تغذیه مفید برای سلامت کبد

کبد، یکی از اعضای اصلی بدن است که برای حفظ آن نیاز به تغذیه سالم است، به این مواد غذایی دکتر بهنام یوسفیان، متخصص طب سنتی و استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد(شهرضا) اشاره می‌کند:

تاریخ انتشار: 13:32 - چهارشنبه 1402/07/12
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
تغذیه مفید برای سلامت کبد

به گزارش اصفهان زیبا؛ کبد، یکی از اعضای اصلی بدن است که برای حفظ آن نیاز به تغذیه سالم است، به این مواد غذایی دکتر بهنام یوسفیان، متخصص طب سنتی و استاد گروه گیاهان دارویی دانشگاه آزاد(شهرضا) اشاره می‌کند:

-‌میوه و سبزی حاوی ترکیبات قندی است که منبع اصلی تولید انرژی روزانه بدن محسوب می‌شوند و در عین حال سطح سموم را در بدن افزایش نمی‌دهند. بنابراین توصیه می‌شود از این گروه‌ها در رژیم غذایی افراد مبتلا به سیروز کبدی قرار گیرد.

توجه کنید که برخی از مواد غذایی این گروه‌ها که به روش‌های سرخ کردن، کنسرو شدن و سایر فرایندهای نامناسب تهیه شده‌اند در بیماری‌های کبدی مجاز نیست.

-نان تهیه شده از آرد گندم کامل و حبوبات‌ (مانند عدس، لوبیا، نخود، ماش) حاوی ترکیبی به نام سبوس یا فیبر غیر‌قابل هضم است که به خاطر کاهش سطح سموم بدن در سیروز کبدی اهمیت ویژه‌ای دارد.

-‌‌سبوس غلات می‌توانند در روده به سمومی مانند آمونیاک متصل شده و مانع از جذب آنها شوند، همچنین می‌تواند باعث انتقال سریع مواد غذایی در روده شده و تولید ترکیبات مضر را از مواد غذایی کاهش دهند.

اما با توجه به اینکه رژیم غنی از فیبر مشکلاتی نظیر نفخ، حس پری و درد شکمی نیز ایجاد می‌کند، برای رفع این مشکلات توصیه می‌شود غذاهای حاوی فیبر و سبوس به تدریج به رژیم غذایی اضافه شود.

-‌‌مصرف روزانه میوه و سبزی تازه باید در برنامه غذایی این بیماران قرار گیرد، به‌ویژه در بیمارانی که در مراحل ابتدایی بیماری هستند می‌تواند به بازسازی و ترمیم کبد در سیروز درمان‌پذیر کمک کند.

میوه و سبزی به دلیل اینکه منبع بسیار خوبی از ویتامین‌های گروه‌B، ویتامین‌C، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و منیزیم است، در حفظ سلامت بدن و سیستم دفاعی بدن نقش مؤثری دارد و باید در رژیم غذایی این بیماران افزایش یابد.

از طرفی سبزی‌های تازه و میوه‌ها حاوی ترکیبات آنتی‌کسیدانی و فلاونوئیدها هستند که توانایی حذف سموم از کبد را دارند. بنابراین بهتر است انواع سبزی در رنگ‌های مختلف در برنامه روزانه این افراد قرار گیرد.

 -‌‌از بین میوه‌ها؛ خرما، انجیر، موز، انگور، سیب، و انبه انرژی بالایی دارند و تأمین‌کننده فیبر کافی، و ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن هستند، در عین حال سریع هضم می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود بیماران مبتلا به سیروز همراه با وعده‌های اصلی یا در میان‌وعده از این مواد غذایی مصرف کنند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 + 6 =