طب سوزنی درد زایمان را کاهش می‌دهد

زایمان گرچه شیرین است اما درد آن برای مادر شدید و گاه غیرقابل تحمل است و از این رو است که برخی از مادرانِ امروز ترجیح می‌دهند سزارین شوند و این انتخاب، با وجود تذکر پزشکان برای انجام زایمان طبیعی است.

تاریخ انتشار: 13:28 - سه شنبه 1402/05/17
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
طب سوزنی درد زایمان را کاهش می‌دهد

به گزارش اصفهان زیبا؛ زایمان گرچه شیرین است اما درد آن برای مادر شدید و گاه غیرقابل تحمل است و از این رو است که برخی از مادرانِ امروز ترجیح می‌دهند سزارین شوند و این انتخاب، با وجود تذکر پزشکان برای انجام زایمان طبیعی است.

البته دردی که زنان در طول زایمان به آن دچار می‌شوند، می‌تواند با تنش و اضطراب و ترس بدتر شود این در حالی است که با آرامش بهتر می‌توان درد را تحمل کرد و برای ایجاد آرامش روش‌های مختلفی به کار می‌آید. مثل زایمان در آب و یا استفاده از طب سوزنی.

این شیوه‌ها برای زنانی که تمایلی به استفاده از دارو ندارند، مناسب است.

تأثیر طب سوزنی بر درد زایمان

طب سوزنی می‌تواند برای کاهش درد مؤثر باشد، هر چند اختلافاتی در این مورد وجود دارد ولی در خصوص تأثیر بسیار زیاد کاهش درد بعد از زایمان اتفاق نظر بین پزشکان و محققان وجود دارد.

در حقیقت بررسی‌ها نشان داده است که طب سوزنی برای کاهش درد کمر و لگن در زمان بارداری مؤثر است. علاوه بر این، روی کاهش افسردگی زنان باردار که معمولاً در دوران بارداری و بعد از آن شایع است، تأثیر خوبی دارد.

برای نمونه باید گفت، اغلب زنان در طول 9 ماه بارداری، در زیر قفسه سینه خود درد مزمنی را تحمل می‌کنند که در هنگام فارغ شدن، این درد همچنان در کنار درد زایمان وجود دارد ولی زنان بارداری که از طب سوزنی برخوردار شده‌اند، در زمان زایمان و بعد از آن درد کمتری را متحمل خواهند شد.

البته ناگفته نماند که انجام طب سوزنی باید توسط فرد ماهر و باتجربه صورت گیرد تا تاثیرگذار باشد.

عملکرد طب سوزنی

متخصصین طب سوزنی با نزدیک شدن زمان زایمان، اقدام به فرو بردن سوزن‌های نازک در نقاط خاص بدن می‌کنند تا در نرم کردن و باز شدن دهانه رحم اثر بخشد. سوزن‌های بسیار ظریفی که در چند جلسه و حدود نیم ساعت در سطح بدن می‌ماند تا باعث ایجاد عملکرد بهتر بدن و نیز حس آرامش شود. چرا که طب سوزنی، تعادل بهم ریخته بدن را بازیابی می‌کند.

اصلاح سبک زندگی

علاوه بر طب سوزنی، توجه به سبک زندگی ضروری است، استفاده از روش‌های سنتی در زمان بارداری یا تنها در ماه‌های آخر این دوران کافی نیست، بلکه در روش زندگی نیز باید تغییراتی داده شود. از جمله اینکه باید به نوع تغذیه، زمان خواب و بیداری و ورزش توجه ویژه شود.

همچنین می‌توان از گیاهان دارویی نیز استفاده کرد:

-برای زایمان راحت‌تر زیر نظر متخصصین مصرف گیاهان دارویی مثل: خاکشیر، رازیانه، برگ ختمی، گل شاه پسند، زعفران، تخم شوید، شنبلیله و سیاه‌دانه توصیه می‌شود.

-چرب کردن ناحیه اطراف شکم و باسن با روغن‌های گیاهی مانند روغن کنجد یا روغن بابونه از دیگر توصیه‌های مفید است.

-استحمام و نشستن در آبی که در آن جوشانده شنلبلیه، شوید و تخم کتان ریخته باشند، توصیه می‌شود.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × دو =