دانستنی روز

گل‌های مقاوم به گرما

هوا به شدت گرم شده است و اکنون امکان کاشت بسیاری از گل‌ها در باغچه و در معرض نور مستقیم خورشید مشکل شده است، با این وجود بسیاری از شما تمایل دارید در باغچه منزل یا محل کارتان گل‌هایی را بکارید، از همین رو نظر مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک را جویا شدیم تا تعدادی از گل‌های مقاوم به گرما را معرفی کند.

تاریخ انتشار: 13:03 - پنجشنبه 1402/04/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گل‌های مقاوم به گرما

به گزارش اصفهان زیبا؛ هوا به شدت گرم شده است و اکنون امکان کاشت بسیاری از گل‌ها در باغچه و در معرض نور مستقیم خورشید مشکل شده است، با این وجود بسیاری از شما تمایل دارید در باغچه منزل یا محل کارتان گل‌هایی را بکارید، از همین رو نظر مهندس محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک را جویا شدیم تا تعدادی از گل‌های مقاوم به گرما را معرفی کند.

رعنا زیبا، مریم گلی، ناز، کوکب، زنبق، مارگریت، اختر، سرخارگل، بومادران، کلماتیس اصفهانی، گازانیا، مغربی، ختمی، ماهور و سنبل نقره‌ای از جمله گل‌های مقاوم به گرما هستند.

رعنا زیبا

رعنا زیبا، یکی از زیباترین گل‌های مقاوم به آفتاب و گرماست و در انواع خاک رشد و محیط‌های خشک به خوبی رشد می‌کنند.

این گل از خرداد تا شهریور مرتب گل می‌دهد و غنچه‌های آن به رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز است. اغلب مردم این گل را از دسته گل‌های وحشی یا خودرو می‌شناسند.

 مریم گلی

این نوع گل در برابر اشعه نور خورشید و کم آبی مقاوم است. ضمن اینکه گزینه بسیار خوبی برای جذب حشرات گرده‌افشان است، اما شکوفه‌های این گل در اواخر تابستان می‌روید و پس از آن کم‌کم غنچه‌ها باز می‌شوند و بیننده را محصور خود می‌کنند.

ناز یخی

ناز به عنوان گیاه مقاوم و چندساله شناخته شده است. این گل در برابر گرما و خشکی کاملا مقاوم است و توانایی آن در ریشه‌زایی از قطعه‌ای کوچک از ساقه و رشد بعدی آن، این گیاه را تبدیل به گیاهی پر رشد کرده است، به همین دلیل از آن به عنوان گیاه پوششی استفاده می‌شود.

کوکب کوهی

کوکب کوهی، از دیگر گیاهان آفتاب‌دوست و مقاوم به گرماست.  گل‌هایش زرد یا نارنجی رنگ است و جلوه زیبایی دارد.

 این گیاه در سال اول از بذر تولید می‌شود و در برخی از انواع آن چندساله وبرخی دیگر یک‌ساله هستند. ضمنا در مناطقی که چندان زمستان سردی ندارند، قادر به گل‌دهی است.

زنبق

از دیگر گل‌های مقاوم به گرما، زنبق است. این نوع گل، از معطرترین گل‌های تابستانی است و از لحاظ زیبایی نیز زبانزد است. معمولاً از ماه خرداد شروع به گل‌دهی مجدد می‌کند و گاهی دوره گل‌دهی‌ تا پایان شهریور هم تداوم دارد، اما ساقه‌های زیرین آن ممکن است کمی سست ‌شوند که در این صورت، نیاز به کمی کود تقویت‌کننده دارد.

مارگریت

گل مارگریت، گلی بسیار زیبا و مقاوم است. تضاد چشمگیر شاخ و برگ سبز تیره و شکوفه‌های درخشان آن حتی در دمای سوزان نیز از بین نمی‌رود و همچنان فضا را زینت می‌بخشد.

بذر گل مارگریت را می‌توانید از «گیامیا» تهیه کنید و بکارید. فقط به یاد داشته باشید که خاک‌های بسیار مرطوب به این گل آسیب می‌زند.

اختر

گل اختر، معمولاً تا قبل از فصل تابستان گل نمی‌دهد، اما بهتر است زودتر و در فصل بهار کاشته شود تا خود را برای گل‌دهی بیشتر، با محیط مطابقت دهد.

اختر نیاز به مکان آفتابی، خاک سبک و غنی از مواد آلی و مکان رطوبتی دارد و بهتر است با کود مایع تقویت شود. ضمنا این گل آفتاب‌دوست، در طول تابستان باید حداقل 6 تا 8 ساعت در معرض نور خورشید باشد.

سرخارگل

گیاه سرخارگل یا اکیناسه چند‌ساله و جزو گیاهان مقاوم در برابر گرما و خشکی است، گل‌های آن صورتی، ارغوانی، زرد، نارنجی و بنفش رنگ است و از اواسط تابستان تا پاییز گلدهی دارد. ضمنا پرورش ساده‌ای دارد و پس از چند سال می‌توانید با تقسیم ریشه، گیاه را تکثیر کنید و گل‌های جدیدی از آن بگیرید.

ضمنا گونه‌های وحشی این گل در مناطق بسیاری نیز به صورت خودرو رشد می‌کند.

بومادران

از دیگر گیاهان آفتاب‌دوست و مقاوم به گرما، بومادران است، گیاهی زرد و زیبا که کاربرد دارویی نیز دارد. از جمله اینکه از آن به عنوان آفتاب‌سوختگی استفاده می‌شود و دمنوش آن نیز دارای خواص زیادی است.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo دکتر سمیرا ثابت راسخ گفته :

    عالی بود ممنون بابت اطلاعات گل ها

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دوازده − پنج =