دومین مرحله کنکور سراسری امروز به پایان می‌رسد:

پایان یک آزمون!

مرحله دوم کنکور سراسری همچنان ادامه دارد و صبح و بعد از ظهر امروز نیز باقی داوطلبان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. آنطور که گفته شده، 65 هزار و ۷۲۱ نفر داوطلب اصفهانی در مرحله دوم کنکور شرکت کردند که البته تجربی‌ها بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده‌اند.

تاریخ انتشار: 09:51 - پنجشنبه 1402/04/15
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
پایان یک آزمون!

به گزارش اصفهان زیبا؛ رفت‌و‌آمدها در خیابان‌ آزادی، حوالی ساعت شش صبح اوج گرفته و خودروها گُله به گله، یله داده‌اند به هم. خودروها مکث کوتاهی می‌کردند و دختران و پسران جوان از آن پیاده و به سمت درِ ورودی دانشگاه اصفهان روانه می‌شدند.

زن‌ها و مردان میانسال گوشه خیابان نشسته‌اند و برخی‌هایشان تسبیح به دست گرفته‌اند و برخی دیگر نیز زیرلب برای موفقیت فرزندانشان دعا می‌کنند.

اضطراب و استرس روی صورت برخی از دخترها و پسرها جا خوش کرده است و در گروه‌های چهار یا پنج نفره دم در ایستاده‌اند و از دلهر‌ه‌هایشان می‌گویند؛ داوطلبانی که صبح و بعد‌از‌ظهر روز گذشته در دومین مرحله کنکور سراسری 1402 روی صندلی‌ها نشستند و به رقابت با یکدیگر پرداختند.

مرحله دوم کنکور سراسری همچنان ادامه دارد و صبح و بعد از ظهر امروز نیز باقی داوطلبان با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. آنطور که گفته شده، 65 هزار و ۷۲۱ نفر داوطلب اصفهانی در مرحله دوم کنکور شرکت کردند که البته تجربی‌ها بیشترین متقاضی را به خود اختصاص داده‌اند.

از این تعداد، حدود ۱۷ هزار نفر از گروه علوم انسانی، ۲۷ هزار نفر از گروه علوم تجربی، ۹ هزار نفر از گروه علوم ریاضی، ۵ هزار نفر از گروه زبان و ۵ هزار نفر از گروه هنر  شرکت کرده‌اند. این آزمون در ۲۷ شهر استان اصفهان و در ۶۶ حوزه فرعی برگزار شد.

اما و اگرهای کنکور

برگزاری کنکور امسال، اما با سال‌های دیگر بسیار تفاوت داشت؛ تغییراتی که با دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال شد.

بر اساس مصوبه کنکوری که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد، چهار تغییر مهم در کنکور  1402 از جمله «حذف دروس عمومی»،  «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه‌ها» و «برگزاری دو بار در سال» از سال ۱۴۰۱ اجرایی شده است .

حالا و پس از برگزاری نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ در دی ماه ۱۴۰۱، نوبت  به مرحله دوم برگزاری این آزمون در تیرماه ۱۴۰۲ رسیده است.

بر  اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-‌۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی است؛ ضمن اینکه از کنکور ۱۴۰۲ دروس عمومی از جلسه کنکور حذف شده است و داوطلبان تنها به سوالات آزمون اختصاصی در دفترچه‌های مربوطه هر گروه آزمایشی پاسخ می‌دهند.

همچنین با حذف زیرگروه‌ها دیگر داوطلب تنها یک نمره و یک رتبه خواهد داشت و در کارنامه جزئیاتی مانند رتبه و نمره در زیرگروه درج نمی‌شود.

همه این‌ها تغییراتی است که هدف از اعمال آن به گفته سعیدرضا عاملی، دبیر وقت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی  برقراری عدالت آموزشی است؛ زیرا این روش سبب ایجاد شانس یکسان برای داوطلبان در تمام نقاط کشور و در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی می‌شود: برگزاری کنکور سراسری با اضطراب در میان داوطلبان همراه بوده است. با اجرای مصوبه جدید این اضطراب بسیار کاهش می‌یابد و از طرفی با اجرای مصوبه جدید عدالت آموزشی بیشتری برقرار می‌شود؛ زیرا در حال حاضر ۸۰ درصد قبولی‌ها در رشته‌های پرطرفدار به دهک‌های بالای جامعه اختصاص می‌یابد.

از سوی دیگر و براساس آمار کارشناسان، سه دهک بالای جامعه دارای ۸۷ درصد معدل پایین و ۸۴ درصد کسب رتبه زیر ۳ هزار هستند که این مسئله نشان‌دهنده برقراری عدالت آموزشی نیست. البته این مسئله در مقایسه آماری استان‌های کشور هم وجود دارد.

آمار نشان می‌‌دهد دانش‌آموزان دارای معدل ۱۹ و ۲۰ در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، گلستان و گیلان درصد کمی از قبولی های رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را دارند.

مدافعان مصوبه شورای عالی انقلاب می‌گویند که با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود؛ یعنی دیگر تفاوتی بین دهک‌های مختلف اقتصادی وجود نخواهد داشت و افراد داوطلب کنکور در مناطق محروم هم می‌توانند در رشته‌های پررقابت دانشگاه، ادامه تحصیل دهند.البته این درحالی است که تغییرات ناگهانی در کنکور سراسری با انتقادهای مختلفی روبه‌رو شد.

