پا به توپ با دانیال ذاکری، ملی‌پوش بسکتبال‌باویلچر:

از نصف جهان تا سرزمین فلاسفه

در ادامه موج لژیونری بازیکنان بسکتبال‌باویلچر ایران، نوبت به اصفهانی‌ها رسید و دانیال ذاکری راهی لیگ یونان شد تا ورزش حرفه‌ای را در سرزمین فلاسفه تجربه کند.

تاریخ انتشار: 09:51 - یکشنبه 1402/04/18
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
از نصف جهان تا سرزمین فلاسفه

به گزارش اصفهان زیبا؛ در ادامه موج لژیونری بازیکنان بسکتبال‌باویلچر ایران، نوبت به اصفهانی‌ها رسید و دانیال ذاکری راهی لیگ یونان شد تا ورزش حرفه‌ای را در سرزمین فلاسفه تجربه کند.

او که این روزها حسابی درگیر است، در موقعیتی که فرصت دست می‌دهد، از کیلومترها آن‌طرف پاسخگوی سؤالات ماست. قهرمانی در لیگ یونان و عنوان سومی تیم ملی در جام جهانی بسکتبال‌باویلچر بهترین بهانه برای گفت‌وگو با ذاکری است و البته همان ابتدا هم می‌پرسد چطور شد از ما سراغ گرفتید؟!

این مصاحبه را دنبال کنید تا متوجه شوید چرا از ذاکری سراغ گرفتیم.

سومی تیم ملی بسکتبال‌باویلچر در مسابقات جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بهترین نتیجه تاریخ بسکتبال‌باویلچر ایران بود که در طول ادوار جام جهانی به دست آمد و به کادر فنی و بازیکنان تیم ملی تبریک می‌گویم.

این نتیجه در حالی به دست آمد که تدارکات تیم به نسبت دیگر تیم‌های حاضر در جام جهانی حتی تیم‌های ضعیف‌تر از ما هم کمتر بود و بدون بازی تدارکاتی رفتیم و بازی‌های اول حکم تدارکاتی داشت و به‌مرور هماهنگی تیم بهتر شد.

در ادامه این نتیجه خوب به دست آمد. من معتقدم توانایی بسکتبال‌باویلچر ایران از آنچه دیدیم بیشتر است و می‌توانیم در فینال جام جهانی و المپیک حضور داشته باشیم.

اگر از تمام ظرفیت این رشته استفاده کنیم و امکانات بهتری مانند دیگر تیم‌ها داشته باشیم، قهرمانی جهان و المپیک دورازدسترس نیست.

امیدوارم با این نتیجه‌ای که به‌ دست ‌آمده، دیدگاه‌ها نسبت به این رشته بهتر شود و مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند و مهم‌تر از همه اینکه دیدگاهی که نسبت به بسکتبال با ویلچر وجود داشت و آن را مدال‌آور نمی‌دانستند، تغییر کند و خدمات و امکانات بهتری برای این تیم گرفته شود و با نسل فعلی بسکتبال‌باویلچر نتیجه آن در بازی‌های پاراآسیایی و پاراالمپیک آینده رقم بخورد.

لژیونرهای پرتعداد بسکتبال‌باویلچر از لحاظ کیفی چه کمکی به این رشته خواهند کرد؟

از لحاظ کیفی می‌تواند کمک بزرگی باشد؛ زیرا بازیکنان در لیگ‌های اروپایی با امکانات حرفه‌ای تمرین می‌کنند، هر هفته مسابقه دارند و شاید در یک سال بالای پنجاه مسابقه داشته باشند و با بهترین بازیکنان این رشته تنه‌به‌تنه می‌شوند که از لحاظ تکنیکی و تجربی به سود آن‌ها خواهد بود.

زمانی که بازیکنان به شهرهای خود برمی‌گردند، حتما این دانش به بازیکنان و مربیان انتقال پیدا می‌کند و برای سطح فنی رشته مؤثر است.

