
امسال توانستم در سینمای ساحل به تماشای مجموعه سوم از فیلمهای کوتاه و پویانمایی بنشینم؛ فیلمهایی که با موضوعات مختلف و به خصوص مقاومت حضور پیدا کرده بودند، اما امکانات مناسبی برای تماشای آنها تدارک دیده نشده بود.

سیوهفتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان، مثل همیشه پر از رنگ، خنده و ذوق کودکانه بود، اما یک چیز بهطور عجیبی در میان رنگها کمرنگ شده بود: فیلمهای مقاومت!

مجله جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان

«بچه مردم» نخستین ساخته محمود کریمی است؛ فیلمی پخته درباره چند نوجوان در پرورشگاه که هرکدام با کمبود، تنهایی و رؤیای خاص خودشان زندگی میکنند.

«بچه مردم» فیلم بلندی به کارگردانی محمود کریمی، نویسندگی محمود کریمی و فائزه یارمحمدی و تهیهکنندگی سید علی احمدی است که در ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ در فیلم فجر اکران شده است.

فیلم «بچه مردم» در حالی دیروز اکران خود را در جشنواره فیلم کودک و نوجوان آغاز کرد که بیچون و چرایی، میتواند به عنوان تنها فیلم قابلتوجه و برجسته جشنواره امسال شناخته میشود.

به گمانم راس ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز یکشنبه، دومین روز سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، به سینما ساحل، سینمای مخصوص اکران دختران رسیدم.

به روزهای مهرماه که میرسیم در کنار پاییز و شروع سال تحصیلی، حالوهوای جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان میپیچد و من بهعنوان یک معلم این سالها صندلیبهصندلی کنار بچهها مینشینم.

انیمیشن «ماهی قرمز» به کارگردانی ریحانه کاوش، اثری تاثیرگذار و نمادین است که در قالب داستانی کوتاه و در عین سادگی، به مفاهیم سیاسی و اجتماعی عمیقی میپردازد.

ریحانه کاوش با دو اثر انیمیشن به نامهای «ماهی قرمز» و «روزی که چشمهای گربه همرنگی شد» در جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان حضور دارد.

در میان هیاهو و ذوق دانشآموزان دختر بعد از تماشای بچه مردم، وقتی سقف سالن اصلی سینما ساحل داشت از صدای جیغ و هیجان و شادی دخترکان و ابراز احساسات برای عوامل فیلم پایین میآمد، پیامی از یک دوست و همکار رسید: «شرایط اصفهان آرومه؟»

سینمای نوجوان در ایران هنوز جایگاهی مستقل و روشنی ندارد؛ حوزهای که با وجود اهمیت بسیار در شکلدهی به هویت و جهانبینی نسل جوان، هنوز در مسیر شناخت دقیق و پرداخت هنری پیوسته و موفق، قرار نگرفته است.