انگشت انتقاد به تغییرات اعمالی

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اما با انتقادهای زیادی همراه شد و از همان ابتدا حاشیه‌هایی به پا کرد.

به گزارش «اصفهان‌زیبا»، پس از رسانه‌ای‌شدن این مصوبه جمعی از دانش‌آموزان در اعتراض به این مصوبه با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «عدالت آموزشی حق مسلم ماست»، «فریاد تک‌تک ما لغو تصویب شورا» و «مصوبه شورا بر ضد ما محرومان» روبه‌روی مجلس تجمع کردند و خواستار لغو آن شدند؛ چرا که از نظر آن‌ها این مصوبه بر خلاف عدالت آموزشی است.

آن‌ها بر این باور بودند که به دلیل یکسان‌نبودن آموزش در کشور، تأثیر معدل به ضرر داوطلبان مناطق محروم تمام می‌شود و در صورت اجرای این مصوبه، مافیا از بین سؤالات تستی کنکور از بین نمی‌رود و نافذتر می‌شود وهمچنین مافیای تشریحی و ترمیم معدل نیز ایجاد خواهد شد.

احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم یکی از معترضان بود که اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را باعث تشویش و عسر و حرج یک میلیون داوطلب کنکور دانست که البته تا سال ۱۴۰۵، 15 میلیون ایرانی گرفتار عوارض و معضلات این مصوبه خواهند شد.

او همچنین معتقد است که امکان تهیه سوابق تحصیلی برای تمام فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی سالی‌واحدی و ترمی‌واحدی در سال ۱۴۰۲ ممکن نیست و امکان تهیه این سوابق برای دانش‌آموزان شاخه فنی‌و‌حرفه‌ای متقاضی شرکت در گروه‌های آزمایشی در سال ۱۴۰۲ و بعد از آن وجود ندارد و همچنین نحوه تأمین منابع مالی تولید سوابق تحصیلی استاندارد و کیفی که بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است، در مصوبه مشخص نیست.

علاوه بر این، شیوه ترمیم سوابق تحصیلی برای دیپلمه‌های نظام قدیم آموزشی در پرده‌ای از ابهام است.

احمد نادری، عضو کمیسیون مجلس  شورای اسلامی نیز یکی دیگر از منتقدان به این مصوبه بود و در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها آن را هم خلاف قانون دانست و هم خلاف عدالت آموزشی. این انتقادها اما راه به جایی نبرد و کنکور بالاخره با تمامی انتقادها و اعتراض‌ها به روش دومرحله‌ای برگزار شد و امروز نیز آخرین روز برگزاری آن است.

این درحالی است که علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت  در گفت‌و‌گو با «خبرآنلاین» گفته است که روش قدیمی بهتر از شیوه کنونی است: گروهی به روش جدید سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها نقد دارند؛ آن‌ها معتقدند در این روش جدید عدالت آموزشی بیشتر از روش قبلی زیر سوال می‌رود؛ ابتدا این نکته مهم است که باید بگویم، به‌طور کلی در کشور ما چه کنکور تأثیر زیادی داشته باشد، چه نتایج امتحانات نهایی، شما باید برای موفقیت هزینه (ریالی) کنید، اما خوبی کنکور این بود که امکان داشت در آن فردی مانند “رستگار رحمانی” هم موفق شود، کسی که پدرش کشاورز است و از شهرستان جوان‌رود رتبه یک کنکور شده است.

اگر این فرد ۱۰ سال دیرتر به دنیا می‌آمد یا شیوه جدید پذیرش ۱۰ سال زودتر اجرا می‌شد رستگار رحمانی همان کشاورز باقی می‌ماند. این که فاجعه است؛ مثلا زبان انگلیسی برای داوطلبان گروه تجربی درس عمومی است که از کنکور حذف شده، یعنی مثلا برای کسی که می‌خواهد در آینده پزشک شود زبان انگلیسی از کنکور حذف شده اما فیزیک ضریب دارد، برای یک پزشک فیزیک اهمیت دارد یا زبان انگلیسی؟ ضمن اینکه دروس عمومی دروس اخلاقی و تربیتی هستند، با این کار از کتاب سعدی و حافظ و فردوسی فاصله می‌گیریم.

دانش‌آموزان مناطق محروم بر روی درس‌هایی مانند دینی، ادبیات، عربی تمرکز می‌کنند، چون می‌دانند با این اقدام می‌توانند بدون کتاب‌های خاص درصد بالایی از سوالات را در کنکور پاسخ دهند.

ضمن این‌که تأثیر زیاد امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها سبب می‌شود مدارس بیشتر به سمت تعلیم بروند تا تربیت، از طرفی متأسفانه تقلب رواج پیدا می‌کند. در نامه یک سال قبل دیده‌بان شفافیت به رئیس‌جمهور از فروپاشی اخلاق نوشتیم. ما می‌گوییم با این شیوه جدید تقلب‌ها بیشتر می‌شود، طبیعی هم هست، جایی‌که ۳۰ بار آزمون برگزار می‌شود احتمال تقلب از جایی‌که دو بار آزمون برگزار می‌شود بیشتر است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

20 + یک =