دلیل افزایش تعداد لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های اروپایی را چه می‌دانید؟

به نظر من دو دلیل دارد؛ زیرا ثابت‌ شده که بازیکنان ایرانی استعداد بسیار خوبی دارند و اگر در شرایط مناسبی باشند، خیلی رشد می‌کنند و یاد می‌گیرند؛ ضمن اینکه ازلحاظ فیزیکی نیز با بسکتبالیست‌های دیگر کشورهای آسیایی قابل‌مقایسه نیستند و این استعداد و خوش‌درخشیدن باعث شده کشورهای اروپایی که روی بسکتبال سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بازیکنان ایرانی را انتخاب کنند.

دلیل دیگر این است که در کشور ما به این رشته بها داده نمی‌شود. لیگ ما در سال‌های اخیر اگر نگوییم پسرفت نکرده، پیشرفت هم نکرده و ازنظر تعداد تیم‌ها، اسپانسر و شرایط تیم‌ها به گونه‌ای بوده که فقط می‌خواسته‌اند لیگ را تمام کنند و بازیکنان برای اینکه بیشتر بازی و تجربه بهتری کسب کنند، ترجیح می‌دهند در شرایط حرفه‌ای به ورزش خود ادامه بدهند.

چه شد که لیگ یونان را برای ادامه ورزش حرفه‌ای انتخاب کردید؟

لیگ یونان را من انتخاب نکردم، بلکه آن‌ها مرا انتخاب کردند. پس از بازی‌های پاراالمپیک توکیو، به‌ویژه در بازی با آلمان و کره‌جنوبی که بازی بیشتری به من رسید، مدیر باشگاه سراغ مرا از یک لژیونر گرفته بود و درنهایت صحبت کردیم و برای سال اول به توافق رسیدیم.

سال اول در لیگ یونان به رتبه دوم رسیدیم که مدیران تیم از من رضایت داشتند و قراردادم را تمدید کردند و موفق شدیم امسال تیم «مگاس الکسندروس» را پس از دودهه به قهرمانی برسانیم.

سطح کیفی لیگ یونان در مقایسه با دیگر لیگ‌های اروپایی چگونه است؟

لیگ یونان بین لیگ‌های اروپایی رتبه پنجم یا ششم را دارد؛ اما تلاش زیادی برای رسیدن به سطح اول اروپا می‌کنند. با جذب بازیکنان شاخص و مسابقات منظم، فکر می‌کنم در سال‌های آینده از لیگ این کشور بیشتر خواهیم شنید و بازیکنان زیادی علاقه‌مند به بازی در این کشور خواهند شد.

در یونان، مسابقات سوپرلیگ و گری‌کاپ به‌طور هم‌زمان و یک‌هفته‌درمیان برگزار می‌شود و تقریبا هم‌زمان تمام می‌شود که حدودا هفت ماه به طول می‌انجامد.

ازلحاظ درآمدی چطور؟

شرایط بسیار بهتر از ایران است؛ زیرا در ایران بازیکنان ازلحاظ قراردادی مشکل ‌دارند و حتی در مواقعی نمی‌توان آن را قرارداد دانست؛ اما در لیگ یونان رقم قراردادها معقول است و با وجود هزینه‌های زیاد در اروپا، می‌توان یک زندگی معمولی داشت.

خدا را شکر بد نیست و امیدوارم در کشور ما هم اسپانسرهای بهتری جذب شوند و ازنظر درآمدی وضعیت بازیکنان بهتر شود. استعدادهای بسیار خوبی در این رشته داریم و اگر به آن‌ها بها داده شود، نتیجه‌اش را خواهیم گرفت.

با توجه به رتبه سومی در جام جهانی، در پاراالمپیک فکر می‌کنید بتوانیم نتیجه بگیریم؟

ما رتبه سوم جام جهانی را به دست آوردیم و آرزویمان برآورده شد و باید در پاراالمپیک به فکر نتیجه‌گرفتن باشیم.

