قوی‌نگه‌داشتن پا از پیری پیشگیری می‌کند!

در پيری نباید از سفید شدن مو یا افتادگی پوست يا چین‌وچروک بترسيم. اما از ضعف پاها بايد ترسيد. از جمله علایم طول عمر که در مجله‌ آمریکایی «Prevention» فهرست شده، «عضلات قوی پا» در صدر فهرست ذکر شده است.

تاریخ انتشار: 15:40 - دوشنبه 1402/02/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
قوی‌نگه‌داشتن پا از پیری پیشگیری می‌کند!

در پيری نباید از سفید شدن مو یا افتادگی پوست يا چین‌وچروک بترسيم. اما از ضعف پاها بايد ترسيد. از جمله علایم طول عمر که در مجله‌ آمریکایی «Prevention» فهرست شده، «عضلات قوی پا» در صدر فهرست ذکر شده است. اگر پاها را به مدت دو هفته حرکت ندهید، قدرت پا 10 سال کاهش می‌یابد.

تحقيقاتی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک نشان داد که چه پیر و چه جوان، اگر دو هفته بی‌تحرک بمانند، قدرت عضله‌ پا به یک‌سوم تقليل پيدا می‌كند که معادل 20 تا 30 سال پیرشدن است.

باید بدانید که فشار کل بدن روی پاهاست. پا ستونی است که بار كل بدن انسان را به دوش می‌کشد. 50 درصد از استخوان‌ها و 50 درصد از عضلات بدن، در دو پا قرار دارند. بزرگ‌ترین و محکم‌ترین مفاصل و استخوان‌های بدن هم در پاها هستند.

استخوان‌های قوی، عضلات قوی و مفاصل انعطاف‌پذیر مثلث آهنینی را تشکیل می‌دهند که مهم‌ترین بار بدن انسان را بر دوش دارند.70درصد فعالیت انسان و مصرف انرژی در طول زندگی فرد، توسط دو پا انجام می‌شود.

درواقع پاها مرکز حرکت بدن هستند. در هر دو پا با هم، 50 درصد سلسله‌ اعصاب و 50 درصد رگ‌های خونی قرار دارند و 50 درصد خون از طریق آن‌ها جریان دارد.

این یک شبکه‌ گردش خون بزرگ است که كل بدن را به هم متصل می‌کند. فقط وقتی پاها سالم هستند، خون به ‌نرمی جریان می‌یابد. بنابراین كسانی که عضلات پای قوی دارند، قلب قوی هم دارند.

پیری از پاها به بالا شروع می‌شود. هرچه پیرتر می‌شويم، از دقت و سرعت انتقال دستورات بین مغز و پاها کاسته می‌شود. به ‌علاوه، به اصطلاح «کود استخوانی کلسیم» دیر یا زود با گذشت زمان از بین می‌رود و افراد مسن را مستعد شکستگی استخوان می‌کند.

شکستگی در افراد مسن، به‌راحتی باعث ایجاد یک‌سری بیماری‌ها، به‌ویژه بیماری‌های مهلک مانند ترومبوز مغز می‌شود. ورزش پا، حتی بعد از 60 سالگی، هرگز دیر نیست.

اگرچه پاها به‌تدریج و با گذشت زمان پیر می‌شوند، ورزش پا، یک کار مادام‌العمر است؛ فقط با تقویت پاها می‌توان از پیری بیشتر پیشگیری کرد. بنابراین حداقل هر روز 30 تا 40 دقیقه پیاده‌روی کنید یا هفته‌ای سه ساعت ورزش انجام دهید تا مطمئن شوید پاهای شما ورزش کافی را انجام می‌دهند و عضلاتشان سالم می‌ماند.

نویسنده: دکتر الهه حاجی‌صادقی، متخصص طب سوزنی و محقق طب سنتی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 − 1 =