برای جلوگیری از بازگشت محصولات اصفهان از مقاصد صادراتی راهکارچیست؟

بی‌شناسنامه‌های صادراتی

توسعه صادرات متناسب با نیازها و سلیقه مصرف‌کنندگان جزو ضروریات است؛ چراکه امروزه رقابت بین عرضه‌کنندگان محصول در بازار جهانی بر همین پایه استوار است. برای صادرات کیفیت محصولات تولیدی نیز اهمیت زیادی دارد.

تاریخ انتشار: 08:36 - یکشنبه 1402/06/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
بی‌شناسنامه‌های صادراتی

به گزارش اصفهان زیبا؛ برای  اطمینان از سلامت محصولات غذایی استانداردها و نظارت‌ها باید به‌درستی اعمال شود تا مردم نگرانی بابت مصرف محصولات غذایی نداشته باشند و با مشکل برگشت محصولات غذایی از مقاصد صادراتی مواجه نشویم، مرجوع‌شدن محموله‌های صادراتی زنگ خطری است برای صدور محصولات کشاورزی و از‌دست‌رفتن بازارهای هدف.
بازار‌هایی که سال‌ها زمان برای حفظ آن‌ها صرف شده و از‌دست‌رفتنشان تحمیل یک ضربه سنگین به صادرات کشور است.

به گفته فعالان بخش خصوصی، در بین محصولات مرجوعی، محصولات کشاورزی آمار بیشتری دارند.
دو سال پیش بود که مرجوع شدن محصولاتی همچون نخل، سیب‌زمینی، فلفل و کیوی از مقاصد صادراتی خبرساز شد؛ محصولاتی که خبر مرجوع شدنشان هشداری بود به دستگاه‌های نظارتی تا در ارزیابی‌شان دقت نظر بیشتری داشته باشند.

استاندارد هر کشوری مخصوص خودش است. در بحث نباتات هم هر کشوری شرایط خودش را دارد. در برخی کشورها این شرایط سخت‌گیرانه‌تر و در برخی کشورها آسان‌تر است.
برای حفظ جایگاه صادراتی باید محصولات مطابق با شرایط کشورهای مقصد صادر شوند.

توسعه صادرات متناسب با نیازها و سلیقه مصرف‌کنندگان جزو ضروریات است؛ چراکه امروزه رقابت بین عرضه‌کنندگان محصول در بازار جهانی بر همین پایه استوار است. برای صادرات کیفیت محصولات تولیدی نیز اهمیت زیادی دارد.

دبیر انجمن صنایع غذایی استان با اشاره به محصولات صادراتی برگشت‌خورده از مقاصد صادراتی به اصفهان زیبا می‌گوید: در مقاطعی محصولات کشاورزی و باغی صادر می‌شده و از سوی برخی کشورها برگشت ‌خورده است؛ علت برگشت این محصولات نیز وجود ترکیبات نیترات و نیتریت در این محصولات است که در سموم دفع آفات نباتی و شیمیایی وجود دارد.

مسعود بختیاری تصریح می‌کند: به‌طورمعمول به دلیل وجود چنین ترکیباتی برخی محصولات کشاورزی برگشت داده می‌شده و آن هم به این دلیل بوده که آن‌طور که بایدوشاید نظارتی روی کودهای شیمایی و سموم دفع آفات نباتی نبوده است.

بختیاری عنوان می‌کند: محصولاتی مانند پسته نیز به دلیل داشتن سم آفلاتوکسین برگشت خورده است؛ چون اتحادیه اروپا و آمریکا قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود محصولات کشاورزی به کشورهایشان دارند؛ از سوی دیگر محصولاتی مانند فلفل دلمه‌ای از روسیه و سیب‌زمینی از امارات برگشت خورد.
باوجود این تفاسیر وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها باید نظارت و دقت بیشتری روی محصولات داشته باشند.

دبیر انجمن صنایع غذایی استان خاطرنشان می‌کند: وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها باید درخصوص نظارت روی محصولات دقت بیشتری داشته باشند.
در این‌ بین آموزش به کشاورزان نیز دارای اهمیت است؛ درواقع باید به آن‌ها آموزش داده شود که میزان مصرف بهینه سموم و کودها چه میزان است و اگر بیشتر از مصرف بهینه باشد، چه خطراتی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

بختیاری اذعان می‌کند: اگر روی محصولات کشاورزی نظارت صورت نگیرد، سلامت مصرف‌کننده هم در بازار داخلی و بازار خارجی به خطر می‌افتد و دستگاه‌های متولی باید انرژی بیشتری صرف اندازه‌گیری باقی‌مانده سموم دفع آفات نباتی بکنند؛ این وظیفه به‌طور مشخص روی سه دستگاه سنگینی می‌کند.
هم وزارت جهاد کشاورزی هم سازمان غذا و دارو که زیر نظر وزارت بهداشت است و هم سازمان ملی استاندارد ایران باید به این مسائل توجه کنند و وقت بگذارند.

او می‌گوید: بخش زیادی از بدنه کارشناسی سازمان غذا و دارو صرف صدور پروانه‌های ساخت می‌شود؛ این در حالی است که به این‌همه پروانه ساخت نیازی نیست؛ بلکه صدور یک یا دو پروانه ساخت در هر حوزه کالایی برای هر کارخانه‌ای کفایت می‌کند.
این باعث می‌شود دستگاه‌های متولی به وظایف مهم واصلی خودشان که به‌سلامت مردم برمی‌گردد بپردازند؛ ولی متأسفانه انرژی‌شان را صرف مسائلی می‌کنند که درجه اولویت کمتری دارند.

دبیر انجمن صنایع غذایی استان خاطرنشان می‌کند: امکان ردیابی محصولات کشاورزی در کشور ما وجود ندارد؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی کشورهای همسایه محصولات کشاورزی‌شان امکان ردیابی دارند.
در کشور ما هر مزرعه‌ای باید شناسنامه خودش را داشته باشد و محصولاتی که از این مزارع برداشت می‌شود، باید مشخصات شناسنامه‌ای خودشان را داشته باشند تا قابلیت ردیابی برای شناسایی این محصولات وجود داشته باشد.

بختیاری می‌افزاید: شوربختانه ردیابی محصولات غذایی در کشور ما نهادینه نشده است و ما در این زمینه عقب هستیم و باوجوداینکه اقدامات اولیه انجام شده ولی تا استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم. این در حالی است که سایر کشورها در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

9 + 12 =