همان‌طور که اشاره کردم، اگر از تمام توانایی این رشته استفاده کنند و اردوهای منظم و تدارکات خوب و بازی‌های خوب برای تیم در نظر گرفته شود، اصلا این اتفاق دور از در دسترس نیست و با وجود نسل طلایی فعلی بسکتبال‌باویلچر، بهترین موقعیت برای نتیجه‌گرفتن فراهم است.

البته با توجه به اینکه تنها هشت‌تیم مجوز حضور در المپیک پاریس را به دست می‌آورند، سطح کیفی به‌شدت بالا رفته و هیچ بازی راحتی نداریم و باید با آمادگی کامل وارد این رویداد شویم و امیدوارم برای اولین بار مدال پاراالمپیک کسب کنیم.

موفقیت در رشته بسکتبال با ویلچر چطور محقق می‌شود؟

موفقیت در این رشته، مثل دیگر رشته‌های ورزشی، سخت است و ممارست و صبر زیادی می‌خواهد و ورزشکار باید از تجربیاتی که به دست می‌آورد، خودش را ارتقا بدهد.

اگر بخواهم درباره گذشته خودم بگویم، تمرین بسیار زیاد، قرارگرفتن در مسیری و آدم‌هایی که کمک کردند باعث پیشرفت من شد؛ البته در کشور ما اندکی شانس هم برای موفقیت نیاز است.

چه افقی را در ورزش حرفه‌ای دنبال می‌کنید؟

مدال پاراالمپیک آرزوی بزرگ ورزشی من است و برای کسب آن تلاش می‌کنم؛ زیرا در پاراالمپیک توکیو این موضوع را حس کردم که مدال پاراالمپیکی برای بسکتبال با ویلچر با توجه به ظرفیتی که دارد، دور از دسترس نیست و امیدوارم من هم جزئی از تیم ملی باشم.

در بحث باشگاهی نیز یک سال دیگرم با تیم فعلی قرارداد دارم؛ اما بند فسخ دارد؛ همچنین از سه تیم بالای جدول یونان پیشنهاد دارم و در مسابقات یورو لیگ هم که حضور داشتیم، جزو پنج بازیکن برتر بودم که باعث شناخته‌ترشدن من شد و از لیگ ایتالیا و اسپانیا پیشنهاد‌هایی دریافت کردم.

شرایط بسکتبال با ویلچر اصفهان را چطور می‌بینید؟

من سه‌سال است از اصفهان دور هستم. امسال متأسفانه تیم مخابرات از تیمداری در لیگ برتر بسکتبال با ویلچر انصراف داد. مخابرات، پرافتخارترین تیم ایران بود و به این رشته در اصفهان کمک زیادی کرد و من هم حدود 18 سال عضو این تیم بودم.

انحلال تیم مخابرات اتفاق بدی برای ورزش استان خواهد بود؛ ضمن اینکه در سال‌های اخیر پیشرفتی نداشتیم و شرایط بدتر شد؛ درصورتی‌که ظرفیت خوبی در این رشته داریم و اگر استعدادیابی خوبی انجام شود و در سن کم افراد بااستعداد جذب شده و پرورش پیدا کنند، آینده این رشته را تأمین خواهند کرد.

درخواست می‌کنم از مسئولان ورزش استان و هیئت که به فکر بسکتبال‌باویلچر باشند.

با دیگر لژیونرهای ایرانی در ارتباط هستید؟

بله؛ با لژیونرهای دیگر در ارتباط هستم. ایمان بک‌زاده امسال به تیم ما ملحق شد و با این تیم قهرمان شدیم که کار بزرگی بود و بک‌زاده ارزشمندترین بازیکن انتخاب شد.

پرچم بازیکنان اصفهانی در یونان بالا رفت و همه درخصوص این تیم و نقشی که ایفا کردیم، صحبت می‌کنند.  با مهران حسینی که لژیونر اصفهانی لیگ ایتالیاست هم در ارتباطم؛ همچنین با دیگر بازیکنان ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی نیز در ارتباط هستیم.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هجده − 10 =