دلایل رکوردداربودن اصفهان در تأخیر صدور مجوزهای کسب‌وکار:

سرمایه‌گذاران از اصفهان فراری‌اند؟

خصوصی‌ها می‌گویند تنگ‌نظری‌های حاکم بر فضای کسب‌وکار و سخت‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی استان باعث شده تا سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به کسب‌وکار از اصفهان فراری شده و روانه سایر استان‌ها شوند.

تاریخ انتشار: 09:05 - یکشنبه 1402/04/18
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
سرمایه‌گذاران از اصفهان فراری‌اند؟

به گزارش اصفهان زیبا؛ براساس آمار وزارت امور اقتصادی و دارایی، اصفهان رکورددار بیشترین تأخیر در صدور مجوزهای کسب‌وکار شناخته شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اصفهان اما اصفهان را رکورددار در این زمینه نمی‌داند، بلکه به زعم علیرضا عربها، اصفهان رکورددار بیشترین متقاضی تکرار صدور درخواست‌های مجوز بوده است؛ به گونه‌ای که از 42 هزار و 388 درخواست، بیشتر از 15 هزار درخواست تکراری برای صدور مجور کسب‌وکار ثبت شده و به همین دلیل آمار ارائه‌شده برای اصفهان نادرست است.

درمقابل، دلیل این ضعف عملکرد از نگاه فعالان بخش خصوصی تنگ‌نظری‌های حاکم بر فضای کسب‌وکار و سخت‌گیری‌های دستگاه‌های اجرایی استان عنوان می‌شود.

درواقع خصوصی‌ها می‌گویند این مشکلات باعث شده تا سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به کسب‌وکار از اصفهان فراری شده و روانه سایر استان‌ها شوند.

بهترین و بدترین استان‌ها در صدور مجوز کسب‌وکار

براساس آمار منتشرشده، استان اصفهان در مقایسه با سایر استان‌ها درزمینه صدور مجوزهای کسب‌وکار در جایگاه آخر قرار گرفته است؛ تا جایی که از 42 هزار و 388 درخواست فقط برای 14 هزار و 14 درخواست مجوز صادر شده است.

حدود 19 هزار و 999 درخواست رد شده و یا اینکه فعالان اقتصادی به‌دلیل تأخیر در بررسی‌ها انصراف داده‌اند و عطای راه‌اندازی کسب‌وکار در اصفهان را به لقایش بخشیده‌اند.

در این بین هشت‌هزار و 369 مجوز در دست بررسی است و حدود شش هزار و 177 مجوز در بررسی با تأخیر مواجه شده‌اند.

شاخص پاسخگویی به‌موقع در اصفهان نیز 4/85 درصد است و این استان در جایگاه سی‌ویکمین استان (جایگاه آخر) در بحث صدور مجوزهای کسب‌وکار قرار دارد.

استان‌های ایلام و کهگیلویه‌وبویراحمد در صدور مجوزهای کسب‌وکار موفق عمل کرده‌اند و در در جایگاه نخست قرار دارند؛ تا جایی که در ایلام از 16 هزار و 495 درخواست برای هشت‌هزار و 974 درخواست مجوز صادر شده و در کهگیلویه‌و‌بویراحمد نیز از 16 هزار و 15 درخواست برای هشت‌هزار و 695 درخواست مجوز صادر شده است.

در استان همدان نیز 24 هزار و 532 درخواست صدور مجوز کسب‌وکار صادر شده که از این تعداد برای 12 هزار و 351 کسب‌وکار مجوز صادر شده است.

استان‌های سیستان‌وبلوچستان، یزد، هرمزگان، خراسان جنوبی و اصفهان در جایگاه‌های آخر صدور مجوز کسب‌وکار قرار گرفته‌اند و در این بین وضعیت استان اصفهان از سایر استان‌ها نامناسب‌تر بوده و این استان در جایگاه آخر قرار گرفته است.

