بهبود وضعیت فیزیکی، کمک مهمی در پیشگیری از درد است:

عواقب نشستن‌های طولانی‌مدت

پژوهشگران اعلام کرده‌اند توانایی بدن برای پشت‌سرهم‌نشستن 20 دقیقه است و پس از آن حداقل یک دقیقه باید ایستاد و دوباره نشست.

تاریخ انتشار: 10:55 - شنبه 1402/04/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
عواقب نشستن‌های طولانی‌مدت

به گزارش اصفهان زیبا؛ پژوهشگران اعلام کرده‌اند توانایی بدن برای پشت‌سرهم‌نشستن 20 دقیقه است و پس از آن حداقل یک دقیقه باید ایستاد و دوباره نشست.

برخی از کارشناسان 30 دقیقه پشت سرهم ‌نشستن را جایز می‌دانند و بر این باورند که پس از هر 30 دقیقه حداقل دو دقیقه نیاز به ایستادن است و برخی دیگر ایستادن پس از هر 40 دقیقه را ضروری می‌دانند. آن‌ها معتقدند نشستن طولانی‌مدت عوارض و پیامدهایی به دنبال دارد.

در خصوص چرایی این موضوع و عوارض نشستن‌های طولانی‌مدت، فاطمه مرادی، کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شماره یک اصفهان، توضیح می‌دهد.

درگیری گردن

اگر شما دائم پشت میز می‌نشینید و یا کار اداری زیادی دارید که باعث می‌شود ساعت‌های زیادی را پشت میز کارتان بگذرانید، احتمال اینکه در ناحیه پشت و گردن احساس گرفتگی یا درد داشته باشید، زیاد خواهد بود.

در صورت امکان برای پیشگیری از گردن‌درد از وسایل ارگونومیک استفاده کنید و در غیر این صورت باید از روش‌های مختلف دیگر برای رفع مشکل خود بهره ببرید. هنگام کار پشت خود را تا حد امکان صاف نگه دارید.

اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، از خم شدن روی صفحه کلید بپرهیزید و سعی کنید صفحه کلید را تا حد امکان بالا بیاورید تا مجبور نباشید ساعات طولانی به پایین نگاه کنید. مدام صاف نشستن را به خود یادآوری کنید.

حتی می‌توانید یادداشتی روی صفحه نمایشگر کامپیوتر خود نصب کنید و هربار با دیدن آن طرز نشستن خود را تنظیم کنید. هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود برخیزید و یکی دو حرکت کششی انجام دهید و یا چند قدم بزنید.

درگیری کمر

نشستن‌های طولانی‌مدت، کمر را نیز درگیر می‌کند و به ستون فقرات آسیب می‌زند. در واقع کم‌تحرکی ستون فقرات، باعث انعطاف‌پذیری کمتر آن می‌شود و زمینه آسیب‌دیدگی ستون مهره‌ها را بر اثر فعالیت‌های روزانه فراهم می‌کند. (دیسک بین‌مهره‌ای ماده‌ای نرم است که نشستن طولانی مدت باعث می‌شود آسیب ببیند.)

همچنین حرکت‌های ناگهانی، احتمال دیسک کمر را بالا می‌برد؛ بنابراین اگر پشت‌میزنشین هستید، صاف بنشینید و نباید گردنتان جلوتر از شانه‌هایتان باشد.

از آویزان نگه‌داشتن شانه‌ها بپرهیزید و پاهایتان را روی زمین قرار داده و در پشتتان، یک پشتی مناسب قرار دهید تا گودی کمرتان را پر کند. ضمنا هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود برخیزید و یکی دو حرکت کششی انجام دهید و یا چند قدم بزنید.

درگیری پا

هنگامی که پاها شانس کشش و حرکت را نداشته باشند، درد عضلات شروع می‌شود. محققان می‌گویند بین نشستن طولانی‌مدت و بروز استئوآرتریت ارتباط وجود دارد.

نداشتن فعالیت به چاقی مفرط منجر می‌شود و بالارفتن وزن فشار بیشتری را روی مفصل‌ها وارد می‌کند. از طرفی ضعیف‌شدن عضله‌ها به علت کم‌تحرکی باعث می‌شود هنگام بلندشدن از روی صندلی از دست‌هایتان کمک بگیرید.

این حالت نشانه ضعیف‌شدن عضلات بزرگ ران است. با این اوصاف، هنگامی که در حالت نشسته هستید، پاهای خود را کاملا روی زمین قرار دهید
و ارتفاع صندلی خود را تنظیم کنید که زانوهایتان کمی بالاتر از باسن قرار گیرد.

درگیری و تضعیف استخوان‌ها

از دیگر عوارض پشت‌سرهم‌نشستن و بی‌تحرکی، از دست‌دادن مواد معدنی استخوان‌ها و کاهش توده استخوانی است.

برای جبران این روند منفی، غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر و اسفناج و غنی از ویتامین دی مانند تخم‌مرغ و ماهی می‌توانند مفید باشند؛ اما تحرک کافی نباید فراموش شود؛ ضمن اینکه باید توجه داشته باشید که هر 20 تا 30 دقیقه پس از نشستن، ایستادن یا قدم‌زدن و یا یک‌دو حرکت کششی لازم است.

درگیری گردش خون و عدم تمرکز

عارضه دیگر بیش از حد نشستن، کاهش گردش درست خون و محدودشدن جریان خون به مغز شماست؛ این در حالی است که بلندشدن از پشت میز کار به دفعات و هر 20 تا 30 دقیقه یک‌بار می‌تواند شما را در انجام وظایف خلاق‌تر کند و میزان گردش خون و اکسیژن‌رسانی به مغزتان را افزایش دهد.

درگیری چشم

طبیعتا نشستن‌های طولانی‌مدت باعث می‌شود بیشتر چشم درگیر شود؛ به‌خصوص زل‌زدن به صفحه نمایشگر کامپیوتر، خود عارضه‌ای است که نمی‌توان از قلم انداخت؛ بنابراین از پشت‌سرهم‌نشستن خودداری کنید و ورزش چشم را هم در نظر بگیرید.

سایر عوارض

– بیماری‌های قلبی و عروقی

– افسردگی و استرس

– کاهش فعالیت انسولین و سخت‌شدن کنترل قندخون

برچسب‌های خبر
دیدگاه‌ها
  1. Avatar photo دکتر سمیرا ثابت راسخ گفته :

    عالی بود ممنون از اطلاعاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + چهار =