به گزارش اصفهان زیبا؛ چندی پیش در برنامه کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اداره آموزش و پرورش ناحیه یک دکتر رسول حیدری، مدرس و مشاور تغذیه سالم حضور داشت و به مباحثی در رابطه با دانشآموزان پرداخت، به بخشی از آن اشاره میشود:
ضرورت شناخت مزاج برای برخورد با دانشآموزان
افرادی که میخواهند اصول پیشگیری و سلامت را آموزش دهند، باید خودشان به دور از آسیب باشند و در عین حال مزاجشناسی را بدانند.
دانشآموزان در کلاسها از چهار مزاج متفاوت هستند: دم، بلغم، صفرا و سودا که معلم باید خصوصیات هر مزاج و نیز اصول رفتار با هر یک را بداند.
از جمله اینکه بدانند دانشآموزانی که دارای مزاج بلغم هستند، حافظه ضعیفتری دارند و نسبت به سایر مزاجها دیرتر آموزش میگیرند و…
نکته بعدی اینکه سلامتی را میتوان در هشت خوراک لحاظ کرد که شامل: خوراک پندار، دیدار، شنیدار، بویایی، گفتار، انس، خوردنی و آشامیدنی است.
در این بین غذای سالم گرچه ممکن است گران به نظر آید، ولی هزینه درمان و دارو بیش از اینهاست، همچنان که هزینه پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.
بخاطر بسپاریم که پرهیز اساس پیشگیری و درمان است، یعنی پرهیز از آنچه که سلامت جسم و روان را مختل میکند.
از مهد تا دیپلم دانشآموزان زیر نظر آموزش و پرورش هستند و آنها میتوانند برنامههای مفیدی در زمینه پیشگیری برای آنها ترتیب دهند. در حقیقت اگر این کار را کردیم در دانشگاه نگرانی نداریم.
گرایش به اعتیاد با مصرف غذای ناسالم و سردی مغز
تغذیه ناسالم میتواند در گرایش افراد به اعتیاد موثر باشد. به این دلیل که مصرف غذای ناسالم باعث سردی مغز شده و بر قدرت فکر افراد تاثیر منفی گذاشته و او را از عملکرد صحیح بازمیدارد.
این در حالی است که تغذیه صحیح در روان سالم و افزایش ایمان موثر است، چنانکه در قرآن نیز به آن اشاره شده است.
برای رسیدن به این هدف دو نهاد میتوانند نقش کلیدی در پیشگیری داشته باشند که یکی صدا و سیما و دیگری آموزش و پرورش است و در حال حاضر نهادی که امکان آموزش در آن وجود دارد، آموزش و پرورش است.
ضرورت آموزش سبک زندگی سالم به دانشآموزان
یکی از عادات غلط دانشآموزان تغذیه ناسالم و دیگری خواب در موقع طلوع آفتاب، دیر خوابیدن و زمان تعطیلی معمولا دیر بیدار شدن است. علاوه بر اینکه صبحانه نخوردن شیوه اشتباه اکثر آنهاست.
قویترین وعده باید صبحانه، سبکترین وعده نهار و شام نیز در ابتدای شب صرف شود.
در نهایت اینکه اگر میخواهیم جامعه و نیز دانشآموزان را از آسیبها حفظ کنیم، باید نیروهای آگاه متخصص برای آموزش مفید تربیت کنیم و سبک سالم زیستن را به آنها بیاموزیم تا شاهد خشونت، روابط ناسالم، اعتیاد و… نباشیم.
برای تحقق این امر لازم است که از خودمان شروع کنیم و به عنوان متولیان آموزش و پرورش برای سلامت خودمان وقت بگذاریم تا بتوانیم سلامت را به دانشآموزان هدیه کنیم.