با اختلال‌های این فصل چه کنیم؟

تدابیر پاییز

پاییز برای بعضی افراد می‌تواند بسیار دل‌نشین و برای بعضی دیگر همراه با تشدید علائم و بیماری‌ها باشد. از نگاه طب ایرانی، افراد با مزاج یا سوءمزاج سرد و خشک و سالمندان در این فصل که طبیعت سرد و خشک دارد، می‌توانند آسیب‌پذیرتر از سایرین باشند.

تاریخ انتشار: 10:31 - پنجشنبه 1403/07/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تدابیر پاییز

به گزارش اصفهان زیبا؛ پاییز برای بعضی افراد می‌تواند بسیار دل‌نشین و برای بعضی دیگر همراه با تشدید علائم و بیماری‌ها باشد. از نگاه طب ایرانی، افراد با مزاج یا سوءمزاج سرد و خشک و سالمندان در این فصل که طبیعت سرد و خشک دارد، می‌توانند آسیب‌پذیرتر از سایرین باشند.

برخی از اختلالات گوارشی، پوستی، درد مفاصل، علائم و بیماری‌های دستگاه تنفسی چون تنگی‌نفس و سرفه، همچنین اختلالات خواب ازجمله مشکلاتی است که در پاییز امکان شدت‌گرفتن دارند.احساس افسردگی و دل‌گیری در فصل پاییز نیز افزایش می‌یابد و افراد با زمینه افسردگی بیش از سایر فصول سال دچار عود علائم می‌شوند. یکی از علل مطرح‌شده، کاهش تابش نور خورشید است؛ اما برای سپری‌کردن این فصل مثل هر فصل دیگر، نکاتی لازم است بدانید که به آن‌ها دکتر مهدی فهیمی، متخصص طب سنتی می‌پردازد.در این زمان منافذ پوستی در حال بسته‌شدن هستند، همچون پنجره خانه‌ها و چون سرما می‌آید، رگ‌های مغزی نیز تا حدی متأثر از خشکی و سردی بسته خواهند شد. در این روزها بدن حرارت را به درون برده و مخفی می‌کند؛ همچون مورچگان که غذا را برای خود در دل خاک ذخیره می‌کنند.

در بعضی از افرادی که خسته و کم انرژی یا ضعیف شده‌اند، این اتفاق زودتر شروع می‌شود. شروع این علامت پنهان‌کردن حرارت، سرماخوردگی می‌شود و معمولا در افراد ضعیف زودتر بروز می‌کند؛ بنابراین باید خیلی مراقب بود و ضمن تقویت، خود را از سرما حفظ کرد.

درواقع با ورود به فصل پاییز، بدن برای نگاه‌داشتن خود در تعادل، به کمک صاحبش نیاز زیادی دارد؛ چون باید از حرارت تابستان و رطوبت بهاری خود اندوخته‌ای داشته باشد.

آلرژی و حساسیت و رهایی از آن

اگر در این فصل دچار علائم حساسیتی مثل سوزش، خارش حلق، آبریزش بینی و خارش‌های پوستی هستید، بهتر است از مصرف خربزه جدا خودداری کنید. این میوه می‌تواند در چنین فصلی باعث بروز جابه‌جایی در سیستم صفراوی شود و علائم سرماخوردگی را تشدید و یا اینکه باعث شروع علائم آن شود.

بزرگ‌سالانی هم که احتمال علائم آلرژیک داشته یا دارند، از مصرف خربزه خودداری کنند؛ اما اگر مستعد ابتلا به کهیر در فصل پاییز هستید، توصیه می‌شود بعدازظهرها سکنجبین عسلی را به همراه کاهو مصرف کنید، شربت زرشک را بین ساعات ۱۰ تا ۱۱ صبح به میزان یک لیوان میل کنید. حتما حجامت هم انجام دهید.

عادات غذایی و اصلاح آن اصلاح عادات غذایی و نوشیدن مایعات

گرم نیز بسیار در این فصل مناسب است. نوشیدنی‌های گرم را در ساعات اولیه روز و در ساعات آخر شب حتما استفاده کنید.در صبح بهتر است دم‌نوش بابونه و نعنا استفاده کنید و در شب دم‌نوش بادرنجبویه و یا دم‌نوش‌های ترکیبی ضداسترس و خواب خوش به‌کار ببرید.

در طول روز نیز نوشیدن آب گرم و دم‌نوش بادرنجبویه را فراموش نکنید؛ ضمنا در فصل پاییز، صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، امکان دارد روی کتف و سرشانه‌ها تعریق اتفاق افتاده باشد. در این صورت بهتر است یک شال یا ملحفه روی شانه‌هایتان بیندازید.از خوردن آب خیلی سرد و نوشیدنی‌های خیلی سرد پرهیز کنید. (اصولا بهتر است در طول سال از آب خیلی سرد استفاده نکنید. افرادی که این موضوع را حتی در فصل گرم لحاظ می‌کنند، از سلامت بهتری برخوردار هستند.)

افسردگی پاییزی و رفع آن

پاییز شروع فصل افسردگی‌ها و دل‌گرفتگی‌ها نیز است؛ به‌خصوص اگر از عود و گلاب استفاده نکنید، امکان بروز این حالت بیشتر است. بدین منظور:
از خوردن غذاهای طبع سرد پرهیز کنید.
ماست و لبنیات در شب مصرف نکنید.
حبوباتی نظیر عدس و لوبیا و… را در شب کمتر استفاده کنید.
سبزی‌های سرد مثل شاهی را که تولید سودا می‌کند حذف و یا محدود کنید.
روزانه خرما مصرف کنید.
آب و عسل و لیمو در طول روز استفاده کنید.

سایر نکات

باید مراقب دوش‌گرفتن صبحگاهی باشید. بلافاصله دوش‌گرفتن و بیرون‌آمدن از خانه و در معرض هوای خنک صبحگاهی قرارگرفتن و یا ایستادن جلوی کولر بعد از استحمام، باعث ابتلا به سرماخوردگی می‌شود.

در وعده شب، چنانچه نوشیدنی برای افراد خانواده مهیا می‌کنید، حداقل به ازای هر نفر چهار قاشق غذاخوری گلاب را به نوشیدنی اضافه کنید تا آرامش بیشتری برای افراد خانواده با استفاده از گلاب حاصل شده و خواب عمیق و دل‌نشینی نصیب آن‌ها شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

نه + پانزده =