گلایه‌های اصفهانی‌ها از عملکرد تاکسی‌های اینترنتی:

تخلفات اسنپی!

تاکسی‌های اینترنتی روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند و جای بیشتری در میان مسافران باز می‌کنند؛ همان‌ها که شاید تا پیش‌ازاین برای رسیدن به مقصد خود، باید چندین بار سوار تاکسی می‌شدند یا بر سر کرایه و نداشتن پول خرد، دعوا و مرافه راه می‌انداختند.

تاریخ انتشار: 09:57 - شنبه 1402/07/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخلفات اسنپی!

به گزارش اصفهان زیبا؛ نسیم خنک و موذی پاییزی، خودش را از شیشه هُل داده است به داخل ماشین که دختر جوان از آن پیاده می‌شود و با صدای بلند به راننده می‌گوید: «همین‌الان تخلفت را به اسنپ گزارش می‌دهم!» تمام توانش را به کار می‌گیرد و در را محکم به هم می‌زند و شروع می‌کند با گوشی‌اش حرف زدن.

سمانه می‌گوید که این چندمین بار است که سوار اسنپ می‌شود و راننده قبل از رسیدن به مقصد، لغو سفر را اعلام می‌کند: «مسیرم خارج از شهر است. تنها چند دقیقه بعد از اینکه سوار اسنپ شدم، راننده لغو سفر را زد؛ چون به قول خودش، برایش نمی‌صرفید که به اسنپ حق کمیسیون بدهد.»

سمانه نفس عمیقی می‌کشد و درحالی‌که منتظر پیدا شدن تاکسی اینترنتی جدیدی است، می‌گوید: «وقتی لغو سفر اعلام شود، اگر اتفاقی برای من در مسیر بیفتد، دیگر کاری از دستم برنمی‌آید و نمی‌توانم کاری بکنم. به‌هرحال، راه دور است و ممکن است، هزار و یک بلا سر آدم بیاید.»

می‌گوید: «تا الان، چندین بار بر سر این موضوع با رانندگان اسنپ، بحث‌وجدل کرده است؛ اما خیلی‌هایشان زیر بار نرفته‌اند که نرفته‌اند. البته برخی از آن‌ها نیز خیلی خوش‌برخورد و مشتری‌مدار هستد، اما بعضی‌هایشان هم این‌طور رفتار می‌کنند.»

تاکسی‌های اینترنتی، حالا چند سالی می‌شود که پا به میدان گذاشته‌اند و با اقبال خوبی هم روبه‌رو شده‌اند؛ تاکسی‌هایی که همیشه در دسترس هستند و نسبت به تاکسی‌های خطی یا آژانس‌های تلفنی، هزینه کمتری بابت حمل‌ونقل مسافران دریافت می‌کنند.

ارزان و در دسترس، اما…؟!

این روزها، اما برخی از شهروندان، از تخلفاتی گزارش می‌دهند که بعضی از رانندگان این تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌دهند و مسافران را کلافه می‌کنند. شیدا  21 ساله است و پای ثابت تاکسی‌های اینترنتی.

او که دانشجوست، می‌گوید بارها اسنپ گرفته است و مدت طولانی را منتظر رسیدن آن کرده؛ اما پس‌ازاین همه معطلی، راننده سفر را لغو کرده است: «همین چند روز پیش بود که حدود یک ربع طول کشید تا بتوانم  برای رسیدن به مقصدم، تاکسی اینترنتی پیدا کنم. راننده تماس گرفت و گفت پنج دقیقه دیگر می‌رسد و من را سوار می‌کند.»

پنج دقیقه، اما شد یک ربع و خبری از راننده نشد: «عجله داشتم و خیلی دیرم شده بود. هر چه با او تماس گرفتم، دیگر گوشی را جواب نداد و اشغال کرد.»

شیدا ابروهایش را بالا می‌اندازد و می‌گوید: «یک‌دفعه نگاهم به آن‌طرف خیابان افتاد و دیدم تاکسی که گرفته بودم، آن‌طرف خیابان پارک شده و راننده توی ماشین است. سمتش رفتم و گفتم شما مگر اسنپ نیستی؟ خودش را زد به کوچه علی چپ و منکر شد. خلاصه که به خاطر این رفتار، آن روز با تأخیر یک‌ساعته به مقصدم رسیدم.»

یک تیر با دو نشان!

تاکسی‌های اینترنتی روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شوند و جای بیشتری در میان مسافران باز می‌کنند؛ همان‌ها که شاید تا پیش‌ازاین برای رسیدن به مقصد خود، باید چندین بار سوار تاکسی می‌شدند یا بر سر کرایه و نداشتن پول خرد، دعوا و مرافه راه می‌انداختند.

تاکسی‌های اینترنتی، حالا با یک تیر دو نشان زده‌اند؛ هم در دسترس هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را پیدا کرد و هم نرخ کرایه را از همان ابتدا مشخص می‌کنند و دیگر جای حرف‌وحدیثی باقی نمی‌گذارند.

مرضیه می‌گوید که به خاطر رسیدن به محل کارش، در روز چندین بار اسنپ می‌گیرد، اما بارها شده است که «راننده اسنپ، قبل از رسیدن به مقصد مرا پیاده کرده است؛ چون نشانگری که در برنامه با آن مبدأ و مقصد را مشخص می‌کرده‌ام، دقیق عمل نکرده است. این موضوع باعث شده تا چندین بار راه زیادی را برای رسیدن به مقصد، پیاده طی کنم و تأخیر بخورم.»

سپیده هم که گوشی به دست، کنار خیابان درحال پیدا کردن تاکسی اینترنتی است، می‌گوید که یک‌بار راننده اسنپ از او و دوستش، کرایه بیشتر ازآنچه مشخص شده بود، طلب کرد: «اولش زیر بار نرفتیم؛ اما شب بود و جاده فرعی. راننده تهدید کرد که اگر کرایه بیشتر ندهیم، ما را پیاده می‌کند و می‌رود. چاره‌ای نداشتیم و به‌زور کرایه را به او دادیم.»

او می‌گوید این موضوع را به پشتیبانی اسنپ اطلاع داده و اما از آن روز دیگر به تاکسی‌های اینترنتی بی‌اعتماد شده است و ترجیح می‌دهد که با آژانس این طرف و آن طرف برود.

با آن وجود، اما خیلی‌ها نیز معتقدند، تاکسی‌های اینترنتی، جزو گزینه‌های اولشان برای تردد در سطح شهر است؛ به‌ویژه آن‌هایی که هر روز و به‌صورت روتین، باید مسافت‌های زیادی را طی کند.

اگرچه تلاش‌های«اصفهان زیبا» برای گفت‌وگو با مدیران اسنپ بی‌نتیجه ماند، اما آن‌طور که در سایت این پلتفرم آمده، این مجموعه به امتیاز رانندگان بسیار اهمیت می‌دهد و به‌گونه‌ای است که اگر راننده‌ای کمتر از حد مشخصی امتیاز داشته باشد، اسنپ عدم تمایل خود را به ادامه همکاری با او اعلام می‌کند و باعث می‌شود که رانندگان سعی در افزایش رضایت مسافران داشته باشند.

علاوه بر آن، از طرف دیگر اگر میانگین امتیاز راننده بیشتر از مقدار مشخصی باشد، پاداش و شرایط ویژه‌ای برای او در نظر گرفته می‌شود تا تشویق شود و همواره در پی جلب رضایت مسافر خود باشد.

برچسب‌های خبر
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یک × 3 =