امنیت اندکِ سرمایه‌گذاری در اصفهان

فعالان اقتصادی انگیزه‌ای برای راه‌اندازی کسب‌وکار در اصفهان ندارند و با صراحت اعلام می‌کنند که امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان اندک و برخوردهایی که با آن‌ها می‌شود، سخت‌گیرانه و گاهی نامحترمانه بوده است.

سخت‌گیری‌ها در اصفهان همواره موردگلایه فعالان اقتصادی بوده است. مردم اصفهان به‌دلیل گلایه‌های جدی و ناراحتی‌هایی که از بورکراسی‌های اداری، مالیات، بیمه و… دارند، انگیزه خود را برای کار، تولید و سرمایه‌گذاری از دست داده‌اند.

به خاطر همین مشکلات، سرمایه‌گذاران به آرامی درحال انتقال سرمایه‌های خود از اصفهان به سایر استان‌هایی هستند که برخورد بهتری با آن‌ها دارند.

میزان صدور درخواست مجوزها بیانگر فعالیت اقتصادی در اصفهان بوده و وضعیت اکوسیستم کسب‌وکار در استان را نمایش می‌دهد.

در شرایطی که داده‌ها و اطلاعات موجود خبر از وضعیت نامناسب صدور مجوزهای کسب‌وکار در اصفهان می‌دهد، به‌نظر می‌رسد وقتش رسیده که مسئولان و برنامه‌ریزان دوراندیشی کنند؛ چون اگر دیر به فکر بیفتند بخشی از سرمایه موجود در استان را از دست خواهیم داد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: اینکه اصفهان در صدور مجوزهای کسب‌وکار ضعیف عمل کرده است، به ضعیف‌بودن شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در اصفهان ارتباط پیدا می‌کند. درواقع فعالان اقتصادی فضای اصفهان را برای سرمایه‌گذاری مناسب نمی‌بینند و در سایر استان‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. دستگاه‌های اجرایی با فعالان اقتصادی کاری کرده‌اند که آن‌ها برای داشتن امنیت سرمایه‌گذاری به سایر استان‌ها می‌روند.

اصغر اخوان‌مقدم تصریح می‌کند: وقتی یک فعال اقتصادی در اصفهان به واسطه تلاش‌هایی که انجام داده اسم و رسمی برای خودش پیدا می‌کند، این سخت‌گیری‌ها بیشتر هم می‌شود؛ این در حالی است که در سایر استان‌ها این سخت‌گیری‌ها وجود ندارد.

سرمایه‌گذاران از اصفهان فراری‌اند!

اخوان‌مقدم خاطرنشان می‌کند: افرادی که در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، عمدتا اصفهانی‌هایی هستند که ترجیح داده‌اند به جای سرمایه‌گذاری در استان خودشان به سایر استان‌ها بروند؛ چون در سایر استان‌ها با احترام با یک فعال اقتصادی برخورد می‌شود و فرهنگ شهرشان به گونه‌ای است که تنگ‌نظری در قبال فعالان اقتصادی ندارند. همین فرهنگ در اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی این شهرها نیز حاکم است؛ ولی در اصفهان متأسفانه شرایط این‌گونه نیست و خسارت این فرهنگ حاکم بر شهر را مردمانش متقبل می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: وقتی یک سرمایه‌گذار در اصفهان مثلا یک هتل راه‌اندازی می‌کند، به جای اینکه این تفکر وجود داشته باشد که این فعال اقتصادی با زحمت و سختی این کار را به سرانجام رسانده، تفکرشان این است که این سرمایه‌گذار به واسطه رانت این کار را انجام داده یا مثلا فردی که در اصفهان خیریه راه‌اندازی کرده و برای دوهزار نفر در 200 کارگاه اشتغال‌زایی کرده است، پشت سرش این حرف و حدیث‌ها مطرح می‌شود که این فعال اقتصادی برای اینکه از زیر بار پرداخت مالیات فرار کند، اقدام به راه‌اندازی خیریه کرده است. مسلم است که این تفکرات به سرمایه‌گذاری در اصفهان ضربه می‌زند.

