دانستنی‌های نوری برای گل و گیاه

گیاهان آپارتمانی با قابلیت نگهداری در نور کم شامل: سانسوریا، گندمی، آگلونما، پتوس طلایی، برگ انجیری، برگ قاشقی، زامیفولیا، فتونیا و… است. حال به دانستنی‌هایی راجع به نور برای گل و گیاه با نظر محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌شود.

تاریخ انتشار: 12:58 - سه شنبه 1402/05/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانستنی‌های نوری برای گل و گیاه

به گزارش اصفهان زیبا؛ گیاهان آپارتمانی با قابلیت نگهداری در نور کم شامل: سانسوریا، گندمی، آگلونما، پتوس طلایی، برگ انجیری، برگ قاشقی، زامیفولیا، فتونیا و… است. حال به دانستنی‌هایی راجع به نور برای گل و گیاه با نظر محسن اسماعیلیان، مسئول فضای سبز منطقه یک اشاره می‌شود:

 منظور از نور مستقیم و غیر‌مستقیم

نور مستقیم، نوری است که به صورت مستقیم از شیشه ساده‌(نه مشجر) عبور کرده و به گیاه می‌تابد، در صورتی که نور بعد از عبور از شیشه از پرده عبور کند و از شدت آن کم شود، نور غیرمستقیم خواهد بود و در نهایت نور در فاصله یکی دو متری پنجره‌ها و حتی بیشتر از آن نور کم گفته می‌شود.

چگونگی زنده نگهداشتن گیاه در نور کم

 می‌توانید از آینه استفاده کنید. آینه‌ها نه تنها محیط را بزرگ‌تر نشان داده و به زیبایی محیط اضافه می‌کنند، بلکه با بازتاب کردن نور کمک می‌کنند تا تاریکی گوشه‌های منزل شکسته شود و خانه روشن‌تر باشد.

راه دیگر، استفاده از لامپ‌های LED است. این نوع لامپ‌ها با حرارت کم و صرفه‌جویی در انرژی، می‌تواند در کمک کردن به گیاهان بسیار مفید واقع شوند.

برای گیاهان برگ‌دار از لامپ‌های آبی و برای گیاهان گلدار از لامپ قرمز استفاده کنید و به‌طور میانگین روزانه 8 الی 12 ساعت گیاه خود را تحت نور مصنوعی قرار دهید. همچنین اگر روی زمین نورگیر خوبی ندارید، می‌توانید آن‌ها را روی قفسه‌های مرتفع قرار داده یا از سقف آویزان کنید تا نور بیشتری دریافت کنند.

چگونگی تهیه نور مصنوعی برای گیاهان

لامپ با طول موج آبی، برای رشد برگ‌ها مناسب بوده و نور قرمز برای گلدهی و میوه‌دهی ایده‌آل است.

گیاهان به دریافت و بازتاب کمی نور سبز نیز نیاز دارند، در واقع همین باعث سبز ماندن گیاه می‌شود.

برای ساخت تشکیلات نور مصنوعی، به یک پایه با ظرفیت سه لامپ نیاز دارید. بهتر است یکی از شاخه‌ها متحرک باشد. یک لامپ رشته‌ای و دو لامپ فلوئورسنت را انتخاب کنید.

این لامپ‌ها باید در بالاترین توان ممکن باشند، قبل از نصب لامپ‌ها توان حداکثری پایه را با توان لامپ‌ها چک کنید تا سبب سوختن جریان پایه و لامپ‌ها نشود، لامپ‌ها را دقیقا به طرف گیاهان قرار دهید.

اگر هر سه شاخه قابل حرکت است، لامپ‌های فلوئورسنت را نسبت به لامپ رشته‌ای به گیاه نزدیک‌تر کنید تا از سوختگی در برابر حرارت جلوگیری شود.

 زیر گلدان‌ها نیز یک آینه قرار دهید تا با بازتاب کردن نور، بخش‌های زیرین برگ‌ها نیز نور دریافت کنند. می‌توانید یک تایمر نیز به لامپ‌ها وصل کنید تا روزانه برای 16 ساعت روشن بمانند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × 5 =