گرما تعداد تماس با اورژانس را افزایش نداد:

گرمانزدگان

روزهای گذشته که دما به‌طور چشمگیری در کشور افزایش یافت، افراد زیادی به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان‌ها شدند و شرایط نامساعدی را پشت سر گذاشتند.

تاریخ انتشار: 08:52 - یکشنبه 1402/05/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرمانزدگان

به گزارش اصفهان زیبا؛ روزهای گذشته که دما به‌طور چشمگیری در کشور افزایش یافت، افراد زیادی به دلیل گرمازدگی راهی بیمارستان‌ها شدند و شرایط نامساعدی را پشت سر گذاشتند.

افزایش بی‌سابقه دما با شروع فصل گرم تاکنون، باعث شده است هشدارهای مختلفی از سوی وزارت بهداشت به‌منظور جلوگیری از گرمازدگی و بروز پیامدهای ناشی از آن صادر شود؛ هشدارهایی که البته از سوی برخی چندان جدی گرفته نشد و همین هم سبب شد در این روزها تعداد افراد گرمازده افزایش یابد.

فرهاد حیدری، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، اما معتقد است که در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و به‌طور کلی روزهای گرم دیگری که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم، تعداد تماس‌هایی که با 115 گرفته شده، چندان تفاوت چشمگیری با سایر روزها نداشته است.

چهارشنبه و پنجشنبه گذشته اصفهان همچون بسیاری از شهرهای دیگر کشور بنا به اعلام سازمان هواشناسی با افزایش چشمگیر دمای هوا مواجه شد؛ شرایطی که در برخی از شهرها منجر به افزایش گرمازدگی و مراجعه افراد به بیمارستان‌ها شد. در اصفهان وضعیت در این دو روز و همچنین روزهای گذشته که گرمی هوا بیداد می‌کرد، چگونه بوده است؟ آیا تماس‌های با اورژانس نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است؟

خیر. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و به‌طورکلی روزهای گرم دیگری که تاکنون پشت سر گذاشته‌ایم، تعداد تماس‌هایی که با 115 گرفته شد، چندان تفاوت چشمگیری با سایر روزها نداشت.

تماس‌ها نشان می‌دهد که حدود 10 تا 15 درصد تماس‌های مرتبط با گرمازدگی با اورژانس افزایش یافته است.

دلیل این موضوع نیز این است که بیشتر افراد گرمازده مشکل حادی پیدا نکرده‌اند و نیازی به تماس با اورژانس نداشته‌اند و معمولا علامت گرمازدگی در این افراد خفیف بوده است یا اینکه در بسیاری از مواقع نیز افراد خودشان به صورت سرپایی به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

به خاطر همین اگرچه تعداد تماس‌های ناشی از گرمازدگی با اورژانس تفاوت چشمگیری پیدا نکرده، ممکن است آمار ورودی بیمارستان‌ها به خاطر گرما افزایش یافته باشد.

این افزایش 10 تا 15 درصدی بیشتر شامل چه کسانی بوده است؟

افرادی که در فضای باز مشغول به کار بوده‌اند و فعالیت فیزیکی شدید در این هوا داشته‌اند.

چه گروه‌هایی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند؟

گرمازدگی بیشتر در اطفال کم‌سن‌وسال و افراد مسن به دلیل اینکه قدرت تطابق کمتری دارند و سیستم بدنی‌شان ضعیف‌تر است، خودش را نشان می‌دهد؛ همچنین کسانی که سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی دارند نیز بیشتر از سایر افراد در معرض گرمازدگی هستند.

گرمازدگی آیا خطرناک است؟

این مسئله بستگی به این دارد که فرد به چه درجه‌ای از گرمازدگی مبتلا شده باشد.

درجه گرمازدگی خفیف صرفا با خروج فرد از محیط گرم و خنک‌کردن او حل می‌شود؛ ولی اگر گرمازدگی شدید باشد و فرد مدت‌زمان طولانی در گرما به سر برده باشد، ممکن است دچار افت هوشیاری و کما شود.

در چه شرایطی افراد باید با اورژانس تماس بگیرند یا اینکه به بیمارستان مراجعه کنند؟

اولین‌قدم این است که فرد گرما‌زده از محیط گرم خارج شود و اگر فعالیت بدنی شدیدی دارد، آن را متوقف کند؛ اسپری مایعات خنک نیز می‌تواند دمای بدن افراد را کاهش دهد.

اگر افرادی که دچار گرمازدگی شده‌اند، کودک یا مسن یا دارای بیماری زمینه‌ای هستند و هوشیاری آن‌ها دچار اختلال شده است، باید حتما با اورژانس تماس بگیرند تا در صورت نیاز به بیمارستان منتقل شوند و با روش‌های پیشرفته‌تر دمای بدن آن‌ها پایین آورده شود و روند درمانشان سریع‌تر صورت بگیرد.

چند درصد از افرادی که به علت گرمازدگی با اورژانس تماس می‌گیرند، دچار وخامت حال شده‌اند و به مراجعه به بیمارستان نیاز دارند؟

دراین‌باره آمار دقیقی ندارم؛ اما معمولا دوسوم تماس‌هایی که با اورژانس پیش‌بیمارستانی گرفته می‌شود، به‌صورت تلفنی راهنمایی و اقدامات لازم صورت می‌گیرد و یک‌سوم از تماس‌ها نیز به مراجعه و انتقال به بیمارستان ختم می‌شود.

آیا گرمازدگی می‌تواند به جنین زنان باردار نیز آسیب بزند؟

خانم‌های باردار یکی از گروه‌های پرخطر هستند که در معرض آسیب قرار دارند. توصیه می‌شود این افراد از قرارگیری در محیط گرم خودداری کنند. اگر آن‌ها برای طولانی مدت در گرما حضور داشته باشند، ممکن است به جنینشان آسیب وارد شود.

آیا گرما می‌تواند باعث تشدید یک‌سری از بیماری‌ها شود؟

خیر؛ بیماری زمینه‌ای می‌تواند منجر به تشدید و پیشرفت علائم گرمازدگی شود؛ اما باعث بیماری نمی‌شود؛ برای مثال، استرس ناشی از گرمازدگی می‌تواند موجب فشار خون بالا شود.

علائم گرمازدگی چیست؟

در درجه خفیف، فرد گرمازده دچار اسپاسم و گرفتگی و رفتارهای عصبی و سرگیجه و سبکی سر می‌شود.

اگر افراد به مدت طولانی در هوای گرم حضور داشته باشند، به مرور علائم آن‌ها پیشرفت پیدا می‌کند؛ مثلا آنزیم‌های کبدشان افزایش می‌یابد یا دچار افت هشیاری یا کما می‌شوند.

پس توصیه می‌شود، در این روزهای گرم، افراد گروه‌های پرخطر از قرارگرفتن در هوای گرم خودداری و حتما مایعات مصرف کنند و با خود به همراه داشته باشند؛ همچنین در صورت مشاهده کوچک‌ترین علائمی، مثل سبکی سر و احساس ضعف باید فورا محیط را ترک کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

بیست + نوزده =