این فعال اقتصادی بیان می‌کند: برای اینکه اصفهان برای فعالان اقتصادی امنیت سرمایه‌گذاری داشته باشد، باید روی فرهنگ این شهر کار شود. در واقع
باید این دیدگاه حاکم شود که تولیدکننده فرد مثمرثمر جامعه است تا اینکه به چشم خون‌آشام به تولیدکننده نگاه کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: برای تغییر این فرهنگ، صداوسیما می‌تواند کمک کند و آموزش در اداره‌ها نیز راهگشاست؛ ولی تغییر مدیران دستگاه‌های اجرایی کمک‌کننده نیست؛ چون مدیران رده‌های پایین‌تر هم این دیدگاه‌های اشتباه را دارند.

او خاطرنشان می‌کند: اصفهانی‌ها صاحب بزرگ‌ترین کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی در سمنان هستند؛ همچنین اصفهان بیشترین صادرات گل را دارد؛ ولی این صادرات به اسم شمالی‌ها ثبت می‌شود. با وجود این مزیت‌ها در اصفهان حیف است که سرمایه‌گذاران از اصفهان فرار کنند؛ بنابراین باید روی فرهنگ اصفهان کار تخصصی انجام شود.

تقاضاها تکراری بود!

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اصفهان اما در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» اعلام می‌کند که آمار منتشرشده به دلایلی نادرست است.

علیرضا عربها توضیح می‌دهد: در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان این موضوع بررسی شده است؛ تعداد تقاضاهای تکراری برای صدور مجوز کسب‌وکار در استان
زیاد بوده؛ به گونه‌ای که از 42 هزار و 388 درخواست، بیشتر از 15 هزار درخواست تکراری برای صدور مجور کسب‌وکار ثبت شده است.

او تصریح می‌کند: برخی افراد بیشتر از 29 مرتبه درخواست تکراری برای صدور مجوز کسب‌وکار صادر کرده‌اند؛ درواقع این مسیر را رفته‌اند و تکرار کرده‌اند؛ البته که پنجشنبه هفته گذشته ادمین سامانه، تکراری‌ها را حذف کرده است. ما تمامی دستگاه‌ها را در استانداری دورهم جمع کردیم تا تکراری‌ها را حذف کنند. این آمارهای اشتباه باعث شده تا اصفهان به‌عنوان رکوردار بیشترین تأخیر مجوزهای کسب‌وکار شناخته شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خاطرنشان می‌کند: این آمارها وقتی ویرایش شود، رتبه اصفهان در صدور مجوزهای کسب‌وکار هم اصلاح می‌شود. اصفهان بالاترین متقاضی تکرار صدور درخواست را داشته است. این افراد مدارک را ناقص بارگذاری کرده‌اند؛ بنابراین اصلا بحث سخت‌گیری دستگاه‌های اجرایی مطرح نیست، بلکه وقتی آمار شسته‌رفته شود، این مشکل برطرف خواهد شد.

صدور مجوز سال گذشته هم تکرار شد

این اولین بار نیست که آمارها از رکورددار بودن اصفهان در تأخیر مجوزهای کسب و کار خبر می‌دهند، بلکه سال گذشته نیز آمار و ارقامی که از سوی وزارت اقتصاد و امور دارایی منتشر شد، نشان داد اصفهان از 16 هزار و 212 درخواست مجوزی که در درگاه ملی مجوزها ثبت شده و مرتبط با دستگاه‌ها در این استان بوده، فقط
سه‌هزار و 360 مجوز صادر کرده و پنج‌هزار و 130 مجوز در فرآیند بررسی با تأخیر مواجه شده‌اند که 6/31درصد درخواست‌ها را شامل می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

دو × 2 =