجب تشدید علائم آلرژی خواهد شد.

پرهیزات آلرژی

مصرف آب و هرگونه از مایعات ، هرنوع لبنیات شامل شیر، دوغ، ماست، گوجه و مشتقات آن شامل سس و رب، سیب‌زمینی،غذاهای سنگین و بدهضم شامل ماکارونی، برنج و نان سفید (بدون سبوس)، بستنی، ژله، پاستیل.

تدابیر درمانی انواع آلرژی

کاهش مایعات و تخلیه فضولات (اولین و مهم‌ترین اقدام کاهش مصرف مایعات و تخلیه فضولات با حجامت یا فصد و همچنین تخلیه فضولات روده با مصرف ۷ تا ۱۴ روز جوشانده سناست.)

سه‌مرتبه حجامت عام و سپس حجامت ساقین و قدمین(قبل و بعد از آن باید مصرف مایعات کاهش یابد و رب انار یا انار یا سرکنگبین مصرف شود.)

مصرف‌کردن روغن بادام شیرین با جوشانده جو بعد از حجامت قدمین (سه مرتبه)، مصرف سبزی کاسنی و خرفه با غذا، مصرف کاهو و سکنجبین و همچنین عناب و انار و رب انار که به تصفیه خون بسیار کمک می‌کند.

مصرف زرشک و آلو (آلو به مقدار زیاد نباید مصرف شود؛ زیرا باعث التهاب مفاصل می‌شود.)

انجام فصد اکحل دست راست (دو مرتبه) با مشورت طبیب حاذق (در صورتی‌که بیمار با حجامت درمان نشود.)

مصرف سرکه بعد از هر وعده غذا یا ترکیب سرکه و روغن زیتون بعد از غذا، سویق عدس یا سویق جو، مصرف سرکنگبین یا سرکه شیره با خرما به جای آب،  مصرف شکر سرخ یا شکر نیشکر جایگزین قند و شکر سفید (علاوه بر پاک‌سازی بدن از فضولات، به تخلیه روده‌ها نیز کمک می‌کند.)

مصرف کدو (بهتر است کدوتنبل باشد؛ ولی اگر در دسترس نبود از کدو خورشتی هم می‌توان استفاده کرد.)

مصرف سیب قرمز با عسل (صبح ناشتا) یا سیب با نمک دریا، سویق سیب به‌عنوان یک وعده غذایی، درمان یبوست و سردی معده با اصلاح سبک زندگی و تدابیر درمانی مربوط به آن. تدابیر شامل منع مایعات بین غذا و پرخوری و همچنین مصرف نمک و هاضوم (آویشن، زنیان، سیاه‌دانه آسیاب شده) قبل و بعد از غذاست.

رژیم پاک‌سازی کبد (برای بهبود کامل آلرژی).

درمان اورژانسی آلرژی برای

کاهش علائم آن جوشانده سنا و عسل (به مدت ۷ تا ۱۴ روز پشـت سر هـم که در تخلیه رطوبت‌های اضافی و در نتیجه کاهش علائم آلرژی مؤثر است.)

مصرف سرکه به صورت خوراکی مخلوط سرکه و سدر روی محل کهیر، ضماد رنده‌شده کدو روی چشم (شب تا صبح بماند که برای خارش چشم مفید است.)

دود سیاه‌دانه برای بندآوردن موقتی آبریزش بینی (نباید مداوم مصرف شود. زیرا ماندگاری این رطوبت‌ها داخل مغز و بدن موجب غلیظ شدن و انجماد آن‌ها و نیز ابتلا به انواع سکته و فالج خواهد شد.)

چکاندن روغن مرزنجوش داخل بینی (برای پیشگیری از عطسه)، ضماد ترکیب حنا و سرکه یا پوست کدو (برای پیشگیری از خارش بدن)، مصرف ترنجبین با شیرخشت (به کاهش حرارت و علائم فشارخون بالا و غلبه دم کمک می‌کند.)

حجامت درمان اصولی آلرژی با انجام حجامت صورت می‌گیرد و هرکدام از موارد بالا فقط برای کاهش موقتی علائم آزاردهنده آن است و قبل از انجام حجامت به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. زیرا حرارتی را که باعث ریزش فضولات به زیر پوست می‌شود، کاهـش می‌دهد در نتیجه فضولات دوباره به داخل بدن بازمی‌گردند.

جایگزین کورتون. کورتون به دلیل سردی بسیار شدیدی که دارد، یکی از داروهای اصلی مورداستفاده برای آلرژی است و سردی شدید آن موجب می‌شود تا بدن در مواجهه با عوامل محرک، تحریک نشود؛ ولی فضولاتی که در بدن تجمع پیدا کرده و به دنبال راه خروجی هستند تا با تحریک دفع شوند، با مصرف کورتون و داروهای آنتی‌هیستامین مانند ستیریزین، لوراتادین، دیفن هیدرامین و… در بدن حبس می‌شوند.

معمولا این فضولات که از جنس رطوبت‌های اضافی هستند، در مفاصل جذب می‌شوند و خوردگی ایجاد می‌کنند که باعث ابتلا به پوکی‌استخوان می‌شوند. به همین علت یکی از عوارض اصلی مصرف کورتون‌ها ابتلا به پوکی‌استخوان شدید است؛ ولی حجامت که جایگزین اصلی کورتون است، برای افرادی که مصرف مایعات را محدود کنند، باعث دفع فضولات و رطوبت‌ها از خون می‌شود.

 

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده + نه =