به سلامت پا اهمیت می‌دهید

راه و چاره صافی کف پا

 به سلامت پای خود چقدر اهمیت می‌دهید و از اختلالی به نام صافی کف پا و رفع آن آشنا هستید؟ در این زمینه دکتر فاطمه پل، دکترای تخصص ارتوز و پروتز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داده است که به آن می‌پردازیم:

تاریخ انتشار: 10:14 - سه شنبه 1402/12/22
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
راه و چاره صافی کف پا

به گزارش اصفهان زیبا؛ به سلامت پای خود چقدر اهمیت می‌دهید و از اختلالی به نام صافی کف پا و رفع آن آشنا هستید؟

در این زمینه دکتر فاطمه پل، دکترای تخصص ارتوز و پروتز و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توضیح داده است که به آن می‌پردازیم:

بسیاری از ما هر روز را بدون فکر کردن به پاهای خود در حال انجام کارهای روزمره زندگی هستیم، این در حالی است که باید بدانید پا تنها سطح تماس بدن با زمین است و به عنوان نقطه اتکایی که کل وزن بدن را تحمل می‌کند، عمل می‌کند.

پا با ۲۸ استخوان و ۵۷ مفصل برای فراهم کردن انعطاف در سطوح ناهموار حین راه رفتن و جذب نیروهای وارد شده از زمین به طور بی‌نظیری انطباق یافته است. بنابراین، هر گونه آسیب و اختلال در عملکرد آن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر عملکرد روزانه ما داشته باشد و تنها زمانی به اهمیت سلامت این ساختار اسکلتی عضلانی پی می‌بریم که درد یا اختلالی در آن ایجاد شود.

هر گونه انحراف و تغییر شکل در ساختار پا می‌تواند منجر به ایجاد تغییرات منفی در سایر مفاصل شامل زانو، لگن و کمر نیز شود. بنابراین راستای پا و مچ پا بسیار حائز اهمیت است.

صافی کف پا و عوارض آن

 قوس طولی داخلی در حالت ایستاده یکی از ساختارهای بسیار ضروری در عملکرد نرمال پا است. در حالی که در حالت ایستاده قرار گرفته‌اید، به قوس طولی داخلی پای خود توجه کنید؛ کاهش ارتفاع آن، صافی کف پا گفته می‌شود.

صافی کف پا از دو نوع انعطاف‌پذیر و سخت است که در نوع اول زمانی که شما روی پنجه پا بایستد قوس ایجاد می‌شود، اما در حالت دوم هیچ قوس تشکیل نمی‌شود.

صافی کف پا تا سن ۶ سالگی فیزیولوژیک است و جزیی از روند رشد کوکان است. بنابراین پاتولوژیک محسوب نمی‌شود، اما از سن شش سالگی تشخیص و کنترل صافی کف پا بسیار حائز اهمیت است.

این عارضه منجر به تغییراتی در مفاصل بالاتر همچنین دردهای ناحیه مچ پا، ایجاد خار پاشنه در سنین بزرگسالی، خستکی بیشتر از معمول بعد از فعالیت‌های روزانه و دردهای کف پا و‌… می‌شود.

 به هر حال، بسیاری از افراد که دچار صافی کف پا هستند، متوجه انحرافاتی در ظاهر کفش خود نیز می‌شوند.

راه و چاره صافی کف پا

اگرچه بجز روش‌های جراحی که در موارد خیلی شدید توصیه می‌شود، درمان دیگری برای ایجاد کامل قوس طولی داخلی و کنترل چرخش مچ پا وجود ندارد، اما همچون استفاده از عینک که منجر به کنترل روند پیشرفت عیب انکساری چشم می‌شود، استفاد از کفی‌های طبی و کفش‌های استاندارد می‌تواند منجر به کنترل چرخش مچ و صافی کف پا شود و بنابراین از تمام عوارضی که قبلاً شرح داده شد، پیشگیری کند.

 گفتنی است که استفاده از کفش‌های با ساختار منعطف و رویه پارچه‌ای به هیچ عنوان در این افراد توصیه نمی‌شود.

مراکز ارتوپدی فنی و کلینیک‌های ارتوز و پروتز در طراحی و ساخت کفی‌های طبی به افراد مبتلا به صافی کف پا کمک خواهند کرد. همچنین راهنمایی لازم در خصوص استفاده از کفش مناسب را انجام می‌دهند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

19 